Intermedia creative workshop "Mixmedia spaces", that is developing imagination through imagination
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.07.04Keywords:
creative workshop, visual metaphor, multimodal metaphor, creative imagination, creative abilitiesAbstract
The paper presents three experiments where metaphorical thinking, visualization and visual art expression were important elements. A characteristic feature of the first experiment was the use of thinking by means of analogy and metaphorical thinking with verbal and visual expressions. In the second experiment related to creative imagination, visual metaphor was dominant. The third experiment was an intermedia creative workshop, in which multimodal metaphors and playing with a specific plot were significant features. Combining physical, virtual and mental spaces as well as moving participants between mixed extended real and virtual spaces were also key factors. The intermedia creative workshop was organized by students of art education in two stages. In the first stage, they designed the workshop while in the second stage, the workshop was run among early-school-age children.
References
Amabile T. M. (1996) Creativity in context Update to the social psychology of creativity, Boulder, CO, Westview Press.
Google Scholar
Bauman Z. (2000) Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa, Wydawnictwo Sic!
Google Scholar
Beuys J. (1987) Każdy artystą w: Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny, tom 2, S. Morawski (red.), tłum. K. Krzemień, Warszawa, Czytelnik, s. 262–271.
Google Scholar
Bühler Ch. (1933) Dziecięctwo i młodość. Geneza świadomości, tłum. W. Ptaszyńska, Warszawa, Nasza Księgarnia.
Google Scholar
Callois R. (1973) Żywioł i ład, tłum. A. Tatarkiewicz, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Calvert S. L., Valkenburg P. M. (2013) The influence of television, video games, and the internet on children’s creativity w: The Oxford handbook of the development of imagination, M. Taylor (ed.), New York, Oxford University Press, s. 438–450.
Google Scholar
Dziadkiewicz A. (2015) Social media and start-ups, ,,Zarządzanie Mediami”, t. 3, nr 4, s. 257–267.
Google Scholar
Dziedziewicz D. (2010) Śladami wyobraźni twórczej. Bajka i działanie plastyczne jako metoda stymulowania i analizowania twórczości najmłodszych w: Kreatywność (nie tylko) w klasie szkolnej w: M. Karwowski, A. Gajda (red.), Warszawa, Wydawnictwo APS, s. 120–143.
Google Scholar
Forceville Ch. J. (1996) Pictorial metaphor in advertising, New York, Routledge.
Google Scholar
Forceville Ch. J., Urios-Aparisi E. (eds.) (2009) Multimodal metaphor, Berlin, Walter de Gruyter GmbH & Co.KG.
Google Scholar
Glăveanu V. P. (2018) Educating which creativity?, “Thinking Skills and Creativity”, 27, s. 25–32
Google Scholar
Gordon W. J. J. (1961) Synectics: The development of creative capacity, New York, Harper and Brothers Publishers.
Google Scholar
Higgins D. (2000) Nowoczesność od czasu postmodernizmu oraz inne eseje, tłum. K. Brzeziński i in., oprac. P. Rypson, Gdańsk, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
Google Scholar
Huizing J. (1967) Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa, Czytelnik.
Google Scholar
Hurlock E. B. (1960) Rozwój dziecka, Warszawa, PWN.
Google Scholar
Jankowska D. M. (2016) Trajektorie rozwoju i identyfikacja wyobraźni twórczej w okresie dzieciństwa. Badania psychopedagogiczne (niepublikowana praca doktorska), Warszawa, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
Google Scholar
Johnson M. (2015) Znaczenie ciała. Estetyka rozumienia ludzkiego, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Józefowski E. (2017) Warsztaty twórcze przy kreacji plastycznej jako doświadczenie partycypacji w sztuce, Warszawa, Difin S.A.
Google Scholar
Kaufman J. C., Beghetto R. A. (2009) Beyond big and little: The four C model of creativity, “Review of General Psychology”, 13 (1), s. 1–12.
Google Scholar
Koestler A. (1956) The act of creation, London, Pan Books Ltd.
