The role of a (foreign language) teacher in developing the communicative competence of the participants of the educational process

Authors

  • Sylwia Rapacka-Wojtala Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Językoznawstwa Niemieckiego i Stosowanego, Zakład Językoznawstwa Stosowanego image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.09

Keywords:

educational process, teacher, competences, communicative competences

Abstract

The process of acquiring and sharing knowledge, though fundamental to development of civilization, is one of the least clear pedagogical concepts; thus it undergoes constant research involving also its participants, i.e. the teacher and the student. Currently, the literature defines it as educational process, encompassing teaching, learning as well as general education, i.e. the development of personality as a whole. The effectiveness of the process depends its on organization, defined goals, selected content, methods and didactic means, as well as proper targeting at the specific group. The preparation of the process, its realization and finally evaluation lies within responsibility of the teacher, who must possess adequate knowledge and skills, as well as ability to adjust the implementation of the process to suit the needs of the student. One of such abilities is interpersonal communication, which affects the whole educational practice. Crucial to everyday communication, it develops communicative competence in the educational process, that is language production/reception, sending and receiving messages, teaching and learning.

References

Altet M., 1997, Les pédagogies de l’apprentissage, Paris.
Google Scholar

Arends R.I., 1994, Uczymy się nauczać, Warszawa.
Google Scholar

Bacus C., Romain Ch., 1992, Développez votre créativité, Bruxelles.
Google Scholar

Bimmel P., Karst B., Neuner G., 1993, Arbeit mit Lehrwerklektionen, München.
Google Scholar

Coste D., North B., Sheils J., Trim J., 2001, Europejski System Opisu Kształcenia Językowego, Warszawa.
Google Scholar

Filipiak E., 2012, Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle, Sopot.
Google Scholar

Fontana D., 1992, Psychology for Teachers, Basingstoke.
Google Scholar

Grucza F., 1978, Teoria komunikacji językowej a glottodydaktyka, Warszawa
Google Scholar

Jenkins H.O., 1991, Getting it Right: A Handbook for successful School Leadership, Oxford Blackwell.
Google Scholar

Jastrzębska E., 2011, Strategie psychodydaktyki twórczości w kształceniu językowym, Kraków.
Google Scholar

Kreutz M., 1959, Osobowość nauczyciela-wychowawcy, [w:] Osobowość nauczyciela, red. W. Okoń, Warszawa, s. 114–184.
Google Scholar

Krumm H-J, 1995, Der Fremdsprachenlehrer, [w:] Handbuch Fremdsprachenunterricht, red. K.-R. Bausch, H. Christ, H.-J. Krumm, Tübingen und Basel, s. 475–480.
Google Scholar

Kupisiewicz Cz., 1994, Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa.
Google Scholar

Kuziak M., 2008, Sztuka mówienia. Poradnik praktyczny, Warszawa, Bielsko-Biała.
Google Scholar

Okoń W., 1962, Problemy osobowości nauczyciela, Warszawa.
Google Scholar

Okoń W., 2003, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa.
Google Scholar

Okoń W., 2004, Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa
Google Scholar

Pauels W., 1995, Kommunikative Übungen, [w:] Handbuch Fremdsprachenunterricht, red.K.-R. Bausch, H. Christ, H.-J. Krumm, Tübingen und Basel, s. 236–238
Google Scholar

Pearson A. T., 1994, Nauczyciel. Teoria i praktyka w kształceniu nauczycieli, Warszawa.
Google Scholar

Pfeiffer W., 2001, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań.
Google Scholar

Półturzycki J., 2002, Dydaktyka dla nauczycieli, Płock.
Google Scholar

Rampillon U., 1995, Deutsch als Fremdsprache, München.
Google Scholar

Rogers C.R., 1992, Metody tworzenia wolności, [w:] Edukacja i wyzwolenie, red. K. Blusz, Kraków, s. 147–170.
Google Scholar

Silberman M., 2005, Uczymy się uczyć, Gdańsk.
Google Scholar

Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J., 2004, Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań.
Google Scholar

Szuman St., 1959, Talent pedagogiczny, [w:] Osobowość nauczyciela, red. W. Okoń, Warszawa, s. 74–104
Google Scholar

Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., 2010, Metodologia badań w glottodydaktyce, Kraków.
Google Scholar

Woźniewicz W., 1987, Kierowanie procesem glottodydaktycznym, Warszawa.
Google Scholar

Mały słownik języka polskiego PWN, 1989, pod red. S. Skorupki, Warszawa.
Google Scholar

www.dybinska.pl/elzbieta-dybinska.htm [02.05.2014].
Google Scholar

http://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=2 [09.04.2014].
Google Scholar

http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19720160114 [09.04.2014].
Google Scholar

www.repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/3096/1/strykowski.pdf [24.04.2014].
Google Scholar

http://mpsoft.nazwa.pl/wsp_old/dokumenty/cechy_nauczyciela.pdf [04.04.2014].
Google Scholar

Published

2014-01-01

How to Cite

Rapacka-Wojtala, S. (2014). The role of a (foreign language) teacher in developing the communicative competence of the participants of the educational process . Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 21, 99–107. https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.09