Bełkot techniczny jako przejaw polszczyzny konsumpcyjnej

Autor

  • Katarzyna Jachimowska Katedra Współczesnego Języka Polskiego, Uniwersytet Łódzki image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6077.49.01

Słowa kluczowe:

bełkot techniczny, kultura konsumpcyjna, marketing, perswazja, polszczyzna konsumpcyjna, reklama

Abstrakt

The article draws the attention to, described by Kazimierz Ożóg, symptom of consumptive Polish language like technical gibberish. Its characteristics comprise amongst other: using a list of technical parameters of a device, which does not warrant a disclosure of product benefits and its functionalities; accumulation of foreign names supplemented with numbers, letter symbols and acronyms; unusual semantic cohesion of words used for the purpose of exaggeration; technical foreign terminology. Analysed in the article informational-persuasive language acts directed at modern technology products, are symptoms of currently popular consumerism, which leads to a creation of promotional and marketing technical gibberish.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Bralczyk J., 2000, Język na sprzedaż, wyd. II, Bydgoszcz.
Google Scholar

Dubisz S. (red.), 2003, Uniwersalny słownik języka polskiego, Warszawa.
Google Scholar

Dunaj B. (red.), 2001, Słownik współczesnego języka polskiego, Warszawa.
Google Scholar

Góźdź A., 2006, Między reklamą a public reletions, w: T. Goban-Klas (red.), Komunikacja marketingowa. Kształtowanie społeczeństwa konsumpcyjnego?, Rzeszów, s. 144–157.
Google Scholar

Lewiński P.H., 2008, Retoryka reklamy, wyd. II, Wrocław.
Google Scholar

Ożóg K., 2001, Polszczyzna konsumpcyjna lat dziewięćdziesiątych XX wieku, w: tenże, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów, s. 196–214.
Google Scholar

Ożóg K., 2006, Współczesna polszczyzna a postmodernizm, w: K. Ożóg, E. Oronowicz-Kida (red.), Przemiany języka na tle przemian współczesnej kultury, Rzeszów, s. 98–109.
Google Scholar

Zimny R., 2008, Kreowanie obrazów świata w tekstach reklamowych, Warszawa.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2015-01-01

Jak cytować

Jachimowska, K. (2015). Bełkot techniczny jako przejaw polszczyzny konsumpcyjnej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica, 49, 9–15. https://doi.org/10.18778/0208-6077.49.01

Numer

Dział

Articles