The role of the mediation in Polish as a foreign language for academic purposes
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6077.57.15Keywords:
academic language, mediation, guidelines, mediation activitiesAbstract
Every year the number of foreign students at Polish universities is increasing. This imposes the need for a Polish language curriculum for academic purposes. The programme should not lack tasks to implement mediation activities – as described in the new version of the Common European Framework of Reference for Languages. This article presents the guidelines for mediation activities in the Common European Framework of Reference for Languages and their role in teaching Polish as a foreign language for academic purposes.
Downloads
References
Anthony L., 2018, Introducing English for Specific Purposes, London: Routledge. https://doi.org/10.4000/asp.7251
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9781351031189
Busiło S., 2022, Gatunki naukowe i dydaktyczne w edukacji polonistycznej na Ukrainie, „Poradnik językowy” 1, s. 226–247. https://doi.org/10.33896/PorJ.2022.1.12
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.33896/PorJ.2022.1.12
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Companion Volume with New Descriptors (2018), Strasbourg: Council of Europe, https://rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/1680787989 (dostęp: 10.12.2022).
Google Scholar
Cummins J., 2008, BICS and CALP: Empirical and Theoretical Status of the Distinction, w: B. Street, N.H. Hornberger (red.) „Encyclopedia of Language and Education, 2nd Edition, Vol. 2: Literacy”, s. 487–499. https://doi.org/10.1007/978-0-387-30424-3_36
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-0-387-30424-3_36
Droździał-Szelest K., 2016, Pisanie w języku obcym jako doświadczenie interkulturowe, w: A. Jaroszewska, B. Karpeta-Peć, M. Smuk, J. Sobańska-Jędrych, J. Sujecka-Zając (red.), Wielojęzyczność i międzykulturowość na lekcji języka obcego – między teorią a praktyką nauczania, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 169–187.
Google Scholar
Dunin-Dudkowska A., 2018, Gatunki wypowiedzi w kontekście glottodydaktycznym, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 15, s. 111–122. https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.19
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.10
Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa dnia 12 czerwca 2018 r., Poz. 1125, Rozporządzenie Ministra Nauki Szkolnictwa Wyższego z 5 czerwca 2018 r. w sprawie podejmowania przez cudzoziemców studiów i szkoleń oraz ich uczestnictwa w badaniach naukowych i pracach rozwojowych.
Google Scholar
Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, Warszawa.
Google Scholar
Gajda S., 1982, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Warszawa–Wrocław: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Gajda S., 1994, Styl naukowy, w: J. Bartmiński (red.), Encyklopedia kultury polskiej XX w., t. 2: Współczesny język polski, Wrocław: Instytut Kultury, s. 173–189.
Google Scholar
Gajda S., 2001, Gatunkowe wzorce wypowiedzi, w: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 255–268.
Google Scholar
Gajda S., 2001, Język naukowy, w: S. Gajda (red.), Najnowsze dzieje języków słowiańskich. Język polski, Opole: Instytut Językoznawstwa Uniwersytetu Opolskiego, s. 294–315.
Google Scholar
Hutchinson T., Waters A., 1987, English for Specific Purposes, a learning-centred approach, Cambridge: Cambridge Language Teaching Library.
Google Scholar
Hyland K., 2006, English for Academic Purposes, London–New York: Routledge Publishing House. https://doi.org/10.4324/9780203006603
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203006603
Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych, Kraków: Universitas.
Google Scholar
Janowska I., 2021, Działania mediacyjne w uczeniu się i nauczaniu języków obcych, od teorii do praktyki, Kraków: Księgarnia Akademicka.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12797/9788381386807
Jasińska A., 2019, B1 i co dalej? O konieczności przygotowania programu nauczania języka polskiego jako obcego dla celów akademickich, „Neofilolog, Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego” 51/3, s. 129–142. https://doi.org/10.14746/n.2019.53.1.9
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/n.2019.53.1.9
Jordan R.R., 1997, English for Academic Purposes, A guide and resourse book for teachers, Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511733062
Komorowska H., 2015, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Google Scholar
Kudra B., Kudra A., 2014, Znaczenie, sens, negocjowanie znaczeń – o ambisemicznym charaterze konceptualizacji, „Acta Universitatis Lodziensis, Kształcenie polonistyczne cudzoziemców” 21, s. 11–22.
Google Scholar
Kugiel-Abuhasna I., 2021, Tekst naukowy pod glottodydaktyczną lupą. O potrzebie polskiej Academic Word List, „Teksty kultury: oblicza komunikacji XXI wieku” 3, s. 295–304.
Google Scholar
Mangiante J.M., Parpette C.H., 2011, Le français sur objectif universitaire, Grenoble: Presses universitaires de Grenoble. https://doi.org/10.4000/books.apu.13673
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4000/books.apu.13673
Martyniuk W., 2002, Europejskie skale oceny umiejętności językowych, „Nowa Polszczyzna. Dwumiesięcznik dla nauczycieli języka polskiego” 1, s. 56–60,
Google Scholar
Martyniuk W., 2017, Działania i strategie mediacyjne w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: Spotkania polonistyk trzech krajów – Chiny, Korea, Japonia, Seul: Międzynarodowa Konferencja Akademicka w Seulu, s. 91–102.
Google Scholar
Martyniuk W., 2021, ESOKJ 2020, nowy zmodernizowany Europejski System Opisu Kształcenia Językowego, „Postscriptum polonistyczne” 2 (28).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.28.12
Miodunka W., Gębal P., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Sławek E., 2005, Style konwersacyjne w perspektywie komunikacji międzykulturowej, „Postscriptum” 2 (50), s. 46–58.
Google Scholar
Swales J., 1990, 2007, Genre Analysis: English in Academic and Research Settings, Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar
Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., 2010, Metodologia badań w glottodydaktyce, Kraków: Wydawnictwo Avalon.
Google Scholar
Wojtak M., 2004, Gatunki prasowe, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Wojtak M., 2019, Wprowadzenie do genologii, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Zarzycka G., 2017, Język polski w odmianie akademickiej, propozycja programu kursu adresowanego do studentów zagranicznych przygotowujących się do studiów wyższych w Polsce, „Acta Universitatis Lodziensis, Kształcenie polonistyczne cudzoziemców” 24, s. 135–148. https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.10
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.10
Zwiers J., 2014, Building Academic Language, San Francisco: Jossey Bass A Villey Brand.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.