Horrible or wonderful? Teaching Polish as a foreign language and the negotiation of meaning (based on texts from Polish language course books)

Authors

  • Paula Góralczyk-Mowczan Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.13

Keywords:

linguistic worldview, Polish as a foreign language, the negotiation of meaning, textbooks

Abstract

In the article, the author describes the negotiation of meaning in teaching the Polish language. She emphasizes the role of textbooks in the teaching process and discusses the difficulties arising from the analysis of the image of Poles in these textbooks. She also stresses the advantages of the negotiation of meaning in a foreign language classroom and characterizes the relation between the outcome of the negotiations and the interlocutors’ social, cultural and psychological background.

References

Kita M., Skudrzykowa A., 2002, Człowiek i jego świat w słowach i tekstach, Katowice.
Google Scholar

Kucharczyk J., 1993, Już mówię po polsku, Łódź.
Google Scholar

Mędak S., 1997, Chcę mówić po polsku. Polish for the Beginners, Warszawa.
Google Scholar

Miodunka W., 2001, Cześć, jak się masz?, cz. I: Spotykamy się w Polsce, Kraków.
Google Scholar

Szelc-Mays M., Rybicka E., 2003, Słowa i słówka. Podręcznik do nauczania słownictwa i gramatyki dla początkujących, Kraków.
Google Scholar

Bartmiński J., 2007, Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin.
Google Scholar

Błeszyńska K., 2013, Komunikacja międzykulturowa jako negocjowanie znaczeń, http://hdl.handle.net/11320/668 [19.04.2014].
Google Scholar

Dąbrowska A., 1998, Czy istnieje w podręcznikach języka polskiego dla cudzoziemców obraz Polski i Polaków? (Próba znalezienia stereotypów), http://www.lingwistyka.uni.wroc.pl/jk/spis12.htm [06.12.2012]
Google Scholar

Dąbrowska A., Pasieka M., 2008, Obraz rodziny w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego. Ujęcie diachroniczne, [w:] W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, red. W. Miodunka, A. Seretny, Kraków, s. 347–363.
Google Scholar

Jelonkiewicz M., 2004, Wiedza o Polsce jako element nauczania cudzoziemców języka polskiego jako obcego. Przegląd wybranych materiałów dydaktycznych i pomocniczych, [w:] Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne, red. W. Miodunka, Kraków, s. 37–52.
Google Scholar

Komorowska H., 2009, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar

Mały słownik terminologiczny z zakresu socjolingwistyki i pragmatyki językowej, 2000, red. A. Skudrzykowa i K. Urban, Kraków–Warszawa.
Google Scholar

Piegzik W., 2006, Układ glottodydaktyczny jako przedmiot badań glottodydaktyki, „Języki Obce w Szkole”, nr 5, s. 16–21
Google Scholar

Piekot T., Zarzeczny G., 2010, Między zdrowym rozsądkiem a polityczną poprawnością – polskie podręczniki do nauczania języka polskiego jako obcego oczami cudzoziemców, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 17, red. G. Zarzycka, G. Rudziński, Łódź, 517–528.
Google Scholar

Stankiewicz K., 2008, Przekaz kulturowy w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego, [w:] W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, red. W. Miodunka, A. Seretny, Kraków, 337–345.
Google Scholar

Stankiewicz K., Żurek A., 2010, Obraz Polki/Polaka w serii podręczników do nauczania języka polskiego jako obcego „Hurra!!! Po polsku”, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 17, red. G. Zarzycka, G. Rudziński, Łódź, s. 495–505.
Google Scholar

Strzelecka A., 2011, Obraz polskiej rodziny w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis, Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 18, red. B. Grochala, M. Wojenka-Karasek, Łódź, s. 327–333.
Google Scholar

Strzelecka, A., Sztabnicka, E., 2012, Obraz kobiety w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego, [w:] Kobieta w przestrzeni wizualnej, red. A. Barska, K. Biskupska, Opole, s. 245–257.
Google Scholar

Szymankiewicz K., 2002, Negocjowanie znaczenia w dyskursie szkolnym na lekcji języka obcego, http://frantice.interklasa.pl/frantice/index/dokumenty/languages/2002_04_2.pdf?page=info&action=shwdoc&oid=3458 [19.04.2014].
Google Scholar

Published

2014-01-01

How to Cite

Góralczyk-Mowczan, P. (2014). Horrible or wonderful? Teaching Polish as a foreign language and the negotiation of meaning (based on texts from Polish language course books). Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 21, 137–144. https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.13