O rolach i cechach osobowościowych dobrego lektora języka polskiego jako obcego – na podstawie opinii studentów

Autor

  • Maria Rółkowska Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Centrum Kultury i Języka Polskiego dla Cudzoziemców oraz Zakład Kultury Mediów image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.10

Słowa kluczowe:

nauczanie jpjo, role lektora jpjo, cechy lektora jpjo, opinie studentów, komunikowanie międzykulturowe

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie, jakie są, zdaniem obcokrajowców uczących się w Polsce języka polskiego na poziomie A1–A2, role lektora jpjo i jaką powinien on być osobą. Opinie 55 studentów z 9 krajów zostały zebrane podczas zajęć jpjo drogą e-mailową. Na podstawie zgromadzonych wypowiedzi obcokrajowców utworzono dekalog dla lektorów pracujących głównie ze studentami rozpoczynającymi naukę jpjo, który może jednak okazać się również przydatny i obowiązujący na wyższych poziomach nauczania języka.

Bibliografia

Hofstede G., Hofstede G.J., 2007, Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Warszawa.
Google Scholar

Miodunka W., 2006, Cześć, jak się masz? Część I: Spotykamy się w Polsce, Kraków.
Google Scholar

Pirie D.A., 1997 Dziesięcioro przykazań dla nauczyciela języka polskiego jako obcego, [w:], Nauczanie języka polskiego jako obcego. Materiały z pierwszej konferencji polonistów zagranicznych i polskich zwołanej z inicjatywy grupy „Bristol” do Instytutu Polonijnego UJ, red. W. Miodunka, Kraków, s. 247.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2014-01-01

Jak cytować

Rółkowska, M. (2014). O rolach i cechach osobowościowych dobrego lektora języka polskiego jako obcego – na podstawie opinii studentów. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 21, 109–117. https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.10