Virtual escape rooms as a new way of promoting reading on the example of the activities of the Pedagogical Library Książnica in Kalisz
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-7435.33.06Keywords:
virtual escape rooms, reading promotion, young people in the library, Public Pedagogical Library of A. Parczewski in KaliszAbstract
The outbreak of the coronavirus pandemic made it necessary to look for new ways to promote reading among various social groups. Due to the introduced lockdown, libraries and librarians strengthened their activities in order to appear in the network and in the consciousness of people belonging to the netgeneration.
The article presents the use of virtual escape rooms in the promotion of reading on the example of the activities of the Public Pedagogical Library in Kalisz. The use of this form of work brought many benefits both for the facility itself and for people cooperating with it. Thanks to the creation of virtual escape rooms, the library has gained one more crucial field of promotion of its activities among young people.
Downloads
References
Erdmann, Ksenia & Wątor, Wojciech (2021). Escape room w bibliotece. Biuletyn EBIB, 2(197). Pobrane 25 września 2021, z: http://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/735/773
Google Scholar
Janik, Beata & Bukowczan, Wanda (2018). Wstęp. W: B. Janik & W. Bukowczan, Rola biblioteki pedagogicznej w upowszechnianiu nowych technologii w edukacji (s. 7–10). Kraków: Księgarnia Akademicka.
Google Scholar
Jigsaw Planet (b.d.). Biblioteka w szkole – TIK – strony, programy, aplikacje [online]. Pobrane 25 września 2021 r., z: https://biblioteka.pl/aplikacja/109/Jigsaw-Planet
Google Scholar
Narodowe Czytanie – poznaj jego historię. Biblioteczny escape room (b.d.). Publiczna Biblioteka Pedagogiczna. Książnica Pedagogiczna; genial.ly [online]. Pobrane 25 września 2021 r., z: https://view.genial.ly/5f27c1105270ea0d99cd283c/interactive-content-narodowe-czytanie
Google Scholar
Piecha, Alicja & Wyppich, Izabela (2017). Escape room – sposób na nudę w bibliotece. Dyrektor Szkoły, 1, 60–63.
Google Scholar
Pomiecińska, Róża (2021). Biblioteczny escape room „Narodowe Czytanie – poznaj jego historię” w Książnicy Pedagogicznej w Kaliszu. Poradnik Bibliotekarza, 1, 25–26.
Google Scholar
Poznaj magię czasopisma – biblioteczny ecape room (b.d.). Publiczna Biblioteka Pedagogiczna. Książnica Pedagogiczna; genial.ly [online]. Pobrane 25 września 2021 r., z: https://view.genial.ly/5f862ad5a70c7d0d04027c6b/interactive-content-poznaj-magie-czasopisma-biblioteczny-escape-room
Google Scholar
Prensky, Marc (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9(5), 1–6.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/10748120110424816
Przybysz, Janina & Poterek, Paweł (2015). Media społecznościowe w służbie bibliotek. W: H. Brzezińskia-Stec & J. Żochowska (red.) Biblioteki bez użytkowników...? Diagnoza problemu, V Ogólnopolska Konferencja Naukowa, Supraśl, 14–16 września 2015 (s. 339–356). Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku. Pobrane 25 września 2021 r., z: http://hdl.handle.net/11320/4519
Google Scholar
Rozmiarek, Beata & Kajdaniak, Agnieszka (2020). Świąteczny escape room. Biblioteka Publiczna, 1–2, 10–11.
Google Scholar
Stan czytelnictwa w Polsce w 2020 roku (2021) [online]. Pobrane 25 września 2021 r., z: https://www.bn.org.pl/raporty-bn/stan-czytelnictwa-w-polsce/stan-czytelnictwa-w-polsce-w-2020-r
Google Scholar
Technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK) w rozwijaniu kompetencji zawodowych i społecznych osób z mniejszymi szansami: Definicje (2021). [online]. Pobrane 25 września 2021 r., z: http://konferencje.frse.org.pl/TIK/article/Definicje/lang:pl
Google Scholar
W poszukiwaniu Ligii i Winicjusza – escape room ze znajomości powieści Henryka Sienkiewicza „Quo Vadis” (b.d.). genial.ly [online]. Pobrane 25 września 2021 r., z: https://view.genial.ly/60279fbec08f630d93008b84/interactive-content-qou-vadis
Google Scholar
Zaginiony wers dramatu, czyli biblioteczny escape room z Moralnością pani Dulskiej w tle… (b.d.). Publiczna Biblioteka Pedagogiczna. Książnica Pedagogiczna; genial.ly [online]. Po-brane 25 września 2021 r., z: https://view.genial.ly/6134b030003e770de096498e/presentation-zaginiony-wers-dramatu
Google Scholar
Zając, Michał (2013). W stronę Biblioteki 2.0. W: G. Leszczyński & M. Zając, Książka i młody czytelnik: Zbliżenia, Oddalenia, Dialogi, Studia i szkice (s. 157–182). Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Google Scholar
Zawitaj do świata Plika, Kursora i Myszki, czyli biblioteczny escape room z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu (2021). Publiczna Biblioteka Pedagogiczna. Książnica Pedagogiczna; genial.ly [online]. Pobrane 25 września 2021 r., z: https://view.genial.ly/60216d9a8d60280dc12c6c9c/interactive-content-wirtualny-festiwal-bezpieczenstwu-w-internecie-mowie-tak-escape-room
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.