Strategie (de)legitymizacyjne kandydatów w wyborach na prezydenta Rzeszowa w 2021 roku. Analiza korpusowa wpisów na Twitterze

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.20.1.07

Słowa kluczowe:

dyskurs polityczny, lingwistyka korpusowa, media społecznościowe, Twitter, Rzeszów

Abstrakt

W artykule zrekonstruowano oraz poddano analizie dyskursy kandydatów ubiegających się o stanowisko prezydenta Rzeszowa w 2021 roku. Materiałem badawczym były wpisy na kontach na Twitterze (obecnie serwis funkcjonuje pod nazwą X) Konrada Fijołka, Marcina Warchoła, Ewy Leniart i Grzegorza Brauna w okresie kampanii wyborczej. W celu precyzyjnego zobrazowania dyskursów polityków w opracowaniu posłużono się metodami lingwistyki korpusowej, które umożliwiają przeprowadzenie analizy na poziomie ilościowym. Wykazano, iż kandydaci skupili się przede wszystkim na pozytywnej autoprezentacji oraz podkreślaniu swoich związków z miastem. Można jednak dostrzec pewne cechy charakterystyczne dyskursów poszczególnych polityków: Marcin Warchoł dokonywał autoprezentacji jako polityk popierany przez mieszkańców miasta i prezydenta Tadeusza Ferenca, Konrad Fijołek podkreślał wsparcie elit politycznych i medialnych, natomiast dyskurs Grzegorza Brauna w największym stopniu odróżniał się od pozostałych kandydatów (jako najbardziej radykalny). W artykule pokazano, w jaki sposób metody lingwistyki korpusowej mogą stanowić uzupełnienie badań dyskursu medialnego czy politycznego.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Marcin Kosman - Akademia Ekonomiczno-Humanistyczna w Warszawie

Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Jagiellońskiego. Obecnie zatrudniony w Akademii Ekonomiczno-Humanistycznej w Warszawie. Autor obronionej z wyróżnieniem rozprawy Dyskurs kampanii wyborczych Konfederacji Wolność i Niepodległość w latach 2019–2020. Dwukrotny laureat stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia. Teoretyk i praktyk dyskursu politycznego. Zainteresowania badawcze: dyskurs polskiej prawicy, metody mieszane, politolingwistyka, językoznawstwo korpusowe, socjologia przekładu.

Bibliografia

Ahmed Reem, Pisoiu Daniela (2021), Uniting the far right: how the far-right extremist, New Right, and populist frames overlap on Twitter – a German case study, „European Societies”, vol. 23(2), s. 232–254, https://doi.org/10.1080/14616696.2020.1818112
Google Scholar

Annusewicz Olgierd (2017), Twitter jako przestrzeń autoprezentacji politycznej. Zarządzanie wizerunkiem polityka w mediach społecznościowych, „Studia Politologiczne”, t. 45, s. 91–112.
Google Scholar

Baker Paul (2006), Using Corpora in Discourse Analysis, London: Continuum.
Google Scholar

Baker Paul, McGlashan Mark (2020), Critical Discourse Analysis, [w:] Svenja Adolphs, Dawn Knight (red.), The Routledge Handbook of English Language and Digital Humanities, London: Routledge, s. 220–241.
Google Scholar

Barker Rodney (2001), Legitimating Identities: The Self-Presentations of Rulers and Subjects, Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar

Baron Alistair, Paul Rayson, Dawn Archer (2009), Word frequency and key word statistics in corpus linguistics, „Anglistik: International Journal of English Studies”, vol. 20(1), s. 41–67.
Google Scholar

Berger Peter L., Luckmann Thomas (1966), The Social Construction of Reality. A Treatise in the Sociology of Knowledge, New York: Doubleday & Company.
Google Scholar

Biel Łucja (2015), Translatoryka korpusowa, „Rocznik Przekładoznawczy”, t. 10, s. 15–40, https://doi.org/10.12775/RP.2015.001
Google Scholar

