Istnieje nowsza wersja tego artykułu opublikowanego 2022-12-30. Przeczytaj wersję najnowszą.

Ethos w paratekście Teatru różnorodnych umysłów świata Tommasa Garzoniego na podstawie francuskiego przekładu Gabriela Chappuys

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9065.17.2.20

Słowa kluczowe:

Tommaso Garzoni, ethos, satire, Renaissance, Gabriel Chappuys

Abstrakt

This article explores the question of ethos in Theatre de diverses cerveaux du monde, text written in 1583 by Tommaso Garzoni and three years later translated from Italian into French by Gabriel Chappuys. The book is a collection of satirical speeches, in which the author praises or condemns different types of “brains”, i.e. character traits. The ethos, or the author’s self-creation in the work, takes a very specific form; it is not only the man of letters who speaks, but also the Theatre that appeals to its spectators. The allegory of the theatre used by Garzoni introduces a satirical dimension, which becomes a tool to criticise certain attitudes. In Chappuys’ translation the book acquires a new dimension; not only satirical, as in the Italian work, but also moral.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Paulina Materka - Uniwersytet Łódzki

Paulina Materka jest studentką drugiego roku studiów magisterskich filologii romańskiej na Uniwersytecie Łódzkim. Interesuje się literaturą dawną, w szczególności okresem odrodzenia. Jej praca licencjacka, poświęcona była szesnastowiecznemu zbiorowi nowel pt. Zwierciadło kobiet cnotliwych. W ramach pracy magisterskiej analizuje Teatr różnorodnych umysłów świata. W marcu 2022 roku została laureatką studenckiego grantu badawczego.

Bibliografia

Altes, Liesbeth Korthals, Ethos and Narrative Interpretation, University of Nebraska Press, 2014, https://doi.org/10.2307/j.ctt1d9nm18
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt1d9nm18

Balsamo, Jean, Les Rencontres des muses, Genève, Éditions Slatkine, 1992
Google Scholar

Cherchi, Paolo, Enciclopedismo e politica della riscrittura: Tommaso Garzoni, Pisa, Pacini Editore, 1980
Google Scholar

Cornillat, François, Lockwood, Richard (dir.), Èthos et pathos. Le statut du sujet rhétorique, Paris, Honoré Champion, 2000
Google Scholar

Debaily, Paul, La Muse indignée, t. 1. La satire en France au XVIe siècle, Paris, Classiques Garnier, 2012
Google Scholar

Dechaud, Jean-Marc, Bibliographie critique des ouvrages et traductions de Gabriel Chappuys, Genève, Droz, 2014
Google Scholar

Dechaud, Jean-Marc, et al., « Traducteurs », in Histoire des traductions en langue française, sous la dir. de Véronique Duché, Verdier, Lagrasse, 2015, s. 355-415
Google Scholar

García Barrera, Sebastián, Mounier, Pascale, « La traduction vue par les traducteurs », in Histoire des traductions en langue française, sous la dir. de Véronique Duché, Verdier, Lagrasse, 2015, s. 127-182
Google Scholar

Garzoni, Tommaso, Teatro de’ vari e diversi cervelli mondani, Venezia, Paulo Zanfretti, 1583
Google Scholar

Garzoni, Tommaso, Theatre de divers cerveaux du monde, trad. G. Chappuys, Paris, Jean Houze, 1586
Google Scholar

Ghilini, Girolamo, Teatro d’huomini letterati, Venetia, per li Guerigli, 1647
Google Scholar

Simonin, Michel, Vivre de sa plume au XVIe siècle ou la carrière de François de Belleforest, Genève, Droz, 1992
Google Scholar

Sozzi, Lionello, « La polémique anti-italienne en France au XVIe siècle », Atti della Accademia delle Scienze di Torino, 1972, vol. 106, fasc. 1, s. 99-190
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2022-12-30

Wersje

Jak cytować

Materka, P. (2022). Ethos w paratekście Teatru różnorodnych umysłów świata Tommasa Garzoniego na podstawie francuskiego przekładu Gabriela Chappuys. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica, 17(2), 231–242. https://doi.org/10.18778/1505-9065.17.2.20