Intermedia creative workshop "Mixmedia spaces", that is developing imagination through imagination

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.07.04

Keywords:

creative workshop, visual metaphor, multimodal metaphor, creative imagination, creative abilities

Abstract

The paper presents three experiments where metaphorical thinking, visualization and visual art expression were important elements. A characteristic feature of the first experiment was the use of thinking by means of analogy and metaphorical thinking with verbal and visual expressions. In the second experiment related to creative imagination, visual metaphor was dominant. The third experiment was an intermedia creative workshop, in which multimodal metaphors and playing with a specific plot were significant features. Combining physical, virtual and mental spaces as well as moving participants between mixed extended real and virtual spaces were also key factors. The intermedia creative workshop was organized by students of art education in two stages. In the first stage, they designed the workshop while in the second stage, the workshop was run among early-school-age children.

Author Biography

Wiesława Limont, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Płocku

Professor of the humanities, former long-time Head of the Department of Art Education at Nicolaus Copernicus University in Torun. She currently works at the State University of Applied Sciences in Plock. Her research areas include pedagogy of abilities, specific abilities, developmental potential and overexcitability. She is the author of education programs stimulating the development of imagination and creative abilities as well as the author of creative intermedia workshops designated for students of education studies and early schoolaged children.

References

Amabile T. M. (1996) Creativity in context Update to the social psychology of creativity, Boulder, CO, Westview Press.
Google Scholar

Bauman Z. (2000) Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa, Wydawnictwo Sic!
Google Scholar

Beuys J. (1987) Każdy artystą w: Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny, tom 2, S. Morawski (red.), tłum. K. Krzemień, Warszawa, Czytelnik, s. 262–271.
Google Scholar

Bühler Ch. (1933) Dziecięctwo i młodość. Geneza świadomości, tłum. W. Ptaszyńska, Warszawa, Nasza Księgarnia.
Google Scholar

Callois R. (1973) Żywioł i ład, tłum. A. Tatarkiewicz, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Calvert S. L., Valkenburg P. M. (2013) The influence of television, video games, and the internet on children’s creativity w: The Oxford handbook of the development of imagination, M. Taylor (ed.), New York, Oxford University Press, s. 438–450.
Google Scholar

Dziadkiewicz A. (2015) Social media and start-ups, ,,Zarządzanie Mediami”, t. 3, nr 4, s. 257–267.
Google Scholar

Dziedziewicz D. (2010) Śladami wyobraźni twórczej. Bajka i działanie plastyczne jako metoda stymulowania i analizowania twórczości najmłodszych w: Kreatywność (nie tylko) w klasie szkolnej w: M. Karwowski, A. Gajda (red.), Warszawa, Wydawnictwo APS, s. 120–143.
Google Scholar

Forceville Ch. J. (1996) Pictorial metaphor in advertising, New York, Routledge.
Google Scholar

Forceville Ch. J., Urios-Aparisi E. (eds.) (2009) Multimodal metaphor, Berlin, Walter de Gruyter GmbH & Co.KG.
Google Scholar

Glăveanu V. P. (2018) Educating which creativity?, “Thinking Skills and Creativity”, 27, s. 25–32
Google Scholar

Gordon W. J. J. (1961) Synectics: The development of creative capacity, New York, Harper and Brothers Publishers.
Google Scholar

Higgins D. (2000) Nowoczesność od czasu postmodernizmu oraz inne eseje, tłum. K. Brzeziński i in., oprac. P. Rypson, Gdańsk, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
Google Scholar

Huizing J. (1967) Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa, Czytelnik.
Google Scholar

Hurlock E. B. (1960) Rozwój dziecka, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Jankowska D. M. (2016) Trajektorie rozwoju i identyfikacja wyobraźni twórczej w okresie dzieciństwa. Badania psychopedagogiczne (niepublikowana praca doktorska), Warszawa, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
Google Scholar

Johnson M. (2015) Znaczenie ciała. Estetyka rozumienia ludzkiego, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Józefowski E. (2017) Warsztaty twórcze przy kreacji plastycznej jako doświadczenie partycypacji w sztuce, Warszawa, Difin S.A.
Google Scholar

Kaufman J. C., Beghetto R. A. (2009) Beyond big and little: The four C model of creativity, “Review of General Psychology”, 13 (1), s. 1–12.
Google Scholar

