Proces wirtualizacji sztuki publicznej: QR graffiti, sztuka w rozszerzonej rzeczywistości w przestrzeni publicznej oraz graffiti VR

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.2024.11

Słowa kluczowe:

sztuka publiczna, street art, graffiti, medializacja, wirtualizacja, hybrydyzacja przestrzeni publicznej

Abstrakt

Wirtualizacja sztuki publicznej, przez którą rozumiem sztukę w przestrzeni publicznej, street art i graffiti, może być postrzegana z jednej strony jako ich medializacja, zapośredniczenie odbioru poprzez inne obrazy medialne także funkcjonujące online. Sprawia ona, że nasze doświadczenie tych rodzajów sztuki ma charakter wirtualny w sensie jego potencjalności. Z drugiej strony do wirtualizacji sztuki publicznej można podejść jako do procesu stopniowego przenoszenia jej w przestrzeń wirtualną. W tym drugim przypadku przestrzeń wirtualna stanowi, jeśli nie podstawę, to przynajmniej równoprawny element realizacji artystycznych. Te realizacje coraz częściej przejawiają się przede wszystkim w sposób cyfrowy, choć każdorazowo zachodzi to w pewnej przestrzeni fizycznej, która niemniej jednak stopniowo traci na znaczeniu, co ma zasadniczy związek z przekształceniami zachodzącymi współcześnie w przestrzeni publicznej. Wskazany proces wirtualizacji sztuki publicznej obrazuję odnosząc się do przykładów graffiti wykonywanego w formie szablonów z kodami QR o charakterze artystycznym. Wspominam również projekty artystyczne polegające na odkrywaniu miasta poprzez poszukiwanie obiektów sztuki współczesnej istniejących w formie rozszerzonej rzeczywistości w wybranych i zaznaczonych na mapie lokalizacjach. Jako ostatnie przywołuję przykłady działania artystów i artystek kenijskich, którzy tworzą i popularyzują tworzenie dzieł graffiti w przestrzeni wirtualnej.

Bibliografia

Austin, J. (2010). More to See than a Canvas in a White Cube: For an Art in the Streets. City, 14 (1–2), pp. 33–47.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/13604810903529142

Baldini, A. (2017). Dangerous Liaisons: Graffiti in Da Museum. In Rivasi, P. (ed.), Un(Authorized)//Commissioned. Rome: WholeTrain Press, pp. 26–32.
Google Scholar

Baldini, A. (2018). A Philosophy Guide to Street Art and the Law. Leiden: Brill.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1163/9789004394049

Baldini, A. (2020). Street Art in the Digital Age: Photos, Documents, Urban Agency. Arch Daily, February 18. Available at: https://www.archdaily.com/933982/street-art-in-the-digital-age-photos-documents-urban-agency [Accessed 7.04.2025].
Google Scholar

Baldini, A. (2022). What Is Street Art? ESTETIKA. The European Journal of Aesthetics, LIX/XV (1), pp. 1–21. https://doi.org/10.33134/eeja.234
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.33134/eeja.234

Baudrillard, J. (1996). Precesja symulakrów. Translated by T. Komendant. In Nycz, R. (ed.), Postmodernizm. Antologia przekładów. Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński, pp. 175–189.
Google Scholar

Baudrillard, J. (1994). The Precession of Simulacra. In Baudrillard, J., Simulacra and Simulation, transl. S. F. Glaser. Ann Arbor: University of Michigan Press, pp. 1–42.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3998/mpub.9904

Baudrillard, J. (1995). The Gulf War Did Not Take Place. Translated by P. Patton. Bloomington: Indiana University Press.
Google Scholar

Baudrillard, J. (2006). Wojny w Zatoce nie było. Translated by S. Królak. Warszawa: Sic!
Google Scholar

Belting, H. (2007). Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie. Translated by M. Bryl. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.
Google Scholar

Bengtsen, P. (2015). Carelessness or Curatorial Chutzpah? On Controversies Surrounding Street Art in the Museum. Konsthistorisk Tidskrift / Journal of Art History, 84 (4), pp. 220–233.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/00233609.2015.1095797

Benjamin, W. (1968). The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. In H. Arendt (Ed.), Illuminations (H. Zohn, Trans., pp. 217–251). New York: Schocken Books.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780429498909-39

Benjamin, W. (1975). Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej. Translated by J. Sikorski. In Benjamin, W., Twórca jako wytwórca, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, pp. 66–105.
Google Scholar

