Critical thinking strategies in lessons of polish as a foreign language in the age of remote education

Authors

  • Irena Chawrilska Uniwersytet Gdański, Wydział Filologiczny, Zakład Polonistyki Stosowanej, Instytut Filologii Polskiej, ul. Wita Stwosza 55, 80-308 Gdańsk https://orcid.org/0000-0001-7699-6551

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.26

Keywords:

critical thinking, remote education, critical thinking routines, scaffolding learning, community of learners

Abstract

The article focuses on the use of the recently popular tools of critical thinking in didactics (distinguishing the tools from critical thinking) during the lessons of Polish as a foreign language in the era of remote education, taking into account both online teaching and remote teaching. The following are considered important aspects of distance learning: building a community of learners, teaching presence, and scaffolding learning with the use of critical thinking routines. In the text, the author discusses an example of a lesson of Polish as a foreign language, during which critical thinking strategies were used. 

References

Anderson Lorin W., Krathwoh David R., 2001, A taxonomy for learning, teaching, and assessing : a revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives, Nowy Jork.
Google Scholar

Będkowski M, To Teach Critical Thinking and Clear Speaking. Postulates of Criticism and Clarity and the Issue of So Called General Logic, „Studia Semiotyczne – English Supplement” 2020, Vol. XXXI, s. 167–183, DOI: 10.26333/sts.xxxiii2.04
Google Scholar

Ennis R.H., 1996, Critical Thinking Dispositions: Their Nature and Assessability, „Informal Logic” 18(2–3).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.22329/il.v18i2.2378

Garrison D.R., 2007, Online Community Of Inquiry Review: Social, Cognitive, And Teaching Presence Issues https://www.researchgate.net/publication/242682355_Online_community_of_inquiry_review_Social_cognitive_and_teaching_presence_issues (dostęp: 10.05.2021).
Google Scholar

Kwiatkowski S., 2018, Kompetencje przyszłości, Warszawa.
Google Scholar

Miodunka W., Gębal P., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa.
Google Scholar

Shaw R., Takeuchi Y., Shiwaku K., Fernandez G., Gwee Q., and Yang B., 2009, 1-2-3 of disaster education, Kyoto, Japan.
Google Scholar

http://www.criticalthinking.pl/wprowadzenie/ (dostęp 05.05.2021).
Google Scholar

https://deon.pl/kosciol/przed-kosciolem-spalili-ksiazki-o-harrym-potterze-to-wierni-je-przyniesli-bo-nadszedl-czas-zeby-zrobic-z-tym-porzadek,514248 (dostęp 05.05.2021).
Google Scholar

https://mysleniekrytyczne.edu.pl/co-to-sa-narzedzia-krytycznego-myslenia/ (dostęp 10.05.2021).
Google Scholar

https://natemat.pl/268573,ksieza-palili-ksiazki-w-gdansku-wzial-ich-na-celownik-zastepca-dulkiewicz (dostęp 05.05.2021).
Google Scholar

https://tvn24.pl/pomorze/palenie-ksiazek-przed-kosciolem-w-gdansku-harry-potter-ma-zla-moc-ra923499-2294088 (dostęp 05.05.2021).
Google Scholar

https://wiadomosci.onet.pl/kraj/palenie-ksiazek-przez-ksiezy-i-ministrantow-swiatowe-media-komentuja/zxrkrsd?utm_source=wiadomosci.onet.pl_viasg_wiadomosci&utm_medium=referal&utm_campaign=leo_automatic&srcc=ucs&utm_v=2 (dostęp 05.05.2021).
Google Scholar

https://wiadomosci.onet.pl/trojmiasto/gdansk-palenie-ksiazek-w-gdansku-ksiadz-dostal-mandat-sprawa-w-prokuraturze/fk2yelz (dostęp 05.05.2021).
Google Scholar

https://wiadomosci.wp.pl/bbc-napisalo-o-paleniu-ksiazek-przez-ksiezy-w-gdansku-6365714519611521a (dostęp 05.05.2021).
Google Scholar

Published

2021-12-30

How to Cite

Chawrilska, I. (2021). Critical thinking strategies in lessons of polish as a foreign language in the age of remote education. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 28, 379–391. https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.26