Koestler A. (1956) The act of creation, London, Pan Books Ltd.
Google Scholar

Lakoff G., Johnson M. (1988) Metafory w naszym życiu, tłum. T. P. Krzeszowski, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Libura A. (2010) Teoria przestrzeni mentalnych i integracji pojęciowej. Struktura modelu i jego funkcjonalność, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Limont W. (1994) Synektyka a zdolności twórcze. Eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej, Toruń, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Google Scholar

Limont W. (1996) Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej. Badania eksperymentalne, Toruń, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Google Scholar

Limont W. (2017) Pułapki (nie tylko) w badaniach eksperymentalnych w: Pułapki epistemologiczne i metodologiczne w badaniach nad edukacją. Jak sobie z nimi radzić, Wykłady Profesorów wygłoszone na XXX Letniej Szkole Młodych Pedagogów przy KNP PAN, Wisła 2016, M. Dudzikowa, St. Juszczyk (red.), Katowice, Wydawnictwa Uniwersytetu Śląskiego, s. 218–236.
Google Scholar

Matczak A., Jaworowska A., Stańczak J. (2000) Rysunkowy Test Twórczego Myślenia K.K. Urbana i H.G. Jellena, Podręcznik, Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Google Scholar

Mednick S. A. (1962) The associative basis of the creative process, “Psychological Review”, 69, s. 220–232.
Google Scholar

Milgram P., Kishino A. F. (1994) Taxonomy of mixed reality visual displays, “IEICE Transactions on Information and Systems”, vol. E77-D, no 12, s. 1321–1329.
Google Scholar

Mithen S. (1998) A creative explosion? Theory of mind, language, and the disembodied mind of the Upper Paleolithic w: Creativity in human evolution and prehistory, S. Mithen (ed.), Routledge, London–New York, s. 165–193.
Google Scholar

Nęcka E. (2001) Psychologia twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Nęcka E., Orzechowski J., Słabosz A., Szymura B. (2005) Trening twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Olinkiewicz E. (2001) Warsztat – co to takiego? w: Warsztaty edukacji twórcze, E. Olinkiewicz, E. Repsch (red.), Wrocław, Wydawnictwo EUROPA, s. 11–17.
Google Scholar

Paivio A. (1971) Imagery and verbal processes, New York, Holt.
Google Scholar

Ribot Th. (1900) O wyobraźni twórczej. Studjum psychologiczne, Warszawa, Nakładem Redakcji ,,Głosu”.
Google Scholar

Rozet I. M. (1977/1982) Psychologia fantazji. Badania twórczej aktywności umysłowej, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Singer D. G., Singer J. L. (1992) The house of make-believe. Children’s play and developing imagination, Cambridge, Massachusetts, Harvard University Press.
Google Scholar

de Souza e Silva A., Sutko D. M. (2009) Digital Cityscapes: Merging digital and urban playspaces, New York, Peter Lang Publishing, Inc.
Google Scholar

Szmidt K. J. (2013a) Pedagogika twórczości, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Szmidt K. J. (2013b) Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów psychologów i trenerów grupowych, Gliwice, Wydawnictwo HELION.
Google Scholar

Tatarkiewicz Wł. (1982) Dzieje sześciu pojęć. Sztuka. Piękno. Forma. Twórczość. Odtwórczość. Przeżycie estetyczne, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Turner M. (2014) The origin of ideas. Blending, creativity, and the human spark, New York, Oxford University Press.
Google Scholar

Wiśniewska E., Karwowski M. (2007) Efektywność treningów twórczości – podejście metaanalityczne, ,,Ruch Pedagogiczny”, nr 3–4, s. 31–50.
Google Scholar

Vygotsky L. S. (1930/2004) Imagination and creativity in childhood, “Journal of Russian and East European Psychology”, 1, s. 7–97.
Google Scholar

Vygotsky L. S. (1931/1991) Imagination and creativity in the adolescent, “Soviet Psychology”, 29, s. 73–88.
Google Scholar

Published

2019-02-28

How to Cite

Limont, W. (2019). Intermedia creative workshop "Mixmedia spaces", that is developing imagination through imagination. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 7(2), 68–88. https://doi.org/10.18778/2450-4491.07.04