Praktyki polskich przedsiębiorstw w zakresie komercjalizacji nowych technologii
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.287.17Słowa kluczowe:
komercjalizacja, nowe technologie, sektory high-techAbstrakt
Podsumowując, podkreślić należy, że przeprowadzone analizy pozwoliły na zidentyfikowanie czynnika, który jest ważny (choć z różną intensywnością) w przypadku każdej wybieranej strategii komercjalizacji nowych technologii (wskazania od 100% do 75%). Ochrona własności intelektualnej jest tym właśnie czynnikiem. Informacja taka może stanowić punkt wyjścia do dalszych pogłębionych badań nad strategiami wprowadzania nowych technologii na rynek. Obiekt dalszych badań może stanowić wpływ zarządzania własnością intelektualna w przedsiębiorstwie na zastosowanie określonych strategii komercjalizacji.
Dokonane analizy pozwoliły również na wyciągnięcie wniosku, że bardziej niż czynniki zewnętrzne na wybór strategii komercjalizacji nowych technologii mają uwarunkowania wewnętrzne przedsiębiorstwa. W tej pierwszej grupie (czynniki zewnętrzne) nie zanotowano bowiem, istotnych z punktu widzenia statystycznego różnic miedzy analizowanymi przedsiębiorstwami, w różny sposób komercjalizującymi nowe technologie. Sytuacja taka świadczyć może o konieczności podnoszenia kompetencji menadżerów komercjalizujących nowe technologie oraz ich świadomości w zakresie identyfikowania pożądanych zasobów, umiejętności niezbędnych do skutecznego wprowadzania nowych rozwiązań na rynek.
Pobrania
Bibliografia
Arora A., Ceccagnoli M. (2006), Patent protection, Complementary Assets, and Firm's Incentives for technology Licensing, "Management Science", Vol. 52, No. 2, February
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1287/mnsc.1050.0437
Elfenbein D. W. (2007), Publications, Patents and the Market for University Inventions, "Journal of Economic Behaviour & Organization", Vol. 63
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jebo.2006.05.010
Kay J. (1996), Podstawy sukcesu finny, PWE, Warszawa
Google Scholar
Maital S., Seshadri D.V.R. (2011), Innovation Management, Response Books, New Dehli-London
Google Scholar
Nauka i Technika w Polsce w 2009 roku (2011), GUS, Warszawa
Google Scholar
Obłój K. (2001), Strategia organizacji, PWE, Warszawa
Google Scholar
Projekt badawczy własny ,Modele i determinanty wyboru strategii komercjalizacji nowych technologii i innowacyjnych rozwiązań", grant nrNN115 261936
Google Scholar
Sun H., Chow A., Lo C. (2008), Rapid Commercialization of Acquired Innovations - A Collaborative Model Based on Case Studies in Chinese Companies, "International Journal of Innovation and Technology Management", Vol. 5, No. 3
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1142/S0219877008001400
Thursby J. G, Kemp S. (2012), Growth and Productive Efficiency of University Intellectual Property Licensing, "Research Policy", No 31
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/S0048-7333(00)00160-8
Trott P. (2008), Innovation Management and New Product Development, Prentice Hall, London-Milan
Google Scholar
Tsai Y., Hsieh L. (2006), An Innovation Knowledge Game Piloted by Merger and Acquisition of Technological Assets: A Case Study, "Journal of Engineering and technology Management", No 23
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jengtecman.2006.06.004





