Philosophie und Politik in der polnischen Romantik

Autor

  • Zbigniew Kuderowicz Filia Uniwersytetu Warszawskiego w Białymstoku image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.13.07

Abstrakt

Myśliciele polskiego romantyzmu, tworzący tzw. Filozofię czynu (A. Cieszkowski, B. Trentowski i J. M. Hoene-Wroński), powrócili de facto do koncepcji polityki wypracowanej już przez Arystotelesa, który sądził, że polityka jako część filozofii spełnia dwojakie funkcje: 1) poznawczą, gdy formułuje model doskonałego społeczeństwa, i 2) instrumentalną, gdy podaje wskazówki na temat działalności sprzyjającej utrzymaniu doskonałego ustroju. Myśliciele polscy uświadamiali sobie dobrze zarówno funkcję poznawczą i instrumentalną polityki. B. Trentowski sprecyzował te funkcje dobitnie. Funkcje poznawcze pełni filozofia polityki, która ustala cele polityki. Natomiast funkcje instrumentalne polityki Trentowski rozszerzył i wzbogacił. Wyróżnił bowiem wiedzę o strategii politycznej, która ma określać metody, dzięki którym narody mogą się zbliżać do doskonałego ustroju, oraz cybernetykę jako sztukę politycznego sterowania masami i osiągania skutecznych zmian politycznych. Koncepcja cybernetyki jako umiejętności sterowania sprawami państwowymi stanowi ważny i oryginalny wkład polskiego romantyzmu do filozofii politycznej.

Opublikowane

1999-01-01

Jak cytować

Kuderowicz, Z. (1999). Philosophie und Politik in der polnischen Romantik. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, (13), 85–91. https://doi.org/10.18778/0208-6107.13.07