Kiedy spotykają się maszyna i człowiek. Sztuka w dobie sztucznej inteligencji

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.2024.07

Słowa kluczowe:

sztuczna inteligencja, estetyka, interakcja człowiek-komputer, sztuka komputerowa, postprodukcja, posthumanizm

Abstrakt

Niniejszy artykuł porusza kwestię relacji człowiek-technologia w dobie sztucznej inteligencji. Stawia pytania o zmiany, jakie zaszły w polu sztuki pod wpływem zaawansowanych systemów uczenia maszynowego. Ostatnia dekada sukcesów AI wymusza konieczność przemyślenia kategorii estetycznych, w tym próbę redefinicji miejsca i roli artysty w zdeterminowanej technologicznie rzeczywistości. Przytoczone historyczne przykłady refleksji estetycznej towarzyszącej sztuce komputerowej lat 60. XX wieku w dużej mierze antycypowały zachodzące dziś zmiany, pełniąc jednocześnie ważną funkcję metakrytyczną. Dzisiejsza krytyczna sztuka AI może odegrać kluczową rolę w podnoszeniu świadomości na temat zachodzących procesów i odkrywaniu pracy algorytmów sztucznej inteligencji, które zamknięte w czarnych skrzynkach, są niedostępne ludzkiemu zrozumieniu.

Bibliografia

Astray, M. (2024). [Instagram account] milesastray. Available at: https://www.instagram.com/p/C8KTUy7xdwm/?utm_source=ig_embed&ig_rid=a6e9bab5-6ffd-477a-8b9b-b05b2d131130&img_index=1 [Accessed: 10.12.2024].
Google Scholar

Bense, M. (1969), Einführung in die informationische Ästhetik. Reinbek: Rowohlt.
Google Scholar

Bourriaud, N. (2002). Postproduction: Culture as Screenplay: How Art Reprograms the World, New York: Lukas & Sternberg.
Google Scholar

Bryan-Kinns, N. (2024). Reflections on Explainable AI for the Arts (XAIXARTS). Available at: https://interactions.acm.org/archive/view/january-february-2024/reflections-on-explainable-ai-for-the-arts-xaixarts [Accessed: 10.12.2024].
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1145/3636457

Burnham, J., (2015). Dissolve into Comprehension: Writings and Interviews, 1964–2004. Cambridge: MIT Press.
Google Scholar

Burnham, J. W. (1968). Systems Esthetics. Artforum, 7 (1), pp. 30–35.
Google Scholar

Burnham, J. W. (1970). Software. Information Technology. It’s new meaning for art. [Catalog of an exhibition held at the Jewish Museum, New York, September 16 through November 8, 1970]. Available at: https://monoskop.org/images/3/31/Software_Information_Technology_Its_New_Meaning_for_Art_catalogue.pdf [Accessed: 10.12.2024].
Google Scholar

Burnham, J. W. (1970a). The Aesthetics of Intelligent Systems. In On the Future of Art. New York: The Viking Press.
Google Scholar

Coeckelbergh, M. (2020). AI Ethics. Cambridge, Massachusetts, USA: The MIT Press.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/12549.001.0001

Crawford, K. (2021). Atlas of AI: Power, Politics, and the Planetary Costs of Artificial Intelligence. New Haven, London: Yale University Press.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12987/9780300252392

Ehn, P. (2002). Manifesto for a Digital Bauhaus. In Beardon, C. and Malmborg, L. (eds.), Digital Creativity: a Reader (Innovations in Art and Design). Lisse, Abingdon, Exton (PA), Tokyo: Swets&Zeitlinger Publishers, pp. 18–28.
Google Scholar

Goodfellow, P. (2024). The Distributed Authorship of Art in the Age of AI. Available at: https://www.mdpi.com/2076-0752/13/5/149 [Accessed: 10.12.2024].
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3390/arts13050149

Habermas, J. (1996). Moderna — niedokończony projekt (1980). Przegląd Filozoficzny — Nowa Seria, 1, pp. 47–61.
Google Scholar

Haraway, D. (1985). Manifesto for cyborgs: science, technology, and socialist feminism in the 1980s. Available at: https://monoskop.org/images/4/4c/Haraway_Donna_1985_A_Manifesto_for_Cyborgs_Science_Technology_and_Socialist_Feminism_in_the_1980s.pdf [Accessed: 10.12.2024].
Google Scholar

Haraway, D. J. (2016). Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthulucene. Durham: Duke University Press.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv11cw25q

