Aktualizowanie potencjalności twórczej w kontekście kultury i sztuki a habitus pierwotny – rozważania obrazoburcze?

Auteurs

  • Katarzyna Krasoń Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Instytut Pedagogiki, Zakład Pedagogiki Twórczości i Ekspresji Dziecka. https://orcid.org/0000-0002-3359-0647

DOI :

https://doi.org/10.18778/2450-4491.07.10

Mots-clés :

potencjalność twórcza, edukacja estetyczna, habitus

Résumé

W tekście przedstawiono inicjalne badania jakościowe związane z estetyką szkoły, które ilustrują problem uwzględnienia kulturowego habitusu ucznia w edukacji do twórczości, a także konieczność koncentrowania się na indywidualnych potrzebach, zwłaszcza w zakresie poczucia sprawstwa dziecka.

Biographie de l'auteur

Katarzyna Krasoń, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Instytut Pedagogiki, Zakład Pedagogiki Twórczości i Ekspresji Dziecka.

Krasoń Katarzyna – prof. dr hab. nauk społecznych w Uniwersytecie Śląskim i Akademii Muzycznej w Katowicach. Autorka prac z zakresu sztuki, ekspresji estetycznej i arteterapii. Kierownik Zakładu Pedagogiki Twórczości i Ekspresji Dziecka, Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego. Przewodnicząca Festiwali Ekspresji Dziecięcej w Katowicach.

Références

Geertz C. (2005) Sztuka jako system kulturowy w: C. Geertz, Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, przekł. D. Wolska, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
View in Google Scholar

Han T. (2014) Zdroworozsądkowe dygresje w problematyzacji Homo aestheticus autorstwa Ellen Dissanayake oraz Luca Ferry’ego w: Aesthesis i Ratio. Człowiek w przestrzeni kultury i estetyki, J. Krasicki, T. Akindynowa, Z. Pietrzak (red.), Wrocław, Oficyna Wydawnicza Arboretum, s. 206–211.
View in Google Scholar

Heidegger M. (1992) O źródle dzieła sztuki, „Sztuka i Filozofia”, nr 5, s. 9–67.
View in Google Scholar

Kant I. (1986) Krytyka władzy sądzenia, tłum. J. Gałecki, Warszawa.
View in Google Scholar

Konopacki L. (1921) Kultura uczuć w stosunku do dziejów życia, Warszawa, skład główny Księgarnia Perzyński, Niklewicz i S-ka.
View in Google Scholar

Krasoń K., Majkut-Czarnota B. (2007) Szansa na porozumienie w diadzie nauczyciel – uczeń a poznanie preferencji modalnych dziecka w: Edukacja w społeczeństwie „ryzyka”, t. 3, Bezpieczeństwo jako wartość, M. Gwoździcka-Piotrowska, J. Wołejszo, A. Zduniak (red.), Poznań, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, s. 323–332.
View in Google Scholar

Moustakas C. (2001) Fenomenologiczne metody badań, przekł. i red. S. Zabielski, Białystok, Trans Humana.
View in Google Scholar

Suchodolski B. (2006) Problemy i metody uspołecznienia kultury w: Edukacja i kultura. Idea i realia interakcji, I. Wojnar (red.), Warszawa, Polska Akademia Nauk, kancelaria Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”, Aneks.
View in Google Scholar

Tischner J. (1982) Myślenie według wartości, Kraków, Wydawnictwo „Znak”.
View in Google Scholar

Willems-Pisarek M. (2003) Teza W. Welscha o modelowej roli sztuki dla współczesnej rzeczywistości i myśli filozoficznej na tle inspiracji późną filozofią L. Wittgensteina, „Sztuka i Filozofia”, nr 22/23, s. 230–252.
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2019-02-28

Comment citer

Krasoń, K. (2019). Aktualizowanie potencjalności twórczej w kontekście kultury i sztuki a habitus pierwotny – rozważania obrazoburcze?. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 7(2), 191–204. https://doi.org/10.18778/2450-4491.07.10