Breeze Ruth (2011), Critical discourse analysis and its critics, „Pragmatics”, vol. 21(4), s. 493–525, https://doi.org/10.1075/prag.21.4.01bre
Google Scholar

Chilton Paul (2004), Analysing Political Discourse: Theory and Practice, London: Routledge.
Google Scholar

Chilton Paul (2023), Language and politics, politics and language: democracy and demagoguery, [w:] Piotr Cap (red.), Handbook of Political Discourse, Cheltenham: Edward Elgar Publishing, s. 6–22.
Google Scholar

Czopek Jakub (2022), Kandydaci w wyborach na prezydenta Rzeszowa w czerwcu 2021 r. na łamach dzienników regionalnych na Podkarpaciu, „Athenaeum Polskie Studia Politologiczne”, t. 73, s. 175–191.
Google Scholar

Dąbrowska-Cydzik Justyna (2023), Twitter to teraz X. Będzie „aplikacją od wszystkiego”, „Wirtualne Media”, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/x-koniec-twitter (dostęp: 3.10.2023).
Google Scholar

Dijk Teun A. van (1993), Principles of Critical Discourse Analysis, „Discourse & Society”, vol. 4(2), s. 249–283, https://doi.org/10.1177/0957926593004002006
Google Scholar

Dijk Teun A. van (1995), Aims of Critical Discourse Analysis, „Japanese Discourse”, vol. 1(1), s. 17–27.
Google Scholar

Dijk Teun A. van (2001), Badania nad dyskursem, [w:] Teun A. van Dijk (red.), Dyskurs jako struktura i proces, przełożył Grzegorz Grochowski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 9–44.
Google Scholar

Duncombe Constance (2019), The Politics of Twitter: Emotions and the Power of Social Media, „International Political Sociology”, vol. 13(4), s. 409–429, https://doi.org/10.1093/ips/olz013
Google Scholar

Ecker Alejandro (2017), Estimating Policy Positions Using Social Network Data: Cross-Validating Position Estimates of Political Parties and Individual Legislators in the Polish Parliament, „Social Science Computer Review”, vol. 35(1), s. 53–67, https://doi.org/10.1177/0894439315602662
Google Scholar

Eder Maciej, Rybicki Jan (2012), Do birds of a feather really flock together, or how to choose training samples for authorship attribution, „Literary and Linguistic Computing”, vol. 28(2), s. 229–236.
Google Scholar

Fairclough Isabela, Fairclough Norman (2012), Political Discourse Analysis A Method for Advanced Students, London: Routledge.
Google Scholar

Fairclough Norman (1995), Media Discourse, London: Edward Arnold.
Google Scholar

Fairclough Norman, Duszak Anna (2008), Krytyczna analiza dyskursu – nowy obszar badawczy dla lingwistyki i nauk społecznych, [w:] Anna Duszak, Norman Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Kraków: Wydawnictwo Universitas, s. 7–29.
Google Scholar

Froio Caterina, Ganesh Bharath (2018), The transnationalisation of far right discourse on Twitter, „European Societies”, vol. 21(4), s. 513–539, https://doi.org/10.1080/14616696.2018.1494295
Google Scholar

Gabrielatos Costas (2018), Keyness Analysis: Nature, Metrics and Techniques, [w:] Charlotte Taylor, Anna Marchi (red.), Corpus Approaches to Discourse. A Critical Review, London: Routledge, s. 225–258.
Google Scholar

Gackowski Tomasz (2014), Top 10 Polish Politicians on Twitter – a Revolution in Political Communication? – Reconnaissance Research, „Kwartalnik Naukowy OAP UW e-Politikon”, t. 9, s. 132–163.
Google Scholar