Hayles, N. K. (1999). How We Became Posthuman. Virtual Bodies in Cybernetics, Literature, and Informatics. Chicago. London: The University of Chicago Press.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226321394.001.0001

Krewani, A. (2024). Where Machine and Muse Meet – Towards a Creativity of AI Art. In Voigts, E. et al. (eds.), Artificial Inteligence. Inteligence Art. Human-Machine Interaction and Creative Practice. Bielefeld: Transcript.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/9783839469224-011

Licklider, J. C. R. (1960). Man-Computer Symbiosis. Available at: https://groups.csail.mit.edu/medg/people/psz/Licklider.html [Accessed: 10.12.2024].
Google Scholar

Manovich L. (2019). AI Aesthetics. Available at: https://manovich.net/index.php/projects/ai-aesthetics [Accessed: 10.12.2024].
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18574/nyu/9781479817474.003.0005

Manovich, L. and Arielli E. (2021–2024). Artificial Aesthetics: Generative AI, Art and Visual Media. Available at: https://manovich.net/index.php/projects/artificial-aesthetics [Accessed: 10.12.2024].
Google Scholar

Nake, F. (2002). Personal Recollections of a Distant Beginning. In L. Candy, E. A. Edmonds and F. Poltronieri (eds.), Explorations in Art and Technology, London: Springer.
Google Scholar

Navas, E. (2023). The Rise of Metacreativity. AI Aesthetics After Remix. New York–London: Routledge.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9781003164401

Negroponte, N. (1970). The Architecture Machine. Toward A More Human Environment. Cambridge–Massachusetts–London: The MIT Press.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/8269.001.0001

Pias, C. (2007). „Hollerith ‘Feathered Crystal’”: Art, Science, and Computing in the Era of Cybernetics, Grey Room, 39 (29), pp. 111–133.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1162/grey.2007.1.29.110

Ploin, A., Eynon, R., Hjorth I. and Osborne, M. A. (2022). AI and the Arts: How Machine Learning is Changing Artistic Work. Report from the Creative Algorithmic Intelligence Research Project. Oxford Internet Institute, University of Oxford, UK.
Google Scholar

Ridler, A. and Sinders C. (2023). AI is human after All. The New Real Magazine., 1 (1), Generative AI Arts: A Synthetic Future Foretold. https://doi.org/10.2218/newreal.9255
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2218/newreal.9246

Schelling, F. W. (1983). Filozofia sztuki. Translated by K. Krzemieniowa. Warszawa: Państwowe Wydawnictwa Naukowe.
Google Scholar

Shanken, E. A. (2001). Sztuka w epoce informacji – technologia a sztuka konceptualna. Translated by L. Kettner. Kwartalnik filmowy, 35/36 (95/96), pp. 302–322.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.36744/kf.4136

Shanken, E. A. (2016). Contemporary Art and New Media: Digital Divide or Hybrid Discourse? In Ch. Paul (ed.) A Companion to Digital Art. London: Wiley-Blackwell.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/9781118475249.ch21

Stewart, W. (2020). “The Higher Forms Are Also the Weaker Ones”: Technics and Humanism in Max Bense’s “Technical Existence”. Grey Room, 81, pp. 36–47.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1162/grey_a_00308

Szykowna, S. (2024). Sztuka AI i hakowanie antropocentrycznego mitu kreatywności. Kultura Współczesna, 4 (129), pp. 45–59.
Google Scholar

Walewska-Choptiany, J. (2021). Cyfrowa Dekada. Związki sztuki i technologii w latach 1969–1975. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Google Scholar

Weiser, M. (1991). The Computer for the 21st Century. Available at: https://ics.uci.edu/~corps/phaseii/Weiser-Computer21stCentury-SciAm.pdf [Accessed: 11.12.2024].
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1038/scientificamerican0991-94

Vaswani, et al. (2017). Attention is All You Need. Available at: https://proceedings.neurips.cc/paper_files/paper/2017/file/3f5ee243547dee91fbd053c1c4a845aa-Paper.pdf [Accessed: 11.12.2024].
Google Scholar

Zeilinger, M. (2021). Tactical Entanglements: AI Art, Creative Agency, and the Limits of Intellectual Property. Lüneburg: Meson Press.
Google Scholar

Żylińska, J. (2020). AI Art. Machine Visions and Warped Dreams. London: Open Humanities Press.
Google Scholar

Opublikowane

2025-05-29

Jak cytować

Szykowna, S. (2025). Kiedy spotykają się maszyna i człowiek. Sztuka w dobie sztucznej inteligencji. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, (45), 31–45. https://doi.org/10.18778/0208-6107.2024.07

Funding data