Der Mensch als kreatives Subjekt in den ästhetischen Ansichten des polnischen Modernismus

Autor

  • Jadwiga Ciszewska Institut für Philosophie, Universität Lodz image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.04.09

Abstrakt

Treścią artykułu jest charakterystyka cech swoistych polskiej wersji modernizmu. Analiza polskiej myśli estetycznej z przełomu XIX i XX w. wskazuje, że program polskich modernistów niesłusznie utożsamia się z estetyzmem. Wydaje się, że modernistycznego odwrotu od rzeczywistości nie należy traktować jedynie jako ucieczki od skomplikowanych problemów ówczesnej codzienności. Równie uprawnione jest interpretowanie go jako sposobu wiodącego do zachowania wartości humanistycznych, które zatraciły się w otaczającej artystów rzeczywistości. Aksjologię modernistów uzasadniało założenie o monistycznym charakterze bytu. Jego naturalną konsekwencją było traktowanie sztuki - ze względu na jej cechy - jako jedynego rodzaju działalności ludzkiej, który umożliwia kontakt z Absolutem. Bowiem zbliżenie do istoty rzeczy jest możliwe jedynie poprzez dzieło sztuki stanowiące przekaz wartości absolutnych. Wysoka ranga twórczości wynika z faktu, iż wartości te są zapośredniczone w duszy twórcy.

Opublikowane

1987-01-01

Jak cytować

Ciszewska, J. (1987). Der Mensch als kreatives Subjekt in den ästhetischen Ansichten des polnischen Modernismus. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, (4), 123–136. https://doi.org/10.18778/0208-6107.04.09

Numer

Dział

Articles