Academic genres in teaching polish as a foreign language (with the example of a scientific article)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.19

Keywords:

academic discourse community, genre of speech, academic genres, genre pattern, teaching Polish as a foreign language

Abstract

The article aims to emphasise the teaching of utterances representing Polish academic genres, mainly on academic courses of Polish as a foreign language. A large group of learners consists of candidates to Polish universities and foreign students pursuing education in Poland. Being part of the Polish academic community they should be well prepared for the reception and production of genres of speech used in academic discourse. The article presents a genological analysis of a scientific article constituting the basic genre in this discourse. Considering the binding regulations and recommendations included in appropriate textbooks, the author proposes a description of the genre based on the genre theory of John Swales and the concept of the genre pattern of Maria Wojtak. The author recommends teachers of Polish as a foreign language to focus their students’ attention on all aspects of the pattern: structural, pragmatic, cognitive and linguistic, and also show them different variants of the genre: its canonic as well as alternative and adaptive forms. In spite of the high uniformity of utterances, the cultural environment and exponents of the genre should be highlighted.

References

Bachtin M., 1986, Estetyka twórczości słownej, tłum. D. Ulicka, Warszawa.
Google Scholar

Boć J., 2009 (wyd. 9), Jak pisać pracę magisterską, Wrocław.
Google Scholar

Gajda S., 2001, Styl naukowy, w: Współczesny język polski, J. Bartmiński (red.), Lublin, s. 183–199.
Google Scholar

Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1 – C2, Kraków.
Google Scholar

Kulczycki E., 2016, Struktura artykułu naukowego – uniwersalne wskazówki i wytyczne http://ekulczycki.pl/warsztat_badacza/struktura-artykulu-naukowego-uniwersalne-wytyczne-i-przydatne-wskazowki/ (dostęp: 21.03.2021).
Google Scholar

Rittel S. J., 1996, Dyskurs akademicki, Rzeszów.
Google Scholar

Rozporządzenie MNiSW z dnia 22.02.2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190000392/O/D20190392.pdf (dostęp: 13.04.2021).
Google Scholar

Siuda P., Wasylczyk P., 2018, Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko, Warszawa.
Google Scholar

Swales, J. 2007, Genre Analysis. English in academic and research settings, Cambridge.
Google Scholar

Szkutnik Z., 2005, Metodyka pisania pracy dyplomowej, Poznań.
Google Scholar

Typy publikacji wg POL-index http://pci-www.vls.icm.edu.pl/polindex/info/polski-wspolczynnik-wplywu/typy-artykulow (dostęp: 02.11.2021).
Google Scholar

Wierzbicka A., 1983, Genry mowy, w: Tekst i zdanie, T. Dobrzyńska, E. Janus (red.), Wrocław, s. 125–137.
Google Scholar

Wojtak M., 2004, Gatunki prasowe, Lublin.
Google Scholar

Wojtak M., 2019, Wprowadzenie do genologii, Lublin.
Google Scholar

Wolańska E., Wolański A., Zaśko-Zielińska E., Majewska-Tworek A., Piekot T., 2009, Jak pisać i redagować. Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych, Warszawa.
Google Scholar

Wskazówki EASE (Europejskiego Stowarzyszenia Redaktorów Naukowych) dla autorów i tłumaczy artykułów naukowych publikowanych w języku angielskim https://ease.org.uk/publications/author-guidelines-authors-and-translators/ (dostęp: 02.11.2021).
Google Scholar

Zarzycka G., 2016, O wspólnocie dyskursywnej glottodydaktyków polonistycznych, w: I. Janowska, P.E. Gębal (red.), O lepsze jutro studiów w świecie. Glottodydaktyka polonistyczna dziś, Kraków.
Google Scholar

Published

2021-12-30

How to Cite

Dunin-Dudkowskva, A. (2021). Academic genres in teaching polish as a foreign language (with the example of a scientific article). Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 28, 285–295. https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.19