Google Scholar
Lakoff G., Johnson M. (1988) Metafory w naszym życiu, tłum. T. P. Krzeszowski, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Libura A. (2010) Teoria przestrzeni mentalnych i integracji pojęciowej. Struktura modelu i jego funkcjonalność, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar
Limont W. (1994) Synektyka a zdolności twórcze. Eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej, Toruń, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Google Scholar
Limont W. (1996) Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej. Badania eksperymentalne, Toruń, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Google Scholar
Limont W. (2017) Pułapki (nie tylko) w badaniach eksperymentalnych w: Pułapki epistemologiczne i metodologiczne w badaniach nad edukacją. Jak sobie z nimi radzić, Wykłady Profesorów wygłoszone na XXX Letniej Szkole Młodych Pedagogów przy KNP PAN, Wisła 2016, M. Dudzikowa, St. Juszczyk (red.), Katowice, Wydawnictwa Uniwersytetu Śląskiego, s. 218–236.
Google Scholar
Matczak A., Jaworowska A., Stańczak J. (2000) Rysunkowy Test Twórczego Myślenia K.K. Urbana i H.G. Jellena, Podręcznik, Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Google Scholar
Mednick S. A. (1962) The associative basis of the creative process, “Psychological Review”, 69, s. 220–232.
Google Scholar
Milgram P., Kishino A. F. (1994) Taxonomy of mixed reality visual displays, “IEICE Transactions on Information and Systems”, vol. E77-D, no 12, s. 1321–1329.
Google Scholar
Mithen S. (1998) A creative explosion? Theory of mind, language, and the disembodied mind of the Upper Paleolithic w: Creativity in human evolution and prehistory, S. Mithen (ed.), Routledge, London–New York, s. 165–193.
Google Scholar
Nęcka E. (2001) Psychologia twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Nęcka E., Orzechowski J., Słabosz A., Szymura B. (2005) Trening twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Olinkiewicz E. (2001) Warsztat – co to takiego? w: Warsztaty edukacji twórcze, E. Olinkiewicz, E. Repsch (red.), Wrocław, Wydawnictwo EUROPA, s. 11–17.
Google Scholar
Paivio A. (1971) Imagery and verbal processes, New York, Holt.
Google Scholar
Ribot Th. (1900) O wyobraźni twórczej. Studjum psychologiczne, Warszawa, Nakładem Redakcji ,,Głosu”.
Google Scholar
Rozet I. M. (1977/1982) Psychologia fantazji. Badania twórczej aktywności umysłowej, Warszawa, PWN.
Google Scholar
Singer D. G., Singer J. L. (1992) The house of make-believe. Children’s play and developing imagination, Cambridge, Massachusetts, Harvard University Press.
Google Scholar
de Souza e Silva A., Sutko D. M. (2009) Digital Cityscapes: Merging digital and urban playspaces, New York, Peter Lang Publishing, Inc.
Google Scholar
Szmidt K. J. (2013a) Pedagogika twórczości, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Szmidt K. J. (2013b) Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów psychologów i trenerów grupowych, Gliwice, Wydawnictwo HELION.
Google Scholar
Tatarkiewicz Wł. (1982) Dzieje sześciu pojęć. Sztuka. Piękno. Forma. Twórczość. Odtwórczość. Przeżycie estetyczne, Warszawa, PWN.
Google Scholar
Turner M. (2014) The origin of ideas. Blending, creativity, and the human spark, New York, Oxford University Press.
Google Scholar
Wiśniewska E., Karwowski M. (2007) Efektywność treningów twórczości – podejście metaanalityczne, ,,Ruch Pedagogiczny”, nr 3–4, s. 31–50.
Google Scholar
Vygotsky L. S. (1930/2004) Imagination and creativity in childhood, “Journal of Russian and East European Psychology”, 1, s. 7–97.
Google Scholar
Vygotsky L. S. (1931/1991) Imagination and creativity in the adolescent, “Soviet Psychology”, 29, s. 73–88.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.