Giovinazzo Susanna (2020), La lingua debole dei poteri forti: Matteo Salvini e Luigi Di Maio su Twitter, „Quaderni di Linguistica e Studi Orientali”, vol. 6, s. 425–442, https://doi.org/10.13128/qulso-2421-7220-9709
Google Scholar

Goodrick Elizabeth, Reay Trish (2010), Florence Nightingale Endures: Legitimizing a New Professional Role Identity, „Journal of Management Studies”, vol. 47(1), s. 55–84, https://doi.org/10.1111/j.1467-6486.2009.00860.x
Google Scholar

Jemielniak Dariusz (2018), Socjologia 2.0: o potrzebie łączenia Big Data z etnografią cyfrową, wyzwaniach jakościowej socjologii cyfrowej i systematyzacji pojęć, „Studia Socjologiczne”, t. 229(2), s. 7–29.
Google Scholar

Jeziński Marek (2011), Po co politykom nowe media? O politycznym istnieniu w wirtualnej przestrzeni, „Nowe Media”, t. 2, s. 11–30.
Google Scholar

Johansson Elena, Nożewski Jacek (2018), Polish and Swedish journalist-politician Twitter networks: Who are the gatekeepers?, „Central European Journal of Communication”, vol. 11(2), s. 129–150, https://doi.org/10.19195/1899-5101.11.2(21).2
Google Scholar

Jungherr Andreas (2016), Twitter use in election campaigns: A systematic literature review, „Journal of Information Technology & Politics”, vol. 13(1), s. 72–91, https://doi.org/10.1080/19331681.2015.1132401
Google Scholar

Kacperska Beata, Markowski Mateusz, Migodzińska Maria (2019), Kreatywność językowa polityków polskich, niemieckich i amerykańskich na Twitterze w okresie kampanii wyborczych w 2018 roku – wybrane zagadnienia, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum”, t. 2, nr 29, s. 119–138, https://doi.org/10.18778/0860-7435.29.08
Google Scholar

Kalinowska-Żeleźnik Anna (2020), Wykorzystanie Twittera w kampanii wyborczej Donalda Trumpa, „Media Biznes Kultura”, t. 2, nr 9, s. 59–71.
Google Scholar

Kilgarriff Adam, Baisa Vít, Bušta Jan, Jakubíček Miloš, Kovář Vojtěch, Michelfeit Jan, Rychlý Pavel, Suchomel Vít (2014), The Sketch Engine: ten years on, „Lexicography”, vol. 1(1), s. 7–36, https://doi.org/10.1007/s40607-014-0009-9
Google Scholar

Kosman Marcin (2022a), The Rise of the New Polish Right. An Analysis of Grzegorz Braun’s Discursive Strategies, „Journal of Language and Politics”, vol. 21(3), s. 484–504.
Google Scholar

Kosman Marcin (2022b), Strategie dyskursywne i autoprezentacyjne Krzysztofa Bosaka i Roberta Biedronia na Twitterze w kampanii prezydenckiej w 2020 r. Krytyczna analiza dyskursu z wykorzystaniem metod lingwistyki korpusowej, „Kultura i Społeczeństwo”, t. 66, nr 1, s. 53–78, https://doi.org/10.35757/KiS.2022.66.1.3
Google Scholar

Kostecki Maciej (2017), Demagog w oblężonej twierdzy. Analiza treści przekazu komunikowanego przez Janusza Korwin-Mikkego podczas kampanii wyborczej do wyborów prezydenckich 2015 r., „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Politologica”, t. 254, nr 19, s. 136–151.
Google Scholar

König Katharina (2019), Stance taking with ‘laugh’ particles and emojis – Sequential and Functional patterns of ‘laughter’ in a corpus of German WhatsApp chats, „Journal of Pragmatics”, vol. 142, s. 156–170, https://doi.org/10.1016/j.pragma.2019.01.008
Google Scholar

Kreis Ramona (2017), The “Tweet Politics” of President Trump, „Journal of Language and Politics”, vol. 16(4), s. 607–618, https://doi.org/10.1075/jlp.17032.kre
Google Scholar

