The role of the mediation in Polish as a foreign language for academic purposes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6077.57.15

Keywords:

academic language, mediation, guidelines, mediation activities

Abstract

Every year the number of foreign students at Polish universities is increasing. This imposes the need for a Polish language curriculum for academic purposes. The programme should not lack tasks to implement mediation activities – as described in the new version of the Common European Framework of Reference for Languages. This article presents the guidelines for mediation activities in the Common European Framework of Reference for Languages and their role in teaching Polish as a foreign language for academic purposes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anthony L., 2018, Introducing English for Specific Purposes, London: Routledge. https://doi.org/10.4000/asp.7251
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9781351031189

Busiło S., 2022, Gatunki naukowe i dydaktyczne w edukacji polonistycznej na Ukrainie, „Poradnik językowy” 1, s. 226–247. https://doi.org/10.33896/PorJ.2022.1.12
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.33896/PorJ.2022.1.12

Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Asses­sment. Companion Volume with New Descriptors (2018), Strasbourg: Council of Europe, https://rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/1680787989 (dostęp: 10.12.2022).
Google Scholar

Cummins J., 2008, BICS and CALP: Empirical and Theoretical Status of the Distinction, w: B. Street, N.H. Hornberger (red.) „Encyclopedia of Language and Education, 2nd Edition, Vol. 2: Literacy”, s. 487–499. https://doi.org/10.1007/978-0-387-30424-3_36
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-0-387-30424-3_36

Droździał-Szelest K., 2016, Pisanie w języku obcym jako doświadczenie interkulturowe, w: A. Jaroszewska, B. Karpeta-Peć, M. Smuk, J. Sobańska-Jędrych, J. Sujecka-Zając (red.), Wielojęzyczność i międzykulturowość na lekcji języka obcego – między teorią a praktyką nauczania, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 169–187.
Google Scholar

Dunin-Dudkowska A., 2018, Gatunki wypowiedzi w kontekście glottodydaktycznym, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 15, s. 111–122. https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.19
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.10

Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa dnia 12 czerwca 2018 r., Poz. 1125, Rozporządzenie Ministra Nauki Szkolnictwa Wyższego z 5 czerwca 2018 r. w sprawie podejmowania przez cudzoziemców studiów i szkoleń oraz ich uczestnictwa w badaniach naukowych i pracach rozwojowych.
Google Scholar

Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, Warszawa.
Google Scholar

Gajda S., 1982, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Warszawa–Wrocław: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Gajda S., 1994, Styl naukowy, w: J. Bartmiński (red.), Encyklopedia kultury polskiej XX w., t. 2: Współczesny język polski, Wrocław: Instytut Kultury, s. 173–189.
Google Scholar

Gajda S., 2001, Gatunkowe wzorce wypowiedzi, w: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 255–268.
Google Scholar

Gajda S., 2001, Język naukowy, w: S. Gajda (red.), Najnowsze dzieje języków słowiańskich. Język polski, Opole: Instytut Językoznawstwa Uniwersytetu Opolskiego, s. 294–315.
Google Scholar

Hutchinson T., Waters A., 1987, English for Specific Purposes, a learning-centred approach, Cambridge: Cambridge Language Teaching Library.
Google Scholar

Hyland K., 2006, English for Academic Purposes, London–New York: Routledge Publishing House. https://doi.org/10.4324/9780203006603
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780203006603

Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych, Kraków: Universitas.
Google Scholar

Janowska I., 2021, Działania mediacyjne w uczeniu się i nauczaniu języków obcych, od teorii do praktyki, Kraków: Księgarnia Akademicka.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12797/9788381386807

Jasińska A., 2019, B1 i co dalej? O konieczności przygotowania programu nauczania języka polskiego jako obcego dla celów akademickich, „Neofilolog, Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego” 51/3, s. 129–142. https://doi.org­/10.14746/n.2019.53.1.9
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/n.2019.53.1.9

Jordan R.R., 1997, English for Academic Purposes, A guide and resourse book for teachers, Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511733062

Komorowska H., 2015, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Google Scholar

Kudra B., Kudra A., 2014, Znaczenie, sens, negocjowanie znaczeń – o ambisemicznym charaterze konceptualizacji, „Acta Universitatis Lodziensis, Kształcenie polonistyczne cudzoziemców” 21, s. 11–22.
Google Scholar

Kugiel-Abuhasna I., 2021, Tekst naukowy pod glottodydaktyczną lupą. O potrzebie polskiej Academic Word List, „Teksty kultury: oblicza komunikacji XXI wieku” 3, s. 295–304.
Google Scholar

Mangiante J.M., Parpette C.H., 2011, Le français sur objectif universitaire, Grenoble: Presses universitaires de Grenoble. https://doi.org/10.4000/books.apu.13673
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4000/books.apu.13673

Martyniuk W., 2002, Europejskie skale oceny umiejętności językowych, „Nowa Polszczyzna. Dwumiesięcznik dla nauczycieli języka polskiego” 1, s. 56–60,
Google Scholar

Martyniuk W., 2017, Działania i strategie mediacyjne w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: Spotkania polonistyk trzech krajów – Chiny, Korea, Japonia, Seul: Międzynarodowa Konferencja Akademicka w Seulu, s. 91–102.
Google Scholar

Martyniuk W., 2021, ESOKJ 2020, nowy zmodernizowany Europejski System Opisu Kształcenia Językowego, „Postscriptum polonistyczne” 2 (28).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.28.12

Miodunka W., Gębal P., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Sławek E., 2005, Style konwersacyjne w perspektywie komunikacji międzykulturowej, „Postscriptum” 2 (50), s. 46–58.
Google Scholar

Swales J., 1990, 2007, Genre Analysis: English in Academic and Research Settings, Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar

Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., 2010, Metodologia badań w glottodydaktyce, Kraków: Wydawnictwo Avalon.
Google Scholar

Wojtak M., 2004, Gatunki prasowe, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Wojtak M., 2019, Wprowadzenie do genologii, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Zarzycka G., 2017, Język polski w odmianie akademickiej, propozycja programu kursu adresowanego do studentów zagranicznych przygotowujących się do studiów wyższych w Polsce, „Acta Universitatis Lodziensis, Kształcenie polonistyczne cudzoziemców” 24, s. 135–148. https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.10
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.10

Zwiers J., 2014, Building Academic Language, San Francisco: Jossey Bass A Villey Brand.
Google Scholar

Published

2023-12-30

How to Cite

Jasińska, A. (2023). The role of the mediation in Polish as a foreign language for academic purposes. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica, 57, 241–253. https://doi.org/10.18778/0208-6077.57.15