Seniorka w świecie mass mediów. Uczestnictwo kobiet starszych w kulturze popularnej na przykładzie Częstochowy

Autor

  • Magdalena Szwed Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, Instytut Nauk Politycznych image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.291.15

Słowa kluczowe:

aktywność kulturalna, kultura popularna, mass media, gerontologia

Abstrakt

Koncepcja i założenia niniejszego artykułu wyrastają z teoretycznych i empirycznych stwierdzeń, które aktywność traktują jako czynnik wpływający na sprawność psychofizyczną człowieka starszego i jego poczucie zadowolenia z życia. Aktywność człowieka starszego może przejawiać się w różnej formie i różnych dziedzinach. Artykuł koncentruje się wokół aktywności kulturalnej ponieważ jest ona jednym z ważnych rodzajów działalności ludzkiej, która przebiegając w czasie wolnym, ubarwia i uatrakcyjnia życie. W artykule skupiono uwagę na przedstawieniu kontaktów seniorek z kulturą popularną. Na podstawie badań własnych ukazano w nim rolę jaką odgrywają dla kobiet wieku senioralnym mass media. Omówiono częstotliwość oraz przyczyny oglądania telewizji, słuchania radia, czytelnictwa prasy a także łączenia się i korzystania z ogólnoświatowej sieci Internet. Badania wykazały, że kontakty z formami kultury popularnej korzystnie wpływają na życie starszych kobiet. Najchętniej i najczęściej wybieraną formą była telewizja. Należy również podkreślić, że pomimo rosnącej znajomości komputerów i Internetu, nadal duża część seniorek z tych form nie korzysta.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Babbie E., 2007, Badania społeczne w praktyce, Wyd. PWN, Warszawa, 204-205 s.
Google Scholar

Buniewicz A., Gacki G., Internet o siwych włosach: http://wiadomosci.polska.pl/specdlapolski/article,Internet,id,257010.htm (data dostępu: 10.09.2010).
Google Scholar

Jakubowski W., 2001, Telewizja i edukacja, czyli czego możemy nauczyć się z serialu, [w:] Kargul J. (red.), Dyskursy Młodych Andragogów, T 2, Wyd. WSP w Zielonej Górze, Zielona Góra, 55 - 65.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.34768/dma.vi02.289

Konecki K., 2000, Studia z metodologii badań jakościowych: teoria ugruntowana, Wyd. PWN, Warszawa, 169 s.
Google Scholar

Łęski Z., 2000/2001, Komputery a tolerancja, [w:] Rosół A., Szczepański M. (red.), Tolerancja. Studia i szkice, T. VII, Wyd. WSP w Częstochowie, Częstochowa, 255 - 260.
Google Scholar

Pater A., 2002, Telenowela jako naturalne środowisko współczesnego Kopciuszka, [w:] Jakubowski W., Zierkiewicz E., Edukacyjne konteksty kultury popularnej, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków, 171 - 189.
Google Scholar

Romanowska K., E-senior jest rodzaju żeńskiego, "Rzeczpospolita" 16.09.2009.
Google Scholar

Zielińska-Pękał D., 2002, W co grają media, czyli strategie pozyskiwania publiczności przez współczesne media, [w:] Kargul J. (red.), Dyskursy Młodych Andragogów, T 3, Wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, 161 - 177.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.34768/dma.vi03.319

Zierkiewicz E., 2001, Poradnik w kulturze popularnej, [w:] Kargul J. (red.), Dyskursy Młodych Andragogów, T 2, Wyd. WSP w Zielonej Górze, Zielona Góra, 75 - 89.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.34768/dma.vi02.291

Pobrania

Opublikowane

2013-01-01

Jak cytować

Szwed, M. (2013). Seniorka w świecie mass mediów. Uczestnictwo kobiet starszych w kulturze popularnej na przykładzie Częstochowy. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, (291), 181–196. https://doi.org/10.18778/0208-6018.291.15

Numer

Dział

Artykuł