“Gifted, But What’s Next?” A Proprietary Program of Recognizing Students’ Personal Resources and Ways of Using Them to Choose Their Further Educational and Life Path

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.18778/2450-4491.16.16

Mots-clés :

positive psychology, personal resources, giftedness, strengths, student, diagnosing, proprietary program

Résumé

The paper presents a proprietary program of recognizing students’ personal resources and ways of using them at the end of their elementary education and during further secondary school education. It refers to the researcher’s own theoretical and scholarly experiences associated with the construction of tools that assist in recognizing students’ abilities and giftedness, as well as possible external and intrinsic factors determining their development (Uszyńska-Jarmoc, Kunat, Tarasiuk 2014; Uszyńska-Jarmoc, Kunat, Mantur 2015; Uszyńska-Jarmoc, Kunat 2018). The paper also emphasizes that during the process of diagnosing, the relation between assumed theories and pedagogical practice is respected. Based on applied theoretical assumptions that stem from positive psychology, the author draws on practical experience gained during the course of a four year-long project titled “Akademia Talentów Białostockiej Szkoły Realnej” [Talent Academy of the Real School in Bialystok]. The proprietary program of recognizing students’ personal resources, elaborated during this project, has been verified based on cooperation with a group of over 200 students, aged 13–16, as well as their parents. The program was implemented by the author of this paper together with the students and their parents, however, it can also be used in educational practice by other educators, school psychologists, or career advisors.

Bibliographies de l'auteur

Janina Uszyńska-Jarmoc, University of Bialystok

Janina Uszyńska-Jarmoc is a habilitated doctor, professor at the University of Bialystok. Her research interests concern the creative abilities of children, adolescents and adults. The second area of research is the issue of meta-learning competences of students. She is the author of over 120 scientific publications, including three books: Twórcza aktywność dziecka: Teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju (2003); Podróże, skarby, przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci z klas I–III (2005), Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole (2007), as well as three co-authored books: Sukcesy uczniów zdolnych. Fakty – narracje – interpretacje (2014); Zdolny, ale jak? (Auto)diagnoza zdolności i uzdolnień uczniów (2015); Debiutant czy ekspert? Identyfikacja i samoocena zdolności ucznia (2018). Member of the Polish Creativity Society. She is editor-in-chief of the international journal Creativity: Theories – Research – Applications” (ISSN: 2354-0036; https://sciendo.com/journal/CTRA).

Beata Kunat, University of Bialystok

Beata Kunat is an assistant professor at the Faculty of Education at the University of Bialystok. Her research interests concern the following issues: pedagogy of creativity (the creative development of human potential); pedeutology (the professional development of teachers; the passion in professional life of teachers); qualitative research methods. Author of several articles published in Poland and abroad. She published the monograph „Spełnieni, ale niedoceniani”. Rozwój zawodowy nauczycieli plastyki (2016), and has co-authored three books: Sukcesy uczniów zdolnych. Fakty-narracje-interpretacje (2014); Zdolny ale jak? (Auto)diagnoza zdolności i uzdolnień uczniów (2015); Debiutant czy ekspert? Identyfikacja i samoocena zdolności ucznia (2018). Vice-chairman of the Polish Creativity Society. She is an associate editor of the international journal “Creativity: Theories – Research – Applications” (ISSN: 2354-0036 https://sciendo.com/journal/CTRA).

