Polish for Academic Purposes. A Proposition of a Course Programme Addressed to the Foreigners who are Planning to Study at Polish Universities

Authors

  • Grażyna Zarzycka Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.10

Keywords:

Polish as a foreign language, teaching language for academic purposes, course program, foreign students, studies in Poland

Abstract

This work reflects on the problems of teaching foreign languages for academic purposes, including teaching Polish as a foreign language. In the first part of the article, the terminology presented in English and Polish glottodidactic literature was discussed and compared. Also, the chosen teaching practices regarding courses addressed to foreign students who are planning to study at the Polish universities, were described. The author proposes a thesis that foreign candidates for university studies in Poland should possess a certain amount of knowledge, and to develop certain competences and skills that will be useful in their future academic life, regardless of their study profile. Those „common contents” became the basis of Polish for Academic Purposes course programme presented in the second part of this article.

References

Bajor E., Madej E., 2006, Wśród ludzi i ich spraw. Podręcznik dla języka polskiego dla poziomu średniego B2 i zaawansowanego C2, Łódź.
Google Scholar

Brookes A., Grundy P., 1990, Writing for Study Purposes. A teacher’s guide to developing individual writing skills, Cambridge.
Google Scholar

ESOKJ: Council of Europe: Coste D., North B., Sheils J., Trim J., 2003, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, tłum. Waldemar Martyniuk, Warszawa.
Google Scholar

ETIC, 1975, English for Academic Study: problems and perspectives. ETIC Occasional Paper. London: The British Council.
Google Scholar

Flowerdew J. (red.), 1994, Academic Listening. Research perspectives, Cambridge.
Google Scholar

Gajda S., 1982, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Warszawa–Wrocław.
Google Scholar

Gajewska E., 2015, Badania nad dyskursami specjalistycznymi a praktyka pedagogiczna, w: M. Sowa, M. Mocarz-Kleindiest, U. Czyżewska (red.), Nauczanie języków obcych na potrzeby rynku pracy, Lublin, s. 39–52.
Google Scholar

Gajewska E., Sowa E., 2014, LSP, FOS, Fachsprache... Dydaktyka języków specjalistycznych, Lublin.
Google Scholar

Gajewska U., 2004, Metatekstemy w języku nauk ścisłych, Rzeszów.
Google Scholar

Hutchinson T., Waters A., 1987 (2005), English for Specific Purposes: A learning-centred approach, Cambridge Language Teaching Library, Cambridge.
Google Scholar

Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., (red.) 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, Kraków.
Google Scholar

Jordan R. R., 1997, English for Academic Purposes. A guide and resource book for teachers, Cambridge.
Google Scholar

Komorowska H., 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar

Ligara B., Szupelak W., 2012, Lingwistyka i glottodydaktyka języków specjalistycznych na przykładzie języka biznesu. Podejście porównawcze, Kraków.
Google Scholar

Milewska-Stawiany M., Rogowska-Cybulska E., 2010, Polskie języki. O językach zawodowych i środowiskowych, Gdańsk.
Google Scholar

Nocoń J., 2009, Podręcznik szkolny w dyskursie dydaktycznym – tradycja i zmiana, Opole.
Google Scholar

Urbańczyk S. (red.), Encyklopedia języka polskiego, 1992, Wrocław–Warszawa–Kraków.
Google Scholar

Zarzycka G., 2008, Kultura, lingwakultura, scojokultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: A. Seretny, E. Lipińska (red.), Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym 2008, s. 143–160.
Google Scholar

http://www.plschool.uj.edu.pl/kursy-jezykowe/wakacyjny-kurs-przygotowawczy [9.05.2016].
Google Scholar

Published

2017-12-08

How to Cite

Zarzycka, G. (2017). Polish for Academic Purposes. A Proposition of a Course Programme Addressed to the Foreigners who are Planning to Study at Polish Universities. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 24, 135–148. https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.10