The role of a (foreign language) teacher in developing the communicative competence of the participants of the educational process
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.09Keywords:
educational process, teacher, competences, communicative competencesAbstract
The process of acquiring and sharing knowledge, though fundamental to development of civilization, is one of the least clear pedagogical concepts; thus it undergoes constant research involving also its participants, i.e. the teacher and the student. Currently, the literature defines it as educational process, encompassing teaching, learning as well as general education, i.e. the development of personality as a whole. The effectiveness of the process depends its on organization, defined goals, selected content, methods and didactic means, as well as proper targeting at the specific group. The preparation of the process, its realization and finally evaluation lies within responsibility of the teacher, who must possess adequate knowledge and skills, as well as ability to adjust the implementation of the process to suit the needs of the student. One of such abilities is interpersonal communication, which affects the whole educational practice. Crucial to everyday communication, it develops communicative competence in the educational process, that is language production/reception, sending and receiving messages, teaching and learning.
References
Altet M., 1997, Les pédagogies de l’apprentissage, Paris.
Google Scholar
Arends R.I., 1994, Uczymy się nauczać, Warszawa.
Google Scholar
Bacus C., Romain Ch., 1992, Développez votre créativité, Bruxelles.
Google Scholar
Bimmel P., Karst B., Neuner G., 1993, Arbeit mit Lehrwerklektionen, München.
Google Scholar
Coste D., North B., Sheils J., Trim J., 2001, Europejski System Opisu Kształcenia Językowego, Warszawa.
Google Scholar
Filipiak E., 2012, Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle, Sopot.
Google Scholar
Fontana D., 1992, Psychology for Teachers, Basingstoke.
Google Scholar
Grucza F., 1978, Teoria komunikacji językowej a glottodydaktyka, Warszawa
Google Scholar
Jenkins H.O., 1991, Getting it Right: A Handbook for successful School Leadership, Oxford Blackwell.
Google Scholar
Jastrzębska E., 2011, Strategie psychodydaktyki twórczości w kształceniu językowym, Kraków.
Google Scholar
Kreutz M., 1959, Osobowość nauczyciela-wychowawcy, [w:] Osobowość nauczyciela, red. W. Okoń, Warszawa, s. 114–184.
Google Scholar
Krumm H-J, 1995, Der Fremdsprachenlehrer, [w:] Handbuch Fremdsprachenunterricht, red. K.-R. Bausch, H. Christ, H.-J. Krumm, Tübingen und Basel, s. 475–480.
Google Scholar
Kupisiewicz Cz., 1994, Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa.
Google Scholar
Kuziak M., 2008, Sztuka mówienia. Poradnik praktyczny, Warszawa, Bielsko-Biała.
Google Scholar
Okoń W., 1962, Problemy osobowości nauczyciela, Warszawa.
Google Scholar
Okoń W., 2003, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa.
Google Scholar
Okoń W., 2004, Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa
Google Scholar
Pauels W., 1995, Kommunikative Übungen, [w:] Handbuch Fremdsprachenunterricht, red.K.-R. Bausch, H. Christ, H.-J. Krumm, Tübingen und Basel, s. 236–238
Google Scholar
Pearson A. T., 1994, Nauczyciel. Teoria i praktyka w kształceniu nauczycieli, Warszawa.
Google Scholar
Pfeiffer W., 2001, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań.
Google Scholar
Półturzycki J., 2002, Dydaktyka dla nauczycieli, Płock.
Google Scholar
Rampillon U., 1995, Deutsch als Fremdsprache, München.
Google Scholar
Rogers C.R., 1992, Metody tworzenia wolności, [w:] Edukacja i wyzwolenie, red. K. Blusz, Kraków, s. 147–170.
Google Scholar
Silberman M., 2005, Uczymy się uczyć, Gdańsk.
Google Scholar
Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J., 2004, Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań.
Google Scholar
Szuman St., 1959, Talent pedagogiczny, [w:] Osobowość nauczyciela, red. W. Okoń, Warszawa, s. 74–104
Google Scholar
Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., 2010, Metodologia badań w glottodydaktyce, Kraków.
Google Scholar
Woźniewicz W., 1987, Kierowanie procesem glottodydaktycznym, Warszawa.
Google Scholar
Mały słownik języka polskiego PWN, 1989, pod red. S. Skorupki, Warszawa.
Google Scholar
www.dybinska.pl/elzbieta-dybinska.htm [02.05.2014].
Google Scholar
http://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=2 [09.04.2014].
Google Scholar
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19720160114 [09.04.2014].
Google Scholar
www.repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/3096/1/strykowski.pdf [24.04.2014].
Google Scholar
http://mpsoft.nazwa.pl/wsp_old/dokumenty/cechy_nauczyciela.pdf [04.04.2014].
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

