Technical gibberish as a symptom of consumptive Polish language

Authors

  • Katarzyna Jachimowska Katedra Współczesnego Języka Polskiego, Uniwersytet Łódzki image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6077.49.01

Keywords:

advertising, consumptive culture, consumptive Polish language, marketing, persuasion, technical gibberish

Abstract

The article draws the attention to, described by Kazimierz Ożóg, symptom of consumptive Polish language like technical gibberish. Its characteristics comprise amongst other: using a list of technical parameters of a device, which does not warrant a disclosure of product benefits and its functionalities; accumulation of foreign names supplemented with numbers, letter symbols and acronyms; unusual semantic cohesion of words used for the purpose of exaggeration; technical foreign terminology. Analysed in the article informational-persuasive language acts directed at modern technology products, are symptoms of currently popular consumerism, which leads to a creation of promotional and marketing technical gibberish.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bralczyk J., 2000, Język na sprzedaż, wyd. II, Bydgoszcz.
Google Scholar

Dubisz S. (red.), 2003, Uniwersalny słownik języka polskiego, Warszawa.
Google Scholar

Dunaj B. (red.), 2001, Słownik współczesnego języka polskiego, Warszawa.
Google Scholar

Góźdź A., 2006, Między reklamą a public reletions, w: T. Goban-Klas (red.), Komunikacja marketingowa. Kształtowanie społeczeństwa konsumpcyjnego?, Rzeszów, s. 144–157.
Google Scholar

Lewiński P.H., 2008, Retoryka reklamy, wyd. II, Wrocław.
Google Scholar

Ożóg K., 2001, Polszczyzna konsumpcyjna lat dziewięćdziesiątych XX wieku, w: tenże, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów, s. 196–214.
Google Scholar

Ożóg K., 2006, Współczesna polszczyzna a postmodernizm, w: K. Ożóg, E. Oronowicz-Kida (red.), Przemiany języka na tle przemian współczesnej kultury, Rzeszów, s. 98–109.
Google Scholar

Zimny R., 2008, Kreowanie obrazów świata w tekstach reklamowych, Warszawa.
Google Scholar

Published

2015-01-01

How to Cite

Jachimowska, K. (2015). Technical gibberish as a symptom of consumptive Polish language. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica, 49, 9–15. https://doi.org/10.18778/0208-6077.49.01

Issue

Section

Articles