Starsi konsumenci na rynku dóbr i usług turystycznych

Autor

  • Katarzyna Bałandynowicz-Panfil Uniwersytet Gdański, Instytut Handlu Zagranicznego image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.291.13

Słowa kluczowe:

starsi konsumenci, zachowania konsumpcyjne, produkty i usługi turystyczne, rynek turystyczny

Abstrakt

Celem niniejszego opracowania jest analiza wpływu procesów demograficznych na kierunek i tempo zmian w funkcjonowaniu rynku dóbr i usług turystycznych, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu starzenia się konsumentów.

Najistotniejsze zależności omówione zostały w dwóch wymiarach. Sektor turystyki podlega stałym przekształceniom w kierunku rozwoju, wprowadzania nowych produktów oraz potęgowania konkurencji na poziomie lokalnym i międzynarodowym. Stanowi to istotne wyzwanie dla całego sektora, jak i działających na nim podmiotów. Z kolei zmieniające się zachowania konsumpcyjne starzejących się społeczeństw, w połączeniu z rosnącym znaczeniem osób starszych jako nabywcom produktów i usług turystycznych, dodatkowo wpływają na konieczność prowadzenia intensywnych procesów dostosowawczych omawianego rynku. Przeprowadzone badania literatury przedmiotu oraz analiza danych statystycznych potwierdziły rosnącą rolę starszych konsumentów na rynku turystycznym. Cechami charakterystycznymi są tu przede wszystkim: rosnąca siła nabywcza, jak i większa świadomość własnych potrzeb konsumpcyjnych. Są to elementy istotnie wpływające na funkcjonowanie rynku turystycznego, głównie w zakresie tworzenia nowych produktów i dostosowania asortymentu usług do zmian, zachodzących po stronie popytowej rynku turystycznego.

Artykuł ma stanowić przyczynek do dalszych rozważań nad "wrażliwością" poszczególnych sektorów gospodarki w odniesieniu do zachodzących procesów demograficznych i zmieniających się zachowań konsumpcyjnych starzejących się społeczeństw.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Abdallat M. M.A, El-Sayed El-Emam H., 2011, Consumer Behavior Models in Tourism, artykuł dostępny na stronie internetowej http://tands-journal-publications.com/?s=Abdallat w dniu 10.03.2012
Google Scholar

Eurostat, 2011, dane dostępne na stronie http://epp.eurostat.ec.europa.eu w dniu 14.03.2012
Google Scholar

Jönsson C., Devonish D., 2008, Does Nationality, Gender, and Age Affect Travel Motivation? A Case of Visitors to the Caribbean Island of Barbados, "Journal of Travel & Tourism Marketing", Vol. 25(3-4) 2008, 398-408
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/10548400802508499

Keller P., 2004, Conclusions of the Conference on Innovation and Growth in Tourism, referat prezentowany na konferencji "Innovation and Growth in Tourism", 18-19.09.2003, Lugano referat dostępny na stronie internetowej: Innovation and Growth in Tourism, http://www.oecd.org/dataoecd/55/48/34267885.pdf
Google Scholar

Nimrod G., Rotem A., 2010, Between Relaxation and Excitement: Activities and Benefits Gained in Retirees' Tourism, "International Journal of Tourism Research", 12 (2010), 65-78
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/jtr.739

OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development), 2006, Innovation and Growth in Tourism, OECD Publishing, Paryż, 148 s.
Google Scholar

Patterson I., 2007, Changing Technological Trends in the Travel Behaviour of Older Tourists, [w:] Pease W., Rowe M., Cooper M., Information and Communication Technologies in Support of the Tourism Industry, IGI Publishing, Hershey, 394 s.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-59904-159-9.ch014

Sagan A., 2011, Modele zachowań konsumenta, CEM - Instytut Badań Rynku i Opinii Publicznej, artykuł dostępny na stronie internetowej http://www.cem.pl/?a=pages&id=42 w dniu 15.03.2012
Google Scholar

Sangpikul A., 2008, Travel Motivations of Japanese Senior Travelers to Thailand, "International Journal of Tourism Research", 10 (2008), 81-94
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/jtr.643

Śniadek J., 2007, Konsumpcja turystyczna polskich seniorów na tle globalnych tendencji w turystyce, "Gerontologia Polska", tom 15, nr 1-2, 21-30
Google Scholar

UNWTO (World Tourism Organization), ETC (European Travel Commission), 2011, Handbook on Tourism Product Development, Centro Espanol de Derechos Reprograficos, Madryt, 153 s.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2013-01-01

Jak cytować

Bałandynowicz-Panfil, K. (2013). Starsi konsumenci na rynku dóbr i usług turystycznych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, (291), 153–164. https://doi.org/10.18778/0208-6018.291.13

Numer

Dział

Artykuł