A teacher of foreign languages between tradition and modernity

Authors

  • Urszula Swoboda-Rydz Warszawski Uniwersytet Medyczny, Studium Języków Obcych; Uniwersytet Warszawski, Wydział Filologii Polskiej, Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców „Polonicum” image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.11

Keywords:

Internet, connectivism, memory, technology, anchoring

Abstract

Nowadays, a teacher of foreign languages is tempted to use the Internet in order to develop linguistic competencies of his or her students. The Internet satisfies their interests and intellectual needs and its use for learning a foreign language has some features of the natural method. However, there are some concerns about technology and connectivism - whether the mind is be able to cope with excess of information and memorizing. It has been proven that at early stages of learning a language the process of memorizing cannot be sped up, and information in the Internet is not fully used. Benefits emerge when the learner becomes linguistically independent, or has achieved at least B2 level and can both effectively build new knowledge and develop a foreign language. For the time being, the role of a teacher of foreign languages is helping the student in the didactic process by anchoring, guiding the research and organising the educational process.

References

Al-Khatib M., 2010, WebQuest jako metoda nauczania języków obcych, „Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny Meritium”, 1 (16), http://www.meritium.mscdn.edu.pl/index.php?a=5318&id=16 [05.05.2014].
Google Scholar

Arabski J., 1996, Przyswajanie języka i pamięć werbalna, Katowice.
Google Scholar

Bobryk J., 2011, Język mówiony, pismo, Internet, [w:] Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psychologia ogólna i psycholingwistyka, red. I. Kurcz, H. Okuniewska, Warszawa, s. 169–182.
Google Scholar

Dusza B., Wasylewicz M., 2012, Przepaść komunikacyjna – czy technologia dzieli pokolenia?, http://www.pulib.sk/web/knizica/elpub/dokument/Balogova5/subor/dusza2.pdf [05.05.2014].
Google Scholar

Gleason J.B., Ratner N.B., 1998, Psycholingwistyka, Gdańsk.
Google Scholar

Kurzweil R., 2005, The Singularity is Near, New York.
Google Scholar

Kuźmińska-Sołśnia B., 2010, Neurodydaktyka i jej znaczenie w procesie nauczania – uczenia się, http://www.bks.pr.radom.pl/publikacje/Neurodydaktyka.pdf [05.05.2014].
Google Scholar

Ledzińska M., 2010, Człowiek wobec czasu i techniki, http://www.ktimeup.krakow.pl/ref2010/ledzinsk.pdf [05.05.2014].
Google Scholar

Morbitzer J., 2012a, Medialność a sprawność edukacyjna ucznia, http://www.up.krakow.pl/ktime/symp2012/referaty_2012_10/morbitz.pdf (a) [05.05.2014].
Google Scholar

Morbitzer J., 2012b, Szkoła w epoce płynnej nowoczesności, http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2012/referaty_2012_10/morbitz.pdf (b) [05.05.2014].
Google Scholar

Olpińska M., 2010, Zagadnienia dwujęzyczności jako przedmiot badań glottodydaktycznych, „Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny Meritium”, 1 (16), 2010, http://www.mscdn.pl/meritium/index.php?a=55916 [05.05.2014].
Google Scholar

Osiński Z., 2011, Bariery wykorzystania Internetu w polskiej edukacji, http://www.eprints.rclis.org/17398/Bariery%20wykorzystania%20Internetu%20w%20polskiej%edukacji.pdf [05.05.2014].
Google Scholar

Pietrzak M., 2013, Transmedia i cross-media w edukacji, http://www.ktime.up.krakow.pl//symp2013/referaty_2013/pietrzak.pdf [05.05.2014].
Google Scholar

Postek S., 2010, Od e-learningu do c-learningu – rozwój koncepcji nauczania na odległość w świetle badań psychologicznych i pedagogicznych, http://www.ktime.up.krakow.pl/ref2010/postek.pdf [05.05.2014].
Google Scholar

Prensky Marc, 2001, Digital Natives, Digital Immigrants, „On the Horizon”, MCBUniversity Press, vol. 9, nr 5.
Google Scholar

Walat A., 2007, O konstrukcjonizmie i ośmiu zasadach skutecznego uczenia się według Seymoura Paperta, „Meritium” 4 (7). http://www.eprints.rclis.org/17398/1/Bariery%20wykorzystania%20Internetu%20w%20polskiej%edukacji.pdf [05.05.2014].
Google Scholar

Xu J., Coats L.T., Davidson M.L., 2012, Promoting Student Interest in Science: the Perspective of Exemplary African American Teachers, „American Educational Research Journalˮ, vol. 49, nr 1, s. 124–154, http://www.aer.sageub.com/content/49/1/124.full.pdf [05.05.2014].
Google Scholar

Zaczyński W.P., 2010, Postęp i nowoczesność w dydaktyce ogólnej, http://www.ktime.up.krakow.pl/ref2010/zaczynski.pdf [05.05.2014].
Google Scholar

Sympozjum naukowe Człowiek Media Edukacja (relacja z wystąpień), Reedukacja.pl [12.07.2014].
Google Scholar

Published

2014-01-01

How to Cite

Swoboda-Rydz, U. (2014). A teacher of foreign languages between tradition and modernity. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 21, 119–129. https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.11