Leeuwen Theo van (2007), Legitimation in discourse and communication, „Discourse & Communication”, vol. 1(1), s. 91–112, https://doi.org/10.1177/1750481307071986
Google Scholar

Maguś Wojciech (2019), Twitter jako narzędzie zarządzania wizerunkiem, „Zarządzanie Mediami”, t. 9, nr 3, s. 507–533.
Google Scholar

Martín Rojo Luisa, Dijk Teun A. van (1997), “There was a Problem, and it was Solved!”: Legitimating the Expulsion of Illegal Migrants in Spanish Parliamentary Discourse, „Discourse & Society”, vol. 8(4), s. 523–566.
Google Scholar

Matuszewski Paweł, Szabó Gabriella (2019), Are Echo Chambers Based on Partisanship? Twitter and Political Polarity in Poland and Hungary, „Social Media + Society”, vol. 5(2), https://doi.org/10.1177/2056305119837671
Google Scholar

Mider Daniel (2010), Partycypacja polityczna a legitymizacja systemu politycznego, „Studia Politologiczne”, t. 18, s. 11–37.
Google Scholar

Nożewski Jacek, Baranowski Paweł (2021), “Birds of a Feather Flock Together”: Bipolarity, Homophily and Intra-Party Communication Degree of Polish MPs on Twitter, „Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne”, t. 72, s. 7–28.
Google Scholar

Oktar Lütfiye (2001), The Ideological Organization of Representational Processes in the Presentation of Us and Them, „Discourse & Society”, vol. 12(3), s. 313–346, https://doi.org/10.1177/0957926501012003003
Google Scholar

Pérez-Curiel Concha (2020), Trend towards extreme right-wing populism on Twitter. An analysis of the influence on leaders, media and users, „Communication & Society”, vol. 33(2), s. 175–192, https://doi.org/10.15581/003.33.2.175-192
Google Scholar

Piekot Tomasz (2016), Mediacje semiotyczne. Słowo i obraz na usługach ideologii, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.
Google Scholar

Pielużek Marcin (2017), Obrazy świata w komunikacji polskiej skrajnej prawicy, Kraków: Wydawnictwo Libron.
Google Scholar

Polewko Alicja (2022), Social media w Polsce i na świecie. Raport Digital 2022, https://grupainfomax.com/social-media/social-media-w-polsce-i-na-swiecie-raport-digital-2022/ (dostęp: 27.08.2023).
Google Scholar

Polkowska Laura (2018), Wartości i antywartości w tygodnikach opinii: komparatywna analiza dyskursu z elementami lingwistyki kwantytatywnej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Google Scholar

Rawski Tomasz, Budzyńska-Daca Agnieszka, Rusin-Dybalska Renata (2021), Prime Ministers on Twitter, „Political Preferences”, vol. 28, s. 5–22.
Google Scholar

Rayson Paul, Berridge Damon, Francis Brian (2004), Extending the Cochran Rule for the Comparison of Word Frequencies between Corpora, [w:] Gérard Purnelle, Gérard Fairon, Anne Dister (red.), Le poids des mots. Proceedings of the 7th International Conference on Textual Data Statistical Analysis, Louvain-la-Neuve: Leuven University Press, s. 926–936.
Google Scholar

Reisigl Martin (2011), Analiza retoryki politycznej, [w:] Ruth Wodak, Michał Krzyżanowski (red.), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, przełożyła Danuta Przepiórkowska, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf, s. 151–182.
Google Scholar

Reisigl Martin (2022), A Politolinguistic Approach to Populism, „Polity”, vol. 54(3), s. 547–556.
Google Scholar

Rivers Damian J., Andrew S. Ross (2020), Authority (de)legitimation in the border wall Twitter discourse of President Trump, „Journal of Language and Politics”, vol. 19(5), s. 831–856, https://doi.org/10.1075/jlp.19105.riv
Google Scholar

