"Gamifikacja", "grywalizacja" or "gryfikacja" – activating students during online classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.13

Keywords:

gamification, Polish as a foreign language, learning, games, ludicity

Abstract

The article has a theoretical and practical dimension. It addresses the issue of ways to activate foreigners during distance learning. It discusses a variety of nomenclatures describing the process of transferring game mechanics for the purposes of Polish as a foreign language classes. Definitions of the terms gamifikacja, grywalizacja, and gryfikacja are discussed and compared. The practical part of the article includes ways of adapting gamification materials used in Polish as a foreign language classes in terms of their form (stationary – online) and purpose (commercial – educational). Examples of equivalents of well-known proposals for stationary games in the distance learning are indicated, and it is explained how to achieve greater language proficiency when using commercial games in lessons. The article presents an adaptation of the components of the author’s role-playing game about Łódź. Games add variety to online courses of Polish as a foreign language while combining language and cultural learning. A game verifies grammatical structures and lexical resources in a situation where conversation in Polish is necessary.

References

5 sekund, https://5-sekund.pl/play.html [14.05.2023].
Google Scholar

Baran K., W co się bawić w pracy, czyli grywalizacja w Twojej firmie [online], https://www.ideo.pl/firma/o-nas/nasze-publikacje/w-co-sie-bawic-w-pracy-czyli-grywalizacja-w-twojej-firmie,129.html [14.05.2023].
Google Scholar

Fuchs M, Fizek S., Ruffino P., Schrape N. (red), 2014, Rethinking Gamification, Lüneburg.
Google Scholar

Gamifikacja, https://www.macmillandictionary.com/dictionary/british/Gamification [14.05.2023].
Google Scholar

Gamifikacja. Laboratorium dydaktyki cyfrowej dla szkół województwa małopolskiego, 2023, broszura Projektu współfinansowanego ze środków Uni Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Google Scholar

Gra w aplikacji Rossmann PL, 2021, https://infowire.pl/generic/release/672301/gra-w-aplikacji -rossmann-pl [14.05.2023].
Google Scholar

Gryfikacja, https://www.gryfikacja.pl/index.php/gryfikacja/ [14.05.2023].
Google Scholar

Jubilat, https://www.canva.com/design/DAFMUQPvsGM/M3XcdJrXdsGQNeKX0dPCSA/edit [14.05.2023].
Google Scholar

Karty postaci, https://wordwall.net/pl/resource/52043345 [14.05.2023].
Google Scholar

Kaźmierczak P., 2020, Gry w glottodydaktyce polonistycznej. Perspektywa teoretyczna oraz wnioski praktyczne, „Homo Ludens”, s. 73–87.
Google Scholar

Miejsce, https://learningapps.org/watch?v=pk4z3ab3t22 [14.05.2023].
Google Scholar

Milionerzy, https://slidechef.net/templates/free-interactive-who-wants-to-be-a-millionaire-template/ [14.05.2023].
Google Scholar

Minecraft Edu, https://education.minecraft.net/de-de [14.05.2023].
Google Scholar

Mochocki M., Sobocinski M., 2014, LMS dla edukacyjnej gamifikacji akademickiej: potrzeby i pomysły, w: M. Dąbrowski, M. Zając (red.), E-edukacja w praktyce – wyzwania i bariery, Warszawa, s. 172–186.
Google Scholar

Monopolis, https://view.genial.ly/64431c1bedcf4e0018d46c0d/interactive-content-monopolis [14.05.2023].
Google Scholar

Monopoly, https://game-game.pl/216545/ [14.05.2023].
Google Scholar

Negocjacje, https://view.genial.ly/63d9a45788f68b0010dc20ab/interactive-content-karty-gry [14.05.2023].
Google Scholar

Play Dixit Online, https://dixit.party [14.05.2023].
Google Scholar

Play Taboo Game, https://playtaboogame.com/index.aspx?lang=74 [14.05.2023].
Google Scholar

Sheldon L., 2011, The Multiplayer Classroom. Designing Coursework as a Game, Boston.
Google Scholar

Story Cubes, https://davebirss.com/storydice/ [14.05.2023].
Google Scholar

Taboo. Wordwall, https://wordwall.net/pl/resource/56564062 [14.05.2023].
Google Scholar

Tkaczyk P., 2012, Grywalizacja. Jak zastosować mechanizmy gier w działaniach marketingowych?, Gliwice.
Google Scholar

Published

2023-12-07 — Updated on 2024-02-16

Versions

How to Cite

Kaźmierczak, P. (2024). "Gamifikacja", "grywalizacja" or "gryfikacja" – activating students during online classes. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 30, 203–216. https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.13 (Original work published December 7, 2023)