Références

Babaeva J. D. (1999) A Dynamic Approach to Giftedness: Theory and Practice, “High Ability Studies”, no. 10(1), pp. 51–68, https://doi.org/10.1080/1359813990100105
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/1359813990100105

Brzezińska A. (2008) Nauczyciel jako organizator społecznego środowiska uczenia się in: Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy, E. Filipiak (ed.), Bydgoszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, pp. 35–50.
View in Google Scholar

Csikszentmihalyi M. (1996) Przepływ. Jak poprawić jakość życia. Psychologia optymalnego doświadczenia, trans. M. Wajda, Warszawa, Wydawnictwo Studio Emka.
View in Google Scholar

Czaja-Chudyba I. (2005) Odkrywanie zdolności dziecka. Koncepcja wielorakich inteligencji w praktyce przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
View in Google Scholar

Dyrda B. (2012) Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
View in Google Scholar

Gardner H. (1999) Intelligence Reframed: Multiple Intelligences for the 21st Century, New York, Basic Books.
View in Google Scholar

Gardner H. (2002) Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce, trans. A. Jankowski, Poznań, Media Rodzina.
View in Google Scholar

Gardner H. (2009) Pięć umysłów przyszłości, trans. D. Bakalarz, Warszawa, MT Biznes.
View in Google Scholar

Gardner H., Kornhaber M. L., Wake W. (ed.) (2001) Inteligencja. Wielorakie perspektywy, tłum. M. Groborz, M. Śmieja, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
View in Google Scholar

Giza T. (2006) Socjopedagogiczne uwarunkowania procesów identyfikowania oraz rozwoju zdolności uczniów w szkole, Kielce, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.
View in Google Scholar

Gralewski J. (2022) Ocena kreatywności uczniów. Trafność ocen kreatywności uczniów przez nauczycieli liceów i jej uwarunkowania, [in print].
View in Google Scholar

Gula B., Tucholska K. (2007) Psychologia pozytywna. Cele naukowo-badawcze i aplikacyjne oraz sposób ich realizacji, „Studia z Psychologii w KUL”, vol. 14, Lublin, Wydawnictwo KUL, pp. 133–152.
View in Google Scholar

Honey P., Mumford A. (1986) Learning Styles Questionnaire, Berkshire, Peter Honey Publications.
View in Google Scholar

Honey P., Mumford A. (1992) The Manual of Learning Styles, Berkshire, Peter Honey Publications.
View in Google Scholar

Jabłonowska M. (2008) Identyfikacja uczniów zdolnych w opiniach nauczycieli. Doniesienia z badań in: Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji, J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (eds.), Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, pp. 48–56.
View in Google Scholar

Jarosz E., Wysocka E. (2006) Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
View in Google Scholar

Juńczyk T. (2019) Edukacyjne konteksty psychologii pozytywnej. Studium teoretyczno-empiryczne, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
View in Google Scholar

Karwowski M. (2005) Rezultaty w nauce i kreatywność uczniów różniących się zdolnościami w percepcji nauczycieli, „Annales”, no. 18, pp. 93–107.
View in Google Scholar

Karwowski M., Ciak R., Grubek M. (2009) Patrzy ale nie widzi? Trafność nominacji nauczycielskich w rozpoznaniu kreatywności uczniów in: Identyfikacja potencjału twórczego, M. Karwowski (ed.), Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, pp. 241–254.
View in Google Scholar

Klus-Stańska D. (2009) Dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej in: Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (ed.), Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, pp. 25–78.
View in Google Scholar

Kolber M. (2014) Zastosowanie psychologii pozytywnej w edukacji, „Przegląd Pedagogiczny”, no. 2, pp. 156–165.
View in Google Scholar

Kopik A., Zatorska M. (2010) Wielorakie podróże – edukacja dla dziecka, Kielce, Europejska Agencja Rozwoju Sp. J.
View in Google Scholar

Kwiatek P., Wilczewska K. (2015) Czym jest, a czym nie jest psychologia pozytywna? Poszukiwanie paradygmatu, „Seminare. Poszukiwania Naukowe”, no. 4(36), pp. 135–145, https://doi.org/10.21852/sem.2015.4.10
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.21852/sem.2015.4.10

Kwieciński Z. (1999) Edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności in: Humanistyka przełomu wieków, J. Kozielecki (ed.), Warszawa, Wydawnictwo „Żak”, pp. 51–77.
View in Google Scholar

