Early child education in the opinions of caregivers of Poznan crèches – research report

Authors

  • Katarzyna Sadowska Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Studiów Edukacyjnych, Zakład Edukacji Elementarnej i Terapii Pedagogicznej

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.05.08

Keywords:

child, early childhood education, crèche

Abstract

The aim of the study is to show the perception of early childhood education on the part of caregivers working in crèches in Poznan and taking care of children up to three years of age. Defining the concept of early childhood education, the author emphasizes that education of a child up to the age of three is fundamental and developmental in the sense that it is determined by the developmental potential of a child. It should be non-directive and based on continuous observation and diagnosis of child development. Early education means organizing task-oriented situations in accordance with the nearest development zone and closely accompanying the child in the development. The results of the study conducted by the author and presented in this text reveal a number of difficulties in terms of perception of early childhood education on the part of caregivers of children up to three years old. Nevertheless, they allow to draw a conclusion that the caregivers are aware of the fact that the scope of influencing children under three years of age should also include ways of educational impact.

Author Biography

Katarzyna Sadowska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Studiów Edukacyjnych, Zakład Edukacji Elementarnej i Terapii Pedagogicznej

Master of Art and Education of Music, Ph.D. of Pedagogy, senior lecturer at the Department of Elementary Education and Pedagogical Ther­apy, Faculty of Education of Adam Mickiewicz University in Poznan. Her scientific interests concern musical activity of a young child, early education and care of a child up to three years of age. She is an author of publications about children and for children.

References

Arnold C. (2009) Sharing ideas whit parents about key child development concepts w: Involving parents in their Children’ s Learning, M. Whalley (red.), London, Sage.
Google Scholar

Eppler M. A. (1995) Development of manipulatory skills and the deployment of attention, “Infant Behavior and Development”, no 18.
Google Scholar

Gardner H. (1982) Developmental Psychology, Boston, Little, Brown & Co.
Google Scholar

Gerber M. (1979) A Manual for Parents and Professionals, Resources for Infant Educators, Los Angeles.
Google Scholar

Hammond R. A. (2009) Respecting babies: A new look at Magda Gerber’s RIE approach, DC: Zero to Three, Washington.
Google Scholar

Kram A., Mielcarek M. (2014) Wczesna edukacja dziecka. Wiek 0–2/3 w: Niezbędnik dobrego nauczyciela. Edukacja w okresie dzieciństwa i dorastania, tom I, A. Brzezińska (red.), Warszawa.
Google Scholar

Kupisiewicz Cz. (2010), Szkice z dziejów dydaktyki, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Łosiewicz D. (2013) Stres żłobkowy, „wSieci” 2013, nr 3–9.
Google Scholar

Malaguzzi L. (1993) For an education based on relationship, „Young Children”, November.
Google Scholar

Marynowicz-Hetka E. (2009) Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. I, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Polakowski M., Szelewa E. (2015) Warszawskie debaty o polityce społecznej. Polityka społeczna PRL, Warszawa, Friedrich-Ebert-Stiftung.
Google Scholar

Segiet K. (2014) Dzieciństwo na miarę oczekiwań rodziców – problemy i wyzwania w: Oblicza trudnego dzieciństwa. Konteksty rodzinno-edukacyjne, M. Cywińska (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar

Telka L. (2009) Przekształcanie przestrzeni społecznej placówki. Studium społeczno-pedagogiczne na przykładzie żłobków, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Krajowy Standard Kompetencji Zawodowych, Wychowawca małego dziecka (234202), Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2013.
Google Scholar

Rozporządzenie MPiPS z dnia 25 marca 2011 roku (Dz.U., nr 69, poz. 368).
Google Scholar

Ustawa z dnia 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. 2011, nr 45, poz. 235).
Google Scholar

Published

2017-12-20

How to Cite

Sadowska, K. (2017). Early child education in the opinions of caregivers of Poznan crèches – research report. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 5(2), 116–134. https://doi.org/10.18778/2450-4491.05.08