Benjamin, W., Twórca jako wytwórca. Translated by J. Sikorski. In Benjamin, W., Twórca jako wytwórca, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, pp. 46–65.
Google Scholar

Benjamin, W. (1999). The Author as Producer. Address at the Institute for the Study of Fascism, Paris, April 27, 1934. In Benjamin, W., Selected Writings. Volume 2, part 2, 1931–1934, transl. R. Livingstone and Others, Jennings, M. W., Eiland, H. Smith, G. (eds.). Cambridge, Massachusetts, and London, England: The Belknap Press of Harvard University Press, pp. 768–792.
Google Scholar

Berleant, A. (1991). Art and Engagement. Philadelphia: Temple University Press.
Google Scholar

Berleant, A. (2004). Re-thinking Aesthetics: Rouge Essays on Aesthetics and the Arts. Aldershot: Ashgate Pub.
Google Scholar

Berleant, A. (2007). Prze-Myśleć Estetykę. Niepokorne eseje o estetyce i sztuce. Translated by M. Korusiewicz. Kraków: UNIVERSITAS.
Google Scholar

Castells, M. (2002). Virtual Communities or Network Society? In Castells, M., The Internet Galaxy. Reflections on the Internet, Business, and Society. Oxford: Oxford University Press, pp. 116–136. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199255771.003.0005
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199255771.003.0005

Chmielecki, K. (2016). Obrazy, które nie są już obrazami. Wizualność obrazu cyfrowego w antropologii obrazu Hansa Beltinga. In Łukaszewicz-Alcaraz, A. (ed.), Widzialność/ Wizualność obrazu cyfrowego pomiędzy fenomenologią a kulturą wizualną, Szczecin: Akademia Sztuki w Szczecinie, pp. 114–135.
Google Scholar

Crotti, S. (1997). Interspaces: From Public Site to Common Places. In Architecture of Public Space: Forms of the Past, Forms of the Present. Milano: Electa.
Google Scholar

Czekalski, S. (2000). Awangarda i mit racjonalizacji. Fotomontaż polski okresu dwudziestolecia międzywojennego. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.
Google Scholar

de Souza e Silva, A. (2006). From Cyber to Hybrid: Mobile Technologies as Interfaces of Hybrid Spaces. Space and Culture, 9(3), pp. 261–278. https://doi.org/10.1177/1206331206289022
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/1206331206289022

di Marino, M., Tabrizi, H. A., Chavoshi, S. H. and Sinitsyna, A. (2023). Hybrid Cities and New Working Spaces – The Case of Oslo. Progress in Planning, 170(100712), pp. 1–35. https://doi.org/10.1016/j.progress.2022.100712
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.progress.2022.100712

Grochowska, A. (2013). Murale symbolem rewitalizacji czy gentryfikacji? Przykład Wrocławia. XXVI Konwersatorium Wiedzy o Mieście, pp. 149–158.
Google Scholar

Hampton, K. (2002). Place-based and IT Mediated ‘Community’. Planning Theory & Practice, 3(2), pp. 228–231.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/14649350220150099

Iveson, K. (2009). Graffiti and the politics of public space. City, 13(4), pp. 367–379.
Google Scholar

Jankowska, M. (2004). Wideo, wideo instalacja, wideo performance w Polsce w latach 1973–1994. Historia, artyści, dzieła. Warszawa: Wydawnictwo Neriton.
Google Scholar

Jones, O. (2009). Nature–Culture. In Kitchin, R. and Thrift, N. (eds.), International Encyclopedia of Human Geography. Elsevier, pp. 309–323. https://doi.org/10.1016/B978-008044910-4.00716-1
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/B978-008044910-4.00716-1

Kita, J. (2015). Ilustracje z dziewiętnastowiecznej prasy Królestwa Polskiego jako źródło do badań nad kulturą uzdrowiskową. Studia z Historii Społeczno-Gospodarczej XIX i XX Wieku, XIV, pp. 37–48. http://dx.doi.org/10.18778/2080-8313.14.03
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/2080-8313.14.03

Lessing, L. (2006). Code: Version 2.0. New York: Basic Book.
Google Scholar

Łukaszewicz-Alcaraz, A. (2014a). Foreword. The eye and the palm. The dynamic of the painting as an artistic, social, and political expression „Breaking the walls of graffiti. The correspondence between street–artists”. In Łukaszewicz-Alcaraz, A. (ed.), Breaking the Walls of Graffiti. The Correspondence Between Street-Artists. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Akademii Sztuki w Szczecinie, pp. 7–9.
Google Scholar

