Nauka o wychowaniu w Niemczech — esej krytyczny

Autor

  • Michael Winkler Friedrich-Schiller-Universität Jena

Słowa kluczowe:

Niemcy, kryzys niemieckiej nauki o wychowaniu, teoria edukacji, paradygmat zmiany, empiryczne versus refleksyjne podejścia do edukacji

Abstrakt

Tekst stanowi analizę aktualnego stanu i rozwoju nauki o wychowaniu w Niemczech, która zdaniem autora traci swą tożsamość, by zostać przejęta przez inne dyscypliny, takie jak socjologia, czy przede wszystkim psychologia, lub też rozpada się na subdyscypliny rezygnujące z pedagogicznego sedna nauki o wychowaniu. Przedstawia argumenty tej tezy, odnosząc się do rozwoju pedagogiki i nauki o wychowaniu, jej podstaw filozoficznych, w których od 1800 roku kategorią wiodącą było „Bildung”. Te aspekty (humanistyczne) nauki o wychowaniu zostały porzucone na rzecz nowych paradygmatów w naukach o wychowaniu rozwijanych w XX wieku. Szczególnie chodzi tu o dominację podejść empirycznych oraz wpływ metod psychologicznych na badania w naukach społecznych. Na tym tle autor stawia pytanie o to, jak w przyszłości będzie wyglądał w Niemczech dyscyplinarny profil nauki o wychowaniu i pojmowanie przez nią samej siebie. Wraz z zawieszeniem znaczenia pedagogiki humanistycznej zarzucono także wyobrażenie, że w pedagogice mogłyby istnieć stany rzeczy dające się ująć pojęciowo jako wychowanie, nauczanie czy kształtowanie oraz możliwość identyfikowania ich w rzeczywistości.

Biogram autora

Michael Winkler - Friedrich-Schiller-Universität Jena

Michael Winkler — prof. dr hab. w Katedrze Pedagogiki Ogólnej i Teorii Pedagogiki Społecznej, dyrektor Instytutu Edukacji i Kultury na Uniwersytecie im. Friedricha Schillera w Jenie. Zainteresowania badawcze: historia i teoria pedagogiki, wychowanie w rodzinie, teoria pedagogiki społecznej, zagadnienia związane z instytucją pomocy dzieciom i młodzieży.

Pobrania

Opublikowane

2015-09-30

Jak cytować

Winkler, M. (2015). Nauka o wychowaniu w Niemczech — esej krytyczny. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 1(1), 42–59. Pobrano z https://www.czasopisma.uni.lodz.pl/wychow/article/view/11318