Creative life orientations of students. Comparative study
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.07.07Keywords:
creative life orientations, everyday creativity, studentAbstract
In the following article the author presents the main assumptions of the concept of creative life orientations. This category is described as a specific, personal and committed way of fulfilling everyday duties in life. The characteristics of people who prefer creative life orientations were defined. The philosophical, psychological and pedagogical theoretical sources of the concept and the previous studies on creative life orientations among high school students, students and teachers were presented. The methodological assumptions of recent research, carried out in a sample of Polish and Belorussian academic youth, were described. The results of these studies are presented in the scope of sociodemographic specifics of both groups, the diagnosis of the preferences of creative life orientations and dependencies between the analyzed variables. It was found that preferences for creative life orientations prevail among the surveyed students, but at a fairly low level of acceptance of the theorems Scale CLO. Significant statistical differences between the national groups in terms of the age of the respondents, the study year and the environment of origin were observed. The existence of a correlation between mothers’ education and preferences of creative life orientations of Polish students was confirmed.References
Antonovsky A. (2005) Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować, tłum. H. Grzegołowska-Klarkowska, Warszawa, Instytut Psychiatrii i Neurologii.
Google Scholar
Craft A. (2001) Little c Creativity in: Creativity in Education, A. Craft, B. Jeffrey, M. Leibling (eds.) London–New York, Continuum, s. 45–61.
Google Scholar
Csikszentmihalyi M. (1991) Flow. The Psychology of Optimal Experience, New York, Harper Perennial.
Google Scholar
Cudowska A. (1997) Orientacje życiowe współczesnych studentów, Białystok, Trans Humana.
Google Scholar
Cudowska A. (2004) Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Białystok, Trans Humana.
Google Scholar
Cudowska A. (2014) Twórcze orientacje życiowe w dialogu edukacyjnym. Studium teoretyczno- empiryczne, Białystok, Trans Humana.
Google Scholar
Cudowska A. (2017) Twórcze orientacje życiowe. Zdrowie i dobrostan, Białystok, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Google Scholar
Czerepaniak-Walczak M. (2006) Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Fromm E. (1959) The Creative Attitude w: Creativity and its Cultivation. Adresses Presented at The Interdisciplinary Symposia on Creativity, H. H. Anderson (ed.), New York, Harper and Row, s. 44–54.
Google Scholar
Husserl E. (1967) Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii, t. 1, tłum. D. Gierulanka, wstęp R. Ingarden, Warszawa, PWN.
Google Scholar
Korniłowicz K. (1976) Pomoc społeczno-kulturalna dla młodzieży pracującej i dorosłych. Wybór pism, wstęp, wybór i opracowanie O. Czerniawska, Wrocław, Ossolineum.
Google Scholar
Kozielecki J. (1987) Koncepcja transgresyjna człowieka, Warszawa, PWN.
Google Scholar
Kozielecki J. (1997) Transgresja i kultura, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Kozielecki J. (2001) Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Kozielecki J. (2004) Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Maslow A. H. (1959) Creativity in Self-actualizing People w: Creativity and its Cultivation. Adresses Presented at The Interdisciplinary Symposia on Creativity, H. H. Anderson (ed.), New York, Harper and Row, s. 83–95.
Google Scholar
May R. J. (1959) The Nature of Creativity in: Creativity and its Cultivation. Adresses Presented at The Interdisciplinary Symposia on Creativity, H. H. Anderson (ed.), New York, Harper and Row, s. 55–68.
Google Scholar
Miles M. B., Huberman A. M. (2000) Analiza danych jakościowych, tłum. S. Zabielski, Białystok, Trans Humana.
Google Scholar
Modrzejewska-Świgulska M. (2013) Twórczość codzienna jako zasób wspierający dobrostan ludzi w: Zasoby twórcze człowieka. Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej, K. J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 83–106.
Google Scholar
Perls F. S. (1969) Gestalt Therapy Verbatim, New York, Real People Press.
Google Scholar
Radlińska H. (1979) Oświata i kultura wsi polskiej: wybór pism, Warszawa, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Google Scholar
Richards R. (1999) Everyday Creativity w: Encyclopedia of Creativity, M. A. Runco, S. R. Pritzker (eds.), San Diego, Academic Press, s. 683–689.
Google Scholar
Richards R. (2007) Everyday Creativity: Our Hidden Potential w: Everyday Creativity and New Views of Human Nature. Psychological, Social, and Spiritual Perspectives, R. Richards (ed.), Washington D.C., American Psychological Association, s. 25–53.
Google Scholar
Rogers C. R. (1954) Towards a Theory of Creativity, “ETC: A Review of General Semantics”, no. 11, s. 249–260.
Google Scholar
Runco M. A. (2005) Creativity Giftedness in: Conceptions of Giftedness, R. J. Sternberg, J. Davidson (eds.), Cambridge, University Press, s. 295–311.
Google Scholar
Seligman M. E. P. (2005) Prawdziwe szczęście. Psychologia pozytywna a urzeczywistnianie naszych możliwości trwałego spełnienia, tłum. A. Jankowski, Poznań, Wydawnictwo Media Rodzina.
Google Scholar
Szmidt K. J. (2013) Pedagogika twórczości, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Szmidt K. J. (2013a) Pedagogika pozytywna: twórczość – zdolność – mądrość zespolone w: Zasoby twórcze człowieka. Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej, K. J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 13–40.
Google Scholar
Szulakiewicz M. (2003) Dialog jako podstawa metafizyki. Od metafizyki fundamentu do metafizyki orientacji, „Filozofia Dialogu”, t. 1, Poznań, Wydział Teologiczny UAM, s. 11–27.
Google Scholar
Tischner J. (1993) Myślenie według wartości, Kraków, Wydawnictwo Znak.
Google Scholar
Tischner J. (2000) Świat ludzkiej nadziei, Kraków, Wydawnictwo Znak.
Google Scholar
Zinker J. (1977) The Creative Process in Gestalt Therapy, New York, Vintage Books.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.