Katholizismus und Cieszkowski. Pseudophilosophische Kontroverse

Autor

  • Stanisław Borzym Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.13.09

Abstrakt

Stosunek polskiej filozofii katolickiej do Augusta Cieszkowskiego był ambiwalentny. Z jednej strony, uważano go za wybitnego filozofa polskiego, żarliwie religijnego i inspirowanego tradycją chrześcijańską, z drugiej strony, jego myśl budziła liczne zastrzeżenia doktrynalne (ewolucyjna perspektywa religii, możliwość realizacji Królestwa Bożego na ziemi, wątki panteizujące, ograniczanie wolnej woli, uzurpowanie sobie prawa do absolutyzmu poznawczego, jeśli chodzi o "Boże plany", uznanie Boga przed stworzeniem świata za nierozwiniętą jeszcze Możność, "elitarna" koncepcja nieśmiertelności jednostkowej za zasługi). Z dzisiejszej perspektywy filozofia Cieszkowskiego budzi opór ze względu na próbę "totalizacji" rzeczywistości i eksponowanie utopijnego modelu ustroju teokratycznego.

Opublikowane

1999-01-01

Jak cytować

Borzym, S. (1999). Katholizismus und Cieszkowski. Pseudophilosophische Kontroverse. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, (13), 103–108. https://doi.org/10.18778/0208-6107.13.09