Hyperbolization as a tool of political manipulation (on the example of press headlines in the weekly magazines “Do Rzeczy” and “W Sieci”)

Authors

  • Aleksandra Kujawiak Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6077.52.11

Keywords:

hyperbole, political manipulation, press headlines

Abstract

The article features the analysis of hyperbole as a means of political manipulation using an example of press headlines. The collected material was analyzed taking the value criterion into account. Negative and positive hyperboles and hyperbolization devices were distinguished which turned out to be mainly the lexemes included in specific semantic fields.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Furman W., Kaliszewski A., Wolny-Zmorzyński K., 2006, Gatunki dziennikarskie, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar

Gajda S., 1987, Społeczne determinacje nazw własnych tekstów (tytułów), „Socjolingwistyka”, nr 6.
Google Scholar

Grochala B., 2008, Hiperbolizacja jako narzędzie marketingowe, w: K. Michalewski (red.), Język w marketingu, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Karwat M., 2006, O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Pałuszyńska E., 2006, Metaforyka nagłówków, w: E. Pałuszyńska, Nagłówki w „Gazecie Wyborczej”, Łódź: Piktor.
Google Scholar

Pisarek W., 1967, Poznać prasę po nagłówkach!, Kraków: Ośrodek Badań Prasoznawczych.
Google Scholar

Sławiński J. (red.), 2008, Słownik terminów literackich, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar

Ziomek J., 1990, Retoryka opisowa, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar

Published

2018-12-30

How to Cite

Kujawiak, A. (2018). Hyperbolization as a tool of political manipulation (on the example of press headlines in the weekly magazines “Do Rzeczy” and “W Sieci”). Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica, 52, 155–162. https://doi.org/10.18778/0208-6077.52.11

Issue

Section

Articles