Verne’s gates of the future. Developing the ability to describe an object

Authors

  • Monika Válková Maciejewska Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej, Studium Języka i KulturyPolskiej dla Cudzoziemców, Collegium Maius, ul. Fredry 10, p. 13, 61-701 Poznań https://orcid.org/0000-0002-5267-4846

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.18

Keywords:

Polish for foreigners, description, teaching of writing skills

Abstract

The general aim of the article is to describe a method of teaching textual competence to foreigners learning Polish, while the specific aim is to present a strategy of creating one of the forms of written expression, i.e., description, with the example of the literary text Paris of the 20th Century by Jules Verne. The study consists of three parts: the first one deals with the theory of the structure of description, the second one places this form of expression in the space of teaching Polish a foreign language, while the third, an annex with a proposal of exercises, presents concrete ways of shaping the ability to describe reality among students on a course in Polish as a foreign language. 

References

Bajor E., Madej E., 2006, Wśród Ludzi i ich spraw. Język polski dla cudzoziemców, Łódź.
Google Scholar

Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assesment, Companion volume, 2020 https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4 (dostęp: 23.07.2021).
Google Scholar

Dakowska M., 2001, Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, Warszawa.
Google Scholar

Dąbska E.G., Lipińska E., 2016, Pisać jak z nut. Podręcznik rozwijający sprawność pisania, Kraków.
Google Scholar

Dobesz U., Pasieka M., 2007, Polski? Bardzo chętnie!, Wrocław.
Google Scholar

Dunin-Dudkowska A., 2018, Wokół aktów i gatunków mowy, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 25, s. 111–122 https://doi.org/10.18778/0860- 6587.25.10
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.10

Europejski System Opisu Kształcenia Językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, Warszawa.
Google Scholar

Guzy A., Niesporek-Szamburska B., 2013, Uczniowskie zmagania ze słowem. O pisaniu dłuższej formy wypowiedzi na różnych poziomach nauczania, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Partinentia”, t. 4, nr 140, s. 45–63.
Google Scholar

Hamon P., 1983, Czym jest opis?, „Pamiętnik literacki”, t. 74, nr 1, s. 195–220.
Google Scholar

Jochimczyk M., 2016, Kształcenie sprawności pisana w wybranych podręcznikach do nauki języka niemieckiego, „Języki Obce w Szkole”, nr 2 http://jows.pl/artykuly/ksztalcenie-sprawnosci-pisania-w-wybranych-podrecznikach-do-nauki-jezyka-niemieckiego (dostęp: 30.07.2021).
Google Scholar

Kłakówna J., 1993, Sztuka pisania. Ćwiczenia redakcyjne dla klas IV–VI. Metodyczny podręcznik nauczyciela, Kraków.
Google Scholar

Komorowska H., 1993, Podstawy metodyki nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar

Kondrat D., 2018, Jak twórczo wykorzystać czytanie, „Języki Obce w Szkole”, nr 2 http://jows.pl/artykuly/jak-tworczo-wykorzystac-czytanie (dostęp: 30.07.2021).
Google Scholar

Lipińska E., 2006, Z polskim na ty, Kraków.
Google Scholar

Lipińska E., 2016, Pisanie – sprawność niezbędna w kształceniu językowym, „Języki Obce w Szkole”, nr 2 http://jows.pl/artykuly/pisanie-%E2%80%93-sprawnosc-niezbedna-w-ksztalceniujezykowym (dostęp: 30.07.2021).
Google Scholar

Markiewicz H., 1995, Teorie powieści za granicą. Od początków do schyłku XX wieku, Warszawa.
Google Scholar

Podstawa programowa. Język polski https://podstawaprogramowa.pl/szkola-podstawowa-iv-viii/jezyk-polski (dostęp: 29.02.2020).
Google Scholar

Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, 2011, W. Miodunka (red.), Kraków.
Google Scholar

Ruszer A., 2011, Oswoić tekst. Podręcznik kompozycji i redakcji tekstów użytkowych dla poziomów B2 i C1, Kraków.
Google Scholar

Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

Sławiński J., 1981, O opisie, „Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja”, t. 55, nr 1, s. 119–138.
Google Scholar

Verne J., 1997, Paryż w XX wieku, Warszawa.
Google Scholar

https://encyklopedia.pwn.pl/encyklopedia/opis.html (dostęp: 08.05.2021).
Google Scholar

https://sjp.pwn.pl/sjp/opis;2495602 (dostęp: 08.05.2021).
Google Scholar

Published

2021-12-30

How to Cite

Válková Maciejewska, M. (2021). Verne’s gates of the future. Developing the ability to describe an object. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 28, 269–284. https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.18