Virtual escape rooms as a new way of promoting reading on the example of the activities of the Pedagogical Library Książnica in Kalisz

Authors

  • Róża Pomiecińska PBP Książnica Pedagogiczna im. A. Parczewskiego w Kaliszu

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-7435.33.06

Keywords:

virtual escape rooms, reading promotion, young people in the library, Public Pedagogical Library of A. Parczewski in Kalisz

Abstract

The outbreak of the coronavirus pandemic made it necessary to look for new ways to promote reading among various social groups. Due to the introduced lockdown, libraries and librarians strengthened their activities in order to appear in the network and in the consciousness of people belonging to the netgeneration.

The article presents the use of virtual escape rooms in the promotion of reading on the example of the activities of the Public Pedagogical Library in Kalisz. The use of this form of work brought many benefits both for the facility itself and for people cooperating with it. Thanks to the creation of virtual escape rooms, the library has gained one more crucial field of promotion of its activities among young people.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Erdmann, Ksenia & Wątor, Wojciech (2021). Escape room w bibliotece. Biuletyn EBIB, 2(197). Pobrane 25 września 2021, z: http://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/735/773
Google Scholar

Janik, Beata & Bukowczan, Wanda (2018). Wstęp. W: B. Janik & W. Bukowczan, Rola biblioteki pedagogicznej w upowszechnianiu nowych technologii w edukacji (s. 7–10). Kraków: Księgarnia Akademicka.
Google Scholar

Jigsaw Planet (b.d.). Biblioteka w szkole – TIK – strony, programy, aplikacje [online]. Pobrane 25 września 2021 r., z: https://biblioteka.pl/aplikacja/109/Jigsaw-Planet
Google Scholar

Narodowe Czytanie – poznaj jego historię. Biblioteczny escape room (b.d.). Publiczna Biblioteka Pedagogiczna. Książnica Pedagogiczna; genial.ly [online]. Pobrane 25 września 2021 r., z: https://view.genial.ly/5f27c1105270ea0d99cd283c/interactive-content-narodowe-czytanie
Google Scholar

Piecha, Alicja & Wyppich, Izabela (2017). Escape room – sposób na nudę w bibliotece. Dyrektor Szkoły, 1, 60–63.
Google Scholar

Pomiecińska, Róża (2021). Biblioteczny escape room „Narodowe Czytanie – poznaj jego historię” w Książnicy Pedagogicznej w Kaliszu. Poradnik Bibliotekarza, 1, 25–26.
Google Scholar

Poznaj magię czasopisma – biblioteczny ecape room (b.d.). Publiczna Biblioteka Pedagogiczna. Książnica Pedagogiczna; genial.ly [online]. Pobrane 25 września 2021 r., z: https://view.genial.ly/5f862ad5a70c7d0d04027c6b/interactive-content-poznaj-magie-czasopisma-biblioteczny-escape-room
Google Scholar

Prensky, Marc (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9(5), 1–6.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1108/10748120110424816

Przybysz, Janina & Poterek, Paweł (2015). Media społecznościowe w służbie bibliotek. W: H. Brzezińskia-Stec & J. Żochowska (red.) Biblioteki bez użytkowników...? Diagnoza problemu, V Ogólnopolska Konferencja Naukowa, Supraśl, 14–16 września 2015 (s. 339–356). Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku. Pobrane 25 września 2021 r., z: http://hdl.handle.net/11320/4519
Google Scholar

Rozmiarek, Beata & Kajdaniak, Agnieszka (2020). Świąteczny escape room. Biblioteka Publiczna, 1–2, 10–11.
Google Scholar

Stan czytelnictwa w Polsce w 2020 roku (2021) [online]. Pobrane 25 września 2021 r., z: https://www.bn.org.pl/raporty-bn/stan-czytelnictwa-w-polsce/stan-czytelnictwa-w-polsce-w-2020-r
Google Scholar

Technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK) w rozwijaniu kompetencji zawodowych i społecznych osób z mniejszymi szansami: Definicje (2021). [online]. Pobrane 25 września 2021 r., z: http://konferencje.frse.org.pl/TIK/article/Definicje/lang:pl
Google Scholar

W poszukiwaniu Ligii i Winicjusza – escape room ze znajomości powieści Henryka Sienkiewicza „Quo Vadis” (b.d.). genial.ly [online]. Pobrane 25 września 2021 r., z: https://view.genial.ly/60279fbec08f630d93008b84/interactive-content-qou-vadis
Google Scholar

Zaginiony wers dramatu, czyli biblioteczny escape room z Moralnością pani Dulskiej w tle… (b.d.). Publiczna Biblioteka Pedagogiczna. Książnica Pedagogiczna; genial.ly [online]. Po-brane 25 września 2021 r., z: https://view.genial.ly/6134b030003e770de096498e/presentation-zaginiony-wers-dramatu
Google Scholar

Zając, Michał (2013). W stronę Biblioteki 2.0. W: G. Leszczyński & M. Zając, Książka i młody czytelnik: Zbliżenia, Oddalenia, Dialogi, Studia i szkice (s. 157–182). Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Google Scholar

Zawitaj do świata Plika, Kursora i Myszki, czyli biblioteczny escape room z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu (2021). Publiczna Biblioteka Pedagogiczna. Książnica Pedagogiczna; genial.ly [online]. Pobrane 25 września 2021 r., z: https://view.genial.ly/60216d9a8d60280dc12c6c9c/interactive-content-wirtualny-festiwal-bezpieczenstwu-w-internecie-mowie-tak-escape-room
Google Scholar

Published

2021-12-30

How to Cite

Pomiecińska, R. (2021). Virtual escape rooms as a new way of promoting reading on the example of the activities of the Pedagogical Library Książnica in Kalisz. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 2(33), 75–87. https://doi.org/10.18778/0860-7435.33.06

Issue

Section

Articles