Separating and Protective Functions of Isolation: Tools for Taming Otherness Based on the Example of the Artistic and Educational Activity of the ‘Theatre 21’

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.16.2.06

Keywords:

sociology of the theatre, theatre pedagogy, disability, otherness, integration through art, Theatre 21

Abstract

The aim of the article is to reflect on the directions of work on taming otherness in the activities of artists and theatre pe­dagogues from the Theatre 21. We present a model of integration of otherness through theatre art, which aims to remove barriers of inclusion and break the social isolation that separates people with disabilities from the society. At the same time, this model makes it possible to use new protective forms whose main function is to secure the participants of the interaction with the Other. In the article, we present the methods and tools used in the educational work of the Theatre 21 and we reflect on the effects of their appli­cation in the processes of changing attitudes towards disability. The empirical basis of the article consists of the conclusions drawn from the research carried out during the evaluation of the ‘O!Swój Theatre 21’ project in 2017-2018. The artistic and educational activity of the Theatre 21, created mostly by actors with Down syndrome, focuses on supporting the processes of the socio-cultural integration of people with disabilities. However, the discussed model of taming this particular otherness, developed by the Theatre 21 group, is quite universal and, in our opinion, can be applied for working with different dimensions of otherness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Katarzyna Kalinowska, Instytut Badań Edukacyjnych

Katarzyna Kalinowska, dr, z wykształcenia socjo­log o specjalizacji antropologia współczesności, animacja działań lokalnych (absolwentka Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego). Pracu­je jako adiunktka w Instytucie Badań Edukacyjnych. Zaj­muje się socjologią emocji i miłości, metodologią badań jakościowych, etyką badawczą oraz antropologią szkoły i młodzieży. Od ponad siedmiu lat bada edukację teatral­ną i pedagogikę teatru w Polsce.

 

Kaja Rożdżyńska, Uniwersytet Warszawski

Kaja Rożdżyńska, doktorantka Międzywydziałowych Śro­dowiskowych Studiów Doktoranckich przy Wydziale Histo­rycznym z siedzibą w ISNS UW. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół badań praktyk kulturalnych, antropolo­gii społeczności lokalnych, socjologii sportu oraz metodologii badań jakościowych, ze szczególnym uwzględnieniem pracy terenowej, metody biograficznej i technik wizualnych.

 

References

Aronson Elliot, Wilson Tymothy D., Akert Robin M. (1997) Postawy i zmiana postaw: wpływanie na myśli i uczucia. Przełożył Mirosław Draheim [w:] Elliot Aronson, Tymothy D. Wilson, Robin M. Akert, Psychologia społeczna – serce i umysł. Przełożyli Anna Bezwińska i in. Poznań: Zysk i s-ka, s. 309–353.
Google Scholar

Barnes Colin, Mercer Geof (2008) Niepełnosprawność. Przełożył Piotr Morawski. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Google Scholar

Červinkowá Hana, Gołębniak Bogusława Dorota, red., (2010) Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Google Scholar

Czarnota Justyna i in. (2016) Daleki punkt dojścia. „Dialog”, nr 7–8, s. 180–193.
Google Scholar

Czarnota-Misztal Justyna, Szpak Magdalena, red., (2018) Pedagogika teatru. Kierunki, refleksje, perspektywy. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
Google Scholar

Eisner Elliot W. (1994) The Educational Imagination: On Design and Evaluation of School Programs. New York: Macmillan.
Google Scholar

Fatyga Barbara, Kietlińska Bogna (2016) My jesteśmy kulturalna kolejka, a nie żadne chamstwo. Raport z badania „Bilet za 400 groszy” zrealizowanego w dniu 14.05.2016 roku dla Instytutu Teatralnego przez Fundację Obserwatorium Żywej Kultury – Sieć Badawcza. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
Google Scholar

Gadamer Hans-Georg (2004) Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej. Przełożył Bogdan Baran. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Godlewska-Byliniak Ewelina, Lipko-Konieczna Justyna, red. (2016) 21 myśli o teatrze. Głogowo: Fundacja Win-Win.
Google Scholar

Godlewska-Byliniak Ewelina, Lipko-Konieczna Justyna, red. (2017) Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie. Warszawa: Fundacja Teatr 21.
Google Scholar

Godlewska-Byliniak Ewelina, Lipko-Konieczna Justyna, red. (2018) Niepełnosprawność i społeczeństwo. Performatywna siła protestu. Warszawa: Fundacja Teatr 21, Biennale Warszawa.
Google Scholar

Goffman Erving (2007) Piętno. Przełożyły Aleksandra Dzierżyńska i Joanna Tokarska-Bakir. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Goodley Dan (2011) Disability Studies. London: Sage.
Google Scholar

