Mierzenie efektywności nakładów na edukację i szkolenia w przedsiębiorstwie

Autor

  • Józef Dziechciarz Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.325.04

Słowa kluczowe:

pomiar efektywności szkolenia, skuteczności szkolenia, szkolenie finansowane przez przedsiębiorstwo

Abstrakt

W przedsiębiorstwach obserwuje się wzrost poziomu świadomości i akceptacji konieczności zwiększenia wolumenu i intensywności nakładów na edukację i szkolenia pracowników. Wspomniane zjawisko wynika z faktu, że w starzejących się społeczeństwach Europy, przy intensywnym postępie technologicznym i organizacyjnym pojawia się fenomen rozszerzenia zakresu i długości aktywności zawodowej oraz rozbudowę oczekiwań pracowników odnośnie jakości życia. Wzrostowi poziomu akceptacji konieczności zwiększenia nakładów na edukację i szkolenia pracowników towarzyszą nowe wyzwania, polegające głównie na konieczności przedefiniowania podejścia do finansowania i oceny wyników. Efektywnościowy punkt widzenia, przy ocenie celowości nakładów na edukację i szkolenia w przedsiębiorstwie rodzi konieczność odejścia od tradycyjnego systemu finasowania zasobów i przejście do proefektywnościowo zorientowanego finansowania efektów. Innymi słowy, zamiast dotychczasowego płacenia za uczenie, firmy chcą płacić za nauczenie. Oznacza to, że finansujący edukację i szkolenia oceniając szkolenie zadaje pytanie o poprawę efektywności firmy; o to, na ile wzrost kwalifikacji pracowników ułatwia osiąganie celów organizacji. Z drugiej strony, ocena od strony uczestników zawiera pytanie o skuteczność działań oferenta przedsięwzięć edukacyjnych i szkoleniowych. Dotychczasowa praktyka polegała na tym, że często ocena efektywności i skuteczności treningu nie wychodziła poza ankietowy pomiar poziomu satysfakcji i samooceny uczestników. To powoduje, że obserwuje się presję ilościową, której towarzyszy niedostateczna troska jakościowa oraz nieumiejętność stosowania nowoczesnych technik pomiaru efektu kształcenia. W efekcie, wielu przedsiębiorców traktuje szkolenia i edukację swoich pracowników, jako koszt i zakłócenie funkcjonowania. Jest to spowodowane tym, że nie widać bezpośredniego efektu inwestycji w przyszły rozwój firmy. Dodatkowo, obserwuje się obawę menedżerów przed zagrożeniami w postaci roszczeń płacowych, ucieczki wyszkolonych pracowników do firm konkurentów, lub nadmiernego usamodzielnienia pracownika. W opracowaniu zaprezentowano i przedyskutowano nowoczesne techniki pomiaru efektywności nakładów na edukację i szkolenia. Lista metod obejmuje analizę opartą o cele, ocenę ukierunkowaną, ocenę systemową, ocenę sądową, oraz ocenę poprzedzającą program.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Alliger G., Junak E. (1989), Kirkpatricks levels of training criteria Thirty years later, “Personnel Psychology” 41, p. 331–342.
Google Scholar

Arthur W., Bennett W., Edens P., Bell S. (2003), Effectiveness of Training in Organizations: A Meta-Analysis of Design and Evaluation Features, “Journal of Applied Psychology” vol. 88, no. 2, p. 234–245.
Google Scholar

Bernais J., Jędralska K. (eds.) (2015), Uniwersytet w perspektywie kształcenia przez całe życie, Uniwersytet Ekonomiczny Katowice, Katowice.
Google Scholar

Bramley P. (2011), Ocena efektywności szkoleń, Wolters Kluwer, Warszawa.
Google Scholar

Broad M., Newstrom J. (1992), Transfer of Training: Action-packed Strategies to Ensure High Payoff from Training Investments, Addison-Wesley Reading, New York.
Google Scholar

Dziechciarz J. (2010), From Humboldtian Towards Entrepreneurial University. The Modernization Concept of the European Commission, [in:] Klucznik-Toro A., Bodis K., Pal I. (eds.), Management and Interpreneurship in a Changing Market, Publikon, Budapest, p. 13–35.
Google Scholar

Dziechciarz J. (2011) Performance Measurement for Entrepreneurial University, “The Future of Education”, vol. 2, p. 320–331.
Google Scholar

Dziechciarz J. (2012), On Rate of Return Measurement in Education, “Econometrics”, no 31, p. 49–66.
Google Scholar

Dziechciarz J. (2012a), System jakości kształcenia, [w:] Dziechciarz J., Błaczkowska A., Grześkowiak A., Król A., Stanimir A., Analiza wybranych aspektów wyników egzaminu gimnazjalnego, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar

Dziechciarz J. (2015), Measurement of Rate of Return in Education. Research Directions, [in:] Velencei J. (ed.), Management, Finance, Industry and Regional Development, Obuda University, Budapest.
Google Scholar

Dziechciarz J. (2015), O pojęciu jakości w pomiarze efektów pracy uniwersytetu, „Ekonometria”, no 4, p. 79–92.
Google Scholar

Dziechciarz J. (2015a), O pomiarze efektywności nakładów na edukację i szkolenia w kontekście kształcenia przez całe życie, [w:] Bernais J., Jędralska K. (eds.), Uniwersytet w perspektywie kształcenia przez całe życie, Uniwersytet Ekonomiczny Katowice, Katowice, p. 42–52.
Google Scholar

Dziechciarz J. (2015b), Pomiar i wycena wiedzy, umiejętności i kompetencji nabytych w formalnych i nieformalnych formach kształcenia, [w:] Wdowiński P. (ed.), Nauczyciel akademicki wobec nowych wyzwań edukacyjnych, Uniwersytet Łódzki, Łódź, p. 25–43.
Google Scholar

