Glottodydaktyk pomiędzy tradycją a nowoczesnością

Autor

  • Urszula Swoboda-Rydz Warszawski Uniwersytet Medyczny, Studium Języków Obcych; Uniwersytet Warszawski, Wydział Filologii Polskiej, Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców „Polonicum” image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.11

Słowa kluczowe:

Internet, konektywizm, pamięć, technologia, zarzucanie kotwicy

Abstrakt

W dzisiejszych czasach glottodydaktyk jest wystawiony na pokusę używania Internetu w celu rozwijania kompetencji językowych swoich uczniów. Internet zaspokaja ich zainteresowania i potrzeby intelektualne, a jego wykorzystanie w nauce języka obcego ma pewne cechy metody naturalnej. Pojawia się jednak obawa przed technologią i konektywizmem oraz wątpliwość czy umysł poradzi sobie z selekcją nadmiaru informacji i z zapamiętywaniem. Okazuje się, że w początkowych etapach nauki języka obcego nie można przyspieszać procesów zapamiętywania, a informacje obcojęzyczne z Internetu nie będą w pełni wykorzystywane. Korzyści pojawiają się dopiero, gdy uczeń staje się językowo niezależny, czyli osiąga poziom przynajmniej B2, i potrafi skutecznie budować wiedzę i rozwijać znajomość języka obcego poprzez Internet. Obecnie wydaje się, że rolą glottodydaktyka jest pomoc uczniowi przez zarzucania kotwicy i nadawanie kierunku jego poszukiwań oraz organizowanie procesu dydaktycznego.

Bibliografia

Al-Khatib M., 2010, WebQuest jako metoda nauczania języków obcych, „Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny Meritium”, 1 (16), http://www.meritium.mscdn.edu.pl/index.php?a=5318&id=16 [05.05.2014].
Google Scholar

Arabski J., 1996, Przyswajanie języka i pamięć werbalna, Katowice.
Google Scholar

Bobryk J., 2011, Język mówiony, pismo, Internet, [w:] Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psychologia ogólna i psycholingwistyka, red. I. Kurcz, H. Okuniewska, Warszawa, s. 169–182.
Google Scholar

Dusza B., Wasylewicz M., 2012, Przepaść komunikacyjna – czy technologia dzieli pokolenia?, http://www.pulib.sk/web/knizica/elpub/dokument/Balogova5/subor/dusza2.pdf [05.05.2014].
Google Scholar

Gleason J.B., Ratner N.B., 1998, Psycholingwistyka, Gdańsk.
Google Scholar

Kurzweil R., 2005, The Singularity is Near, New York.
Google Scholar

Kuźmińska-Sołśnia B., 2010, Neurodydaktyka i jej znaczenie w procesie nauczania – uczenia się, http://www.bks.pr.radom.pl/publikacje/Neurodydaktyka.pdf [05.05.2014].
Google Scholar

Ledzińska M., 2010, Człowiek wobec czasu i techniki, http://www.ktimeup.krakow.pl/ref2010/ledzinsk.pdf [05.05.2014].
Google Scholar

Morbitzer J., 2012a, Medialność a sprawność edukacyjna ucznia, http://www.up.krakow.pl/ktime/symp2012/referaty_2012_10/morbitz.pdf (a) [05.05.2014].
Google Scholar

Morbitzer J., 2012b, Szkoła w epoce płynnej nowoczesności, http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2012/referaty_2012_10/morbitz.pdf (b) [05.05.2014].
Google Scholar

Olpińska M., 2010, Zagadnienia dwujęzyczności jako przedmiot badań glottodydaktycznych, „Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny Meritium”, 1 (16), 2010, http://www.mscdn.pl/meritium/index.php?a=55916 [05.05.2014].
Google Scholar

Osiński Z., 2011, Bariery wykorzystania Internetu w polskiej edukacji, http://www.eprints.rclis.org/17398/Bariery%20wykorzystania%20Internetu%20w%20polskiej%edukacji.pdf [05.05.2014].
Google Scholar

Pietrzak M., 2013, Transmedia i cross-media w edukacji, http://www.ktime.up.krakow.pl//symp2013/referaty_2013/pietrzak.pdf [05.05.2014].
Google Scholar

Postek S., 2010, Od e-learningu do c-learningu – rozwój koncepcji nauczania na odległość w świetle badań psychologicznych i pedagogicznych, http://www.ktime.up.krakow.pl/ref2010/postek.pdf [05.05.2014].
Google Scholar

Prensky Marc, 2001, Digital Natives, Digital Immigrants, „On the Horizon”, MCBUniversity Press, vol. 9, nr 5.
Google Scholar

Walat A., 2007, O konstrukcjonizmie i ośmiu zasadach skutecznego uczenia się według Seymoura Paperta, „Meritium” 4 (7). http://www.eprints.rclis.org/17398/1/Bariery%20wykorzystania%20Internetu%20w%20polskiej%edukacji.pdf [05.05.2014].
Google Scholar

Xu J., Coats L.T., Davidson M.L., 2012, Promoting Student Interest in Science: the Perspective of Exemplary African American Teachers, „American Educational Research Journalˮ, vol. 49, nr 1, s. 124–154, http://www.aer.sageub.com/content/49/1/124.full.pdf [05.05.2014].
Google Scholar

Zaczyński W.P., 2010, Postęp i nowoczesność w dydaktyce ogólnej, http://www.ktime.up.krakow.pl/ref2010/zaczynski.pdf [05.05.2014].
Google Scholar

Sympozjum naukowe Człowiek Media Edukacja (relacja z wystąpień), Reedukacja.pl [12.07.2014].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2014-01-01

Jak cytować

Swoboda-Rydz, U. (2014). Glottodydaktyk pomiędzy tradycją a nowoczesnością. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 21, 119–129. https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.11