Greenwood Davydd (2012) Action research, czyli o badaniach w działaniu. Przełożyła Marta Höffner [w:] Dariusz Jemielniak, red., Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 115–139.
Google Scholar

Jaworska-Witkowska Monika, Kwieciński Zbigniew (2011) Nurty pedagogiki: naukowe, dyskretne, odlotowe. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Jury Czesław, Krzanowska Halina, red. (1992) Leksykon biologiczny. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar

Kalinowska Katarzyna (2018) Wchodzenie „tylnym wejściem” jako wariant zmiany społecznej. Raport z ewaluacji projektu O!Swój. Edycja 2018. Warszawa: Fundacja Teatr 21.
Google Scholar

Kalinowska Katarzyna, Rożdżyńska-Stańczak Kaja (2017) Jak się zerwie izolację, to kogoś może kopnąć prąd. Raport z ewaluacji projektu O!Swój. Warszawa: Fundacja Teatr 21.
Google Scholar

Kietlińska Bogna (2019) Nie ma wolności bez samodzielności. Działanie Teatru 21 w perspektywie zmiany. Warszawa: Fundacja Teatr 21.
Google Scholar

Klus-Stańska Dorota (2002) Konstruowanie wiedzy w szkole. Olsztyn: Wydawnictwo UWM.
Google Scholar

Konecki Krzysztof T. (2012) Etnografia socjologiczna [w:] Piotr Chomczyński, Krzysztof T. Konecki, red., Słownik Socjologii Jakościowej. Warszawa: Difin, s. 77–82.
Google Scholar

Korporowicz Leszek (1997) Słownik najważniejszych pojęć [w:] Leszek Korporowicz, red., Ewaluacja w edukacji. Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 278–280.
Google Scholar

Kosińska Marta (2014) Edukacja kulturowa [w:] Rafał Koschany, Agata Skórzyńska, red., Edukacja kulturowa. Podręcznik. Poznań: Centrum Kultury Zamek, s. 172–177.
Google Scholar

Krajewski Marek, Schmidt Filip (2014) Animacja/edukacja. Możliwości i ograniczenia edukacji i animacji kulturowej w Polsce. Raport końcowy. Kraków: Wydawnictwo Małopolskiego Instytutu Kultury.
Google Scholar

Kuryłowicz Jerzy i in., red. (1984) Słownik fizyczny. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar

Marody Mirosława (2000) Postawa [w:] Zbigniew Bokszański i in., red., Encyklopedia Socjologii. Tom 3. Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 151–155.
Google Scholar

Mikiewicz Piotr (2016) Socjologia edukacji. Teorie, koncepcje, pojęcia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Oliver Michael (1996) Understanding Disability: From Theory to Practice. London: Macmillan.
Google Scholar

Pauluk Dorota (2013) Pozaideologiczne uwikłania. Ukryty program we współczesnej debacie edukacyjnej. „Kultura i Edukacja”, nr 2(95), s. 8−28.
Google Scholar

Rakowski Tomasz (2013) Etnografia/animacja/sztuka. Wprowadzenie [w:] Tomasz Rakowski, red., Etnografia/Animacja/Sztuka. Nierozpoznane wymiary rozwoju kulturalnego. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, s. 6–42.
Google Scholar

Skórzyńska Anna (2014) Animacja kulturowa [w:] Rafał Koschany, Agata Skórzyńska, red., Edukacja kulturowa. Podręcznik. Poznań: Centrum Kultury Zamek, s. 162–170.
Google Scholar

Szlendak Tomasz (2014) Formy aktywności kulturalnej [w:] Rafał Drozdowski i in., red., Praktyki kulturalne Polaków. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 151−219.
Google Scholar

Szpak Magdalena (2016) Doświadczaj. „Dialog”, nr 7-8, s. 131– 137.
Google Scholar

Urban Bronisław, Stanik Jan M., red., (2008) Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Woroniecka Grażyna (2003) Interakcja symboliczna a hermeneutyczna kategoria przed-rozumienia, Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar

Zakrzewska-Manterys Elżbieta, Niedbalski Jakub, red. (2018) Niepełnosprawność jako proces i społeczny konstrukt. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 14, nr 3.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.14.3.01

Znaniecki Florian (2001) Socjologia wychowania, Tom 1 . Wychowujące społeczeństwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Published

2020-05-31

How to Cite

Kalinowska, K., & Rożdżyńska, K. (2020). Separating and Protective Functions of Isolation: Tools for Taming Otherness Based on the Example of the Artistic and Educational Activity of the ‘Theatre 21’. Przegląd Socjologii Jakościowej, 16(2), 80–101. https://doi.org/10.18778/1733-8069.16.2.06