Dziechciarz J. (2016), Multivariate Statistical Analysis in Missing Skills Identification, [in:] Michelberger P. (ed.), Management, Enterprise and Benchmarking in the 21st Century, Obuda University, Budapest.
Google Scholar

Dziechciarz J., Błaczkowska A., Grześkowiak A. (2009), Econometric Evaluation of Education Systems, [in:] Rinderu P. (ed.) Creating an Observatory on Europe-wide Transparency of Academic Qualifications, Editura Universitaria Craiova, Craiova, p. 112–131.
Google Scholar

Dziechciarz J., Błaczkowska A., Grześkowiak A., Król A., Stanimir A. (2012), Analiza wybranych aspektów wyników egzaminu gimnazjalnego, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar

Dziechciarz J., Dziechciarz-Duda M., Krol A., Targaszewska M. (2015), Various Approaches to Measuring Effectiveness of Tertiary Education, “Archives of Datascience” no 1, p. 1–25.
Google Scholar

Dziechciarz J. et al. (eds.) (2006), Rynek pracy aglomeracji wrocławskiej. Stan i perspektywy, AE Wrocław.
Google Scholar

Dziechciarz J., Kwiatkowska-Ciotucha D. (2004), Managerial Training Needs: Analysis for Management Quality Improvement, [in:] Contemporary Trends in Top Management Education, Brno International Business School, Brno.
Google Scholar

Dziechciarz-Duda M., Król A. (2012), Próba zastosowania modelu Mincera do oceny wpływu wyższego wykształcenia na poziom wynagrodzeń, „Ekonometria” 3(37), p. 56–69.
Google Scholar

Dziechciarz-Duda M., Król A. (2013), On the Non-monetary Benefits of Tertiary Education, “Econometrics” (3)41, p. 78–94.
Google Scholar

Dziechciarz-Duda M., Przybysz K. (2011), Rynek usług edukacyjnych dla osób starszych. Analiza cech studentów uniwersytetów trzeciego wieku [w:] Garczarczyk J. (ed.), Metody pomiaru i analizy rynku usług. Pomiar jakościowy. Zastosowania i efektywność, Uniwersytet Ekonomiczny, Poznań, p. 44–55.
Google Scholar

Dziechciarz-Duda M., Przybysz K. (2014), Wykształcenie a potrzeby rynku pracy. Klasyfikacja absolwentów wyższych uczelni, „Taksonomia” (22)327, p. 303–312.
Google Scholar

Estimating Economic and Social Returns to Learning (2011), OECD Issues For Discussion, Fourth General Assembly, Tokyo.
Google Scholar

Kirkpatrick D. (1994), Evaluating Training Programs: The Four Levels, Berrett Koehler, San Francisco.
Google Scholar

Kirkpatrick D. (2001), Cztery poziomy oceny efektywności szkoleń, Emka, Warszawa.
Google Scholar

Klucznik-Toro A., Bodis K., Pal I. (eds.) (2010), Management and Interpreneurship in a Changing Market, Publikon, Budapest.
Google Scholar

McMahon W. (2006), Education Finance Policy: Financing the Nonmarket and Social Benefits, “Journal of Education Finance”, 32:2, p. 264–284.
Google Scholar

Michelberger P. (ed.), (2016) Management, Enterprise and Benchmarking in the 21st Century, Obuda University, Budapest.
Google Scholar

Phillips J. (2010), ROI czyli zwrot z inwestycji w szkolenia i rozwój kadr, Academica, Warszawa.
Google Scholar

Phillips J., Stone R. (2011), Mierzenie wyników szkoleń, Wolters Kluwer, Warszawa.
Google Scholar

Porter L., McKibbin L. (1988), Management Education and Development: Drift or Thrust into tne 21st Century?, McGraw–Hill, New York.
Google Scholar

Rae L. (2002), Assessing the Value of Your Training Gower, Aldershot.
Google Scholar

Rae L. (2013), Workplace Learning Evaluation. Content and Tools, Chapman, London.
Google Scholar

Rinderu P. (ed.) (2009), Creating an Observatory on Europe-wide Transparency of Academic Qualifications, Editura Universitaria Craiova, Craiova, p. 112–131.
Google Scholar

Velencei J. (ed.) (2015), Management, Finance, Industry and Regional Development, Obuda University, Budapest.
Google Scholar

Vila L. (2000), The non-monetary benefits of education, “European Journal of Education” 35, p. 21–33.
Google Scholar

Wdowiński P. (ed.) (2015), Nauczyciel akademicki wobec nowych wyzwań edukacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

www.businessballs.com/bloomstaxonomyoflearningdomains.htm, [Access 01.09.2015].
Google Scholar

www.businessballs.com/consciouscompetencelearningmodel.htm, [Access 09.09.2015].
Google Scholar

www.businessballs.com/erik_erikson_psychosocial_theory.htm, [Access 08.09.2015].
Google Scholar

www.businessballs.com/howardgardnermultipleintelligences.htm, [Access 09.09.2015].
Google Scholar

www.businessballs.com/kolblearningstyles.htm, [Access 09.09.2015].
Google Scholar

www.businessballs.com/vaklearningstylestest.htm, [Access 08.09.2015].
Google Scholar

Opublikowane

2017-05-19

Jak cytować

Dziechciarz, J. (2017). Mierzenie efektywności nakładów na edukację i szkolenia w przedsiębiorstwie. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 5(325), [51]-64. https://doi.org/10.18778/0208-6018.325.04

Numer

Dział

Artykuł