Parametric assessment of research units in Poland in 2017, in the field of humanities and social sciences, conducting research and academic education in pedagogy

Authors

  • Józef Górniewicz Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.06.04

Keywords:

parametric assessment, research units, scientific policy, scientific communication, indicators and indexes in science

Abstract

The article presents the results of the parametric assessment of research units in the field of pedagogical research carried out in 2017. It outlines the principles and parameters of the assessment and its conditions. This area is covered by science metrics – a new field of comparative research in scientific communication. The article further presents new indicators for the analysis of source documents and proposes a conclusion that is relevant for the modernization of the state scientific policy and the policy of particular organizational units of universities and research institutes.

Author Biography

Józef Górniewicz, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Pedagogue, Full Professor, Doctor Habilitatus, Head of the Department of Theory of Education at the Faculty of Social Sciences of the University of Warmia and Mazury in Olsztyn, former rector of that University. His scientific interests include general pedagogy, higher education studies and modern theories of upbringing.

References

Arnold A. (2011) Słownik języka polskiego, Warszawa, Wydawnictwo Szkolne PWN.
Google Scholar

Bourdieu P. (2009) Sondaże – „nauka” bez naukowców, tłum. K. Sztander-Sztanderska, „Kultura Popularna”, nr 3.
Google Scholar

Brzeziński J. (2016) Przeciwko depersonalizacji i nadmiernej standaryzacji procesu ewaluacji w nauce, „Zagadnienia Naukoznawstwa”, nr 1.
Google Scholar

Gil J. (2014) Dwa rankingi naukowe: kategoryzacja wydziałów uczelni a Indeks Hirscha, „Forum Akademickie”, nr 2.
Google Scholar

Górniewicz J. (2014a) Kryzys, czy kres idei uniwersytetu w: Pobrzeża badań pedagogicznych, J. Górniewicz, M. Warmiński (red.), Olsztyn, Centrum Badań Społecznych UWM.
Google Scholar

Górniewicz J., Piotrowski P. (2014b) Uniwersytet jako źródło wartości kultury, Warszawa–Olsztyn, Pracownia Wydawnicza Elset.
Google Scholar

Komunikat Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 18 grudnia 2015 roku w sprawie wykazu czasopism naukowych.
Google Scholar

Krzemieniowa K. (1986) Wstęp, do T. W. Adorno, Dialektyka negatywna, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Nowak P. (2008) Bibliometria i webometria – podstawy, wybrane zastosowania, Poznań, Wydawnictwo UAM.
Google Scholar

Piotrowski P. (2017) Pół wieku rankingów Instytutu Informacji Naukowej – bibliometria jako mechanizm dystrybucji społecznego kapitału nauki w: Temporalne aspekty problematyki szkolnictwa wyższego, P. Piotrowski (red.), Olsztyn, Centrum Badań Społecznych UWM.
Google Scholar

Racki G. (2001) Ocena parametryczna – prognozy i postulaty, „Sprawy Nauki”, nr 10.
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 grudnia 2016 roku w sprawie przyznawania kategorii naukowej jednostkom naukowym i uczelniom, w których zgodnie z ich statutami nie wyodrębniono podstawowych jednostek organizacyjnych (Dz.U. 2016, poz. 2154).
Google Scholar

Sadowski I., Mach B. W. (2014) Parametryzacja i kategoryzacja jednostek naukowych w roku 2013 jako praktyka ewaluacyjna i proces instytucjonalny: przypadek nauk humanistycznych i społecznych, „Nauka”, nr 2.
Google Scholar

Skalska-Zlat M. (2015) Komunikacja piśmiennicza w badaniach bibliometrycznych w: Teoretyczne zagadnienia bibliologii i informatologii. Studia i szkice, E. Gondek (red.), Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar

Sordylowa B. (1998) Bibliologia a naukoznawstwo, „Przegląd Bibliotekarski”, nr 2–3.
Google Scholar

Śliwerski B. (2017) Habilitacja: diagnoza, procedury, etyka, postulaty, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 roku o zasadach finansowania nauki (Dz.U. 2016, poz. 2045 z późn. zm.).
Google Scholar

Wilkin J. (2013) Ocena parametryczna czasopism naukowych w Polsce: podstawy metodologiczne, znaczenie praktyczne, trudności realizacji i perspektywy, „Nauka”, nr 1.
Google Scholar

Zielińska-Kostyło H. (2011) Przesłanie pedagogiki uciśnionych Paula Freire, „Forum Oświatowe”, nr 2.
Google Scholar

Published

2018-10-19

How to Cite

Górniewicz, J. (2018). Parametric assessment of research units in Poland in 2017, in the field of humanities and social sciences, conducting research and academic education in pedagogy. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 6(1), 25–43. https://doi.org/10.18778/2450-4491.06.04