Łukaszewicz-Alcaraz, A. (2014b). The event and the painting Abusa Crew and Chinarte about femininity and community. In Łukaszewicz-Alcaraz, A. (ed.), Breaking the Walls of Graffiti. The Correspondence Between Street-Artists. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Akademii Sztuki w Szczecinie, pp. 38–45.
Google Scholar

Łukaszewicz-Alcaraz, A. (2016). Wybrane wątki pragmatyczne, ontologiczne i estetyczne w filozoficznej analizie obrazów miejskich. Kultura i Historia, 30, Lublin, pp. 9–23.
Google Scholar

Łukaszewicz-Alcaraz, A. (2017). Urban Images: Street-Art, Graffiti, and Vandalism – in the Context of Arnold Berleant’s Aesthetics of Environment. In Proceedings of ICA 2016: Aesthetics and Mass Culture. Seoul: The Korean Society of Aesthetics, pp. 653–661.
Google Scholar

McLuhan, M. (1964). Understanding Media: The Extensions of Man. New York: McGraw-Hill.
Google Scholar

McLuhan, M. (2004). Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, transl. N. Szczucka. Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
Google Scholar

Mitchell, W. J. T. (2011). Cloning Terror: The War of Images, 9/11 to the Present. Chicago: University of Chicago Press.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226532615.001.0001

Moch, W. (2016). Street Art i Graffiti. Litery, słowa i obrazy w przestrzeni miasta. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki.
Google Scholar

Najjar, O. A. (2011). Emergent Structure in the Abu Ghraib Political Cartoons of Emad Hajjaj. The International Journal of the Image, 1(3), pp. 1–18. https://doi.org/10.18848/2154-8560/CGP/v01i03/44212
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18848/2154-8560/CGP/v01i03/44212

OECD (2020). Policy Responses to Coronavirus (COVID-19). Available at: https://www.oecd.org/en/publications/capacity-for-remote-working-can-affect-lockdown-costs-differently-across-places_0e85740e-en.html [Accessed: 3.04.2025].
Google Scholar

Public Art (n.d). Tate Gallery [official website]. Available at: https://www.tate.org.uk/art/art-terms/p/public-art [Accessed: 3.04.2025].
Google Scholar

Ramirez Blanco, J. (2013). Reclaim The Streets! From Local to Global Party Protest. Third Text: Critical Perspectives on Contemporary Art and Culture, 123. Available at: http://thirdtext.org/domains/thirdtext.com/local/media/images/medium/Julia_Blanco_Reclaim_the_streets_1.pdf [Accessed: 3.04.2025].
Google Scholar

Salad Days (2016). 23 Giugno / Modena ’1984. Evoluzione e rigenerazione del writing’. Salad.Days Magazine, June 8, https://www.saladdaysmag.com/23-giugno-modena-1984-evoluzione-e-rigenerazione-del-writing/ [Accessed: 4.04.2025].
Google Scholar

Setti, G. (2013). Beyond Public Spaces: Shared Spaces in the Contemporary City. Journal of Civil Engineering and Architecture, 7(7), pp. 833–840.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17265/1934-7359/2013.07.008

Soulages, F. (2012). Estetyka fotografii. Starta i zysk. Translated by B. Mytych-Forajter and W. Forajter. Kraków: Universitas.
Google Scholar

Vert, S., Andone, D. and Vasiu, R. (2019). Augmented and Virtual Reality for Public Space Art. ITM Web of Conferences, 29 (03006), pp. 1–9. https://doi.org/10.1051/itmconf/20192903006
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1051/itmconf/20192903006

Zizek, S. (1997). The Plague of Fantasies. London: Verso.
Google Scholar

Zizek, S. (2001). Przekleństwo fantazji. Translated by A. Chmielewski. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Invader2006 (2008). SPACE INVADER VRN_12 QR CODE INDIA, Available at: https://youtu.be/koovHRADjxI?si=uRyV0PdlkOCk7ATM [Accessed: 7.04.2025].
Google Scholar

Opublikowane

2025-06-04

Jak cytować

Łukaszewicz, A. (2025). Proces wirtualizacji sztuki publicznej: QR graffiti, sztuka w rozszerzonej rzeczywistości w przestrzeni publicznej oraz graffiti VR. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, (45), 11–29. https://doi.org/10.18778/0208-6107.2024.11

Funding data