Rodak Olga (2017), Twitter jako przedmiot badań socjologicznych i źródło danych społecznych: perspektywa konstruktywistyczna, „Studia Socjologiczne”, t. 3, nr 226, s. 209–236.
Google Scholar

Rybicki Jan, Eder Maciej (2011), Deeper Delta across genres and languages: do we really need the most frequent words?, „Literary and Linguistic Computing”, vol. 26(3), s. 315–321, https://doi.org/10.1093/llc/fqr031
Google Scholar

Screti Francesco (2013), Defending Joy against the Popular Revolution: legitimation and delegitimation through songs, „Critical Discourse Studies”, vol. 10(2), s. 205–222, https://doi.org/10.1080/17405904.2013.764614
Google Scholar

Stelowska-Morgulec Diana (2021) Politycy na Twitterze. Analiza wpisów czołowych amerykańskich polityków w serwisie Twitter, „Studia Politologiczne”, t. 59, s. 202–221.
Google Scholar

Stubbs Michael (1997), Whorf’s Children: Critical Comments on Critical Discourse Analysis (CDA), „British Studies in Applied Linguistics”, vol. 12, s. 100–116.
Google Scholar

Tilly Charles (2006), Why? What Happens When People Give Reasons… And Why, Princeton: Princeton University Press.
Google Scholar

Trzcińska Julia (2022), Litmus test for a democratic public sphere? Discussion on the abortion issue on Polish Twitter, „Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne”, t. 75, s. 157–176.
Google Scholar

Vaara Eero, Tienari Janne, Laurila Juha (2006), Pulp and Paper Fiction: On the Discursive Legitimation of Global Industrial Restructuring, „Organization Studies”, vol. 27(6), s. 789–813.
Google Scholar

Waliński Jacek (2005), Typologia korpusów oraz warsztat informatyczny lingwistyki korpusowej, [w:] B. Lewandowska-Tomaszczyk (red.), Podstawy językoznawstwa korpusowego, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 27–41.
Google Scholar

Wilson Andrew (2013), Embracing Bayes Factors for Key Item Analysis in Corpus Linguistics, [w:] Markus Bieswanger, Amei Koll-Stobbe (red.), New Approaches to the Study of Linguistic Variability, Frankfurt: Peter Lang, s. 3–11.
Google Scholar

Wirth-Koliba Victoria (2016), The Diverse and Dynamic World of ‘Us’ and ‘Them’ in Political Discourse, „Critical Approaches to Discourse Analysis across Disciplines”, vol. 8(1), s. 23–37.
Google Scholar

Wodak Ruth (2008), Dyskurs populistyczny: retoryka wykluczenia a gatunki języka pisanego, [w:] Anna Duszak, Norman Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, przełożyli Adam Wójcicki, Jan Wawrzyniak, Kraków: Wydawnictwo Universitas, s. 185–214.
Google Scholar

Wodak Ruth, Reisigl Martin (2009), The Discourse historical approach (DHA), [w:] Ruth Wodak, Michael Meyer (red.), Methods of Critical Discourse Analysis. Second Edition, London: Sage, s. 87–121.
Google Scholar

Zappavigna Michele, Logi Lorenzo (2021), Emoji in social media discourse about working from home, „Discourse, Context & Media”, vol. 44, https://doi.org/10.1016/j.dcm.2021.100543
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2024-02-28 — zaktualizowane 2024-03-14

Wersje

Jak cytować

Kosman, M. (2024). Strategie (de)legitymizacyjne kandydatów w wyborach na prezydenta Rzeszowa w 2021 roku. Analiza korpusowa wpisów na Twitterze. Przegląd Socjologii Jakościowej, 20(1), 124–159. https://doi.org/10.18778/1733-8069.20.1.07 (Original work published 28 luty 2024)

Numer

Dział

Numer regularny