Limont W. (2010) Uczeń zdolny, Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
View in Google Scholar

Matczak A., Jaworowska A., Stańczak J. (2000) Rysunkowy Test Twórczego Myślenia TCT-DP K. K. Urbana i H. G. Jellena. Podręcznik, Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
View in Google Scholar

Mądrzycki T. (1986) Deformacje w spostrzeganiu ludzi, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar

Mönks F. J. (2008) Identification and Education of the Gifted Learner in: Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji, J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (eds.), Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, pp. 79–86.
View in Google Scholar

Mönks F. J., Katzko M. W. (2005) Giftedness and Gifted Education in: Conceptions of Giftedness, R. J. Stenberg, J. E. Davidson (eds.), Cambridge, Cambridge University Press, https://doi.org/10.1017/CBO9780511610455.012
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511610455.012

Niemirowski T. (2015) Pojęcie rozwoju w psychologii rozwojowej, „Horyzonty Psychologii”, vol. V, pp. 13–28.
View in Google Scholar

Paluchowski W. J. (2007) Diagnoza psychologiczna. Proces – narzędzia – standardy, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
View in Google Scholar

Peterson C. (2006) A Primer in Positive Psychology, New York, Oxford University Press.
View in Google Scholar

Popek S. (1996) Zdolności i uzdolnienia – ujęcie systemowe problemu in: Zdolności i uzdolnienia jako osobowościowe właściwości człowieka, S. Popek (ed.), Lublin, Wydawnictwo UMCS, pp. 9–31.
View in Google Scholar

Popek S. (2001) Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
View in Google Scholar

Popek S. (2004) Zdolności i uzdolnienia w świetle współczesnych teorii psychologicznych in: Uczeń o zróżnicowanych zdolnościach i uzdolnieniach we współczesnej szkole, S. Popek (ed.), Zamość, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna im. Jana Zamoyskiego, pp. 9–29.
View in Google Scholar

Porter L. (1999) Gifted Young Children, A Guide for Teachers and Parents, Buckingham, Open University Press.
View in Google Scholar

Renzulli J. S. (1999) What is This Thing Called Giftedness, and How Do We Develop It? A Twenty-Five Year Perspective, “Journal for the Education of the Gifted”, no. 23, pp. 3–54, https://doi.org/10.1177/016235329902300102
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/016235329902300102

Renzulli J. S. (2002) Emerging Conceptions of Giftedness: Building a Bridge to the New Century, “Exceptionality”, no. 10(2), pp. 67–75, https://doi.org/10.1207/S15327035EX1002_2
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1207/S15327035EX1002_2

Renzulli J. S. (2003) Conception of Giftedness and its Relationship to the Development of Social Capital in: Handbook of Gifted Education, N. Colangelo, G. A. Davis (eds.), Boston, Pearson Education, pp. 75–87.
View in Google Scholar

Renzulli J. S. (2005) The Three-Ring Conception of Giftedness. A Development Model for Promoting Creative Productivity in: Conceptions of Giftedness, R. J. Sternberg, J. E. Davidson (eds.), Cambridge, Cambridge University Press, pp. 246–279, https://doi.org/10.1017/CBO9780511610455.015
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511610455.015

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r., z późn. zm., w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U., 2017, poz. 1591).
View in Google Scholar

Seligman M. (2004) Psychologia pozytywna in: Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, trans. J. Kowalczewska, J. Czapiński (ed.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Seligman M. (2005) Prawdziwe szczęście, trans. A. Jankowski, Poznań, Media Rodzina.
View in Google Scholar

Seligman M., Reivich K., Jaycox L., Gillham J. (1997) Optymistyczne dziecko. Jak wychowywać dzieci, aby nauczyć je optymizmu i dawania sobie ze wszystkim rady, trans. A. Jankowski, Poznań, Media Rodzina.
View in Google Scholar

Skałbania B. (2013) Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary i rozwiązania praktyczne, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Suświłło M. (2004) Inteligencje wielorakie w nowoczesnym kształceniu, Olsztyn, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
View in Google Scholar

Szmidt K. J. (2017a) Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, https://doi.org/10.18778/8088-703-9
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/8088-703-9

Szmidt K. J. (2017b) Pedagogika pozytywna: twórczość – zdolności – mądrość zespolone in: Zasoby twórcze człowieka. Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej, K. J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska (eds.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
View in Google Scholar

Trzebińska E. (2008) Psychologia pozytywna, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
View in Google Scholar

Turska D. (2012) „Teorie” inteligencji Carol Dweck i ich edukacyjne implikacje, „Psychologia Wychowawcza”, no. 44(1–2), p. 44–54, [online:] https://e-psychologiawychowawcza.pl/resources/html/article/details?id=139113 (dostęp: 11.04.23).
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5604/00332860.1094075

Tyszka T. (1999) Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
View in Google Scholar

Tyszkowa M. (2002) Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej in: Psychologia rozwoju człowieka, t. 1.: Zagadnienia ogólne, M. Przetacznik-Gierowska, M. Tyszkowa (eds.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, pp. 45–56.
View in Google Scholar

Urban K. K.(1990) Recent Trendsin Creativity Researchand Theoryin Western Europe,“European Journal of High Ability”, no. 1, pp. 99–113, https://doi.org/10.1080/0937445900010114
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/0937445900010014

Urban K. K. (2003) Toward a Componential Model of Creativity, in: D. Ambrose, L. M. Cohen, A. J. Tannenbaum (eds.), Creative Intelligence: Toward Theoretic Integration, Cresskill N. J., Hampton Press, pp. 81–112.
View in Google Scholar

Uszyńska-Jarmoc J. (2000) Problemy diagnozowania zdolności i uzdolnień kreatywnych dzieci we wczesnym dzieciństwie, „Edukacja”, no. 4(72), pp. 83–92.
View in Google Scholar

Uszyńska-Jarmoc J. (2005) Sposoby identyfikacji rozwojowego potencjału intelektualnego a modele stymulowania rozwoju uzdolnień dzieci we wczesnym dzieciństwie in: Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych, vol. 1.: Zdolności i stymulowanie ich rozwoju, W. Limont, J. Cieślikowska (eds.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, pp. 117–140.
View in Google Scholar

Uszyńska-Jarmoc J., Kunat B. (2018) Debiutant czy Ekspert? Identyfikacja i samoocena uzdolnień uczniów, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Uszyńska-Jarmoc J., Kunat B., Mantur J. (2015) Zdolny, ale jak? (Auto)diagnoza zdolności i uzdolnień uczniów, Białystok, Centrum Kształcenia Ustawicznego.
View in Google Scholar

Uszyńska-Jarmoc J., Kunat B., Tarasiuk M. (2014) Sukcesy uczniów zdolnych. Fakty – Narracje – Interpretacje, Białystok, Centrum Kształcenia Ustawicznego.
View in Google Scholar

Wiśniewska E. (2021) Efektywność treningu kreatywności dzieci i młodzieży, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
View in Google Scholar

Wojciszke B. (1991) Procesy oceniania ludzi, Poznań, Wydawnictwo Nakom.
View in Google Scholar

Wysocka E. (2007) Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
View in Google Scholar

Wysocka E. (2013) Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Ziemski S. (1973) Problemy dobrej diagnozy, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar

Zimmerman B. J., Bonner S., Kovach R. (2008) Zdolny uczeń. Metody planowania samodzielnej nauki, trans. M. Polaszewska-Nicke, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2023-06-30

Comment citer

Uszyńska-Jarmoc, J., & Kunat, B. (2023). “Gifted, But What’s Next?” A Proprietary Program of Recognizing Students’ Personal Resources and Ways of Using Them to Choose Their Further Educational and Life Path. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 16(1), 258–274. https://doi.org/10.18778/2450-4491.16.16