Characteristics of Varsavianas published in the years 1875–1918 stored in the Main Library of the Stanisław Moniuszko Music Academy in Gdańsk

Authors

  • Marta Walkusz Biblioteka Główna Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-7435.27.01

Keywords:

Warsaw printed music, Warsaw music publishers, book collections, musical typography, Main Library of the Stanisław Moniuszko Music Academy in Gdańsk

Abstract

The Warsaw musical editing from the last quarter of the nineteenth century is a material that has not been touched up in bibliological and musicological researches. Basing on the methodology used in the publication of Warsaw musical editing in the years 1772–1865 by Wojciech Tomaszewski (Warsaw 1992b), the author of article has made a similar characterization of printed music issued with the Warsaw publishing address in the years 1875–1918, stored in the Main Library of the Stanisław Moniuszko Music Academy in Gdańsk [abbr.: BG AMuz]. She also has paid attention to a topic not examined so far – the relations between publishers and printers appearing in the varsavianas preserved in BG AMuz and she has isolated musical printers sensu stricto.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arditi, Luigi ([189?]). L'estasi: Valse na mezzosopran z towarzyszeniem fortepianu, sł. pol. F. Schobera. Warszawa: G. Sennewald (C.G. Röder, Leipzig).
Google Scholar

Beethoven, Ludvig van (cenz. 1899 [druk po 1903]). Drobnostka = Bagatelle op. 33 nr 1 [na fortepian]. Varsovie: chez F. Hösick (w lit. C. Witanowskiego Krakowskie Przedmieście 2).
Google Scholar

Bellini, Vincenzo ([około 1865]). Norma: Arya Orovesa. Warszawa: nakładem G. Sennewalda (Sztych i druk C.G. Rödera w Lipsku).
Google Scholar

Bettinelli, Angelo ([1911]). Tęsknota = Lontananza [na głos i fortepian], sł. pol. T. Leliwy. Warszawa: Gebethner i Wolff.
Google Scholar

Brahms, Johannes ([19?]). Danse hongroise No. 4 pour violon avec accompagnement de piano, revues et doigtées par Romuald Aust. Varsovie: Gebethner & Wolff.
Google Scholar

Chopin, Fryderyk ([1877]). Oeuvres pour le Piano, vol. 1–3. Varsovie: Gebethner et Wolff.
Google Scholar

Chopin, Fryderyk ([1905–1910]). Wojak op. 74 no. 10 [na głos i fortepian]. Warszawa: Gebethner i Wolff.
Google Scholar

Chopin, Fryderyk ([1909–1913]). Mazourka op. 7 no. 1 pour Piano, Violon et Cello, arr. par Prof. A. Cink. Varsovie: Gebethner & Wolff (Druk. i Lit. Jana Cotty w Warszawie, ul. Kapucyńska 7).
Google Scholar

Dargomyżski, Aleksandr ([po 1911]). Nocowała chmurka złotowłosa = Nocevala tucka zolotaja, trio [na sopran, tenor, baryton i fortepian], tekst ros. M. Lermontowa. Warszawa: Leon Idzikowski (w Drukarni Społecznej Stowarzyszenia Robotników Chrześcijańskich, Pl. Grzybowski 3/5; [nuty:] Sztych. K. Drzewiecki).
Google Scholar

Denza, Luigi ([19?]a). Cudne oczy = Occhi turchini [na głos i fortepian], sł. pol. W. Rapackiego (syna). Warszawa: B. Rudzki.
Google Scholar

Denza, Luigi ([19?]b). O! Gdybyś mnie kochała! = Si tu m'aimais!, przekł. M. Radziszewskiego. Warszawa: Hösick.
Google Scholar

Estreicher, Karol (1876–). Bibliografia polska XIX. stólecia. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.
Google Scholar

Gabussi, Vincenzo [19?], Rybacy = I pescatori, duetto per tenore e basso. Varsovie: F. Hösick.
Google Scholar

Grieg, Edvard H. ([około 1910]). Śmierć Azy = (La mort d'Ase) op. 46 no. 2. Warszawa: B. Rudzki (W–wa, Nowy Świat 47, Lit. J.F. Konarzewski i I. Mękarski).
Google Scholar

Grieg, Edvard H. ([po 1912?). Ja kocham cię = Je t'aime [na głos i fortepian], tłom.: M. Radziszewski. Warszawa: Gebethner i Wolff (Zakłady Graficzne Wierzbicki i S-ka).
Google Scholar

Hasła "Lutni" oraz stowarzyszeń śpiewackich w Warszawie, w Łodzi, w Kaliszu, w Radomiu, w Wieluniu [na chór męski a cappella] ([1898]). Warszawa: Echo Muzyczne.
Google Scholar

Heiser, Wilhelm ([1890–1915]). Na grobie op. 30 [na głos i fortepian], sł. pol. W. Rapackiego, syna. Warszawa: Michał Arct. Pobrano 17 października 2018, z: http://pbc.gda.pl/dlibra/docmetadata?id=32842
Google Scholar

Kossobudzki, Ignacy ([1908–1912]). Stach = Mädchensklage, [pieśń] na głos [wysoki] z towarzyszeniem fortepianu, sł. Or–Ot'a; Deutsch von G. Guranowski. Warszawa: Gebethner i Wolff.
Google Scholar

Kücken, Friedrich W. (cenz. 1882). Serenada Maurytańska, sł. pol. R. Nowiny. Warszawa: nakładem G. Sennewalda (w Lit. Mękarskiego, Krakowskie Przedmieście 38 w Warszawie).
Google Scholar

Liszt, Franz ([przed 1900]). Rapsodie Hongroise no. 2, s. 244, pour piano. Varsovie: chez Ferdinand Hösick (Litografia i Sztycharnia Nut J. Mękarskiego No. 411 Krak. Przedm).
Google Scholar

Makowski, Henryk & Surzyński, Mieczysław ([po 1895]). Szkoła na organy, cz. 1. Warszawa: nakład i własność Gebethnera i Wolffa (Lit. J. Konarzewski).
Google Scholar

Marks, G.W. ([po 1911]). Potpourri sur des motifs de l'Opéra „Der Freischütz” de Weber, pour le piano. Varsovie: Léon Idzikowski (Impr. de Musique J. Tchokoloff, Kieff).
Google Scholar

Massenet, Jules ([około 1895]). Noc w Hiszpanii = Nuit d'Espagne, tłom. M. Radziszewski. Warszawa: F. Hösick.
Google Scholar

Mendelssohn-Bartholdy, Feliks ([189?]). Na okręcie = Wasserfahrt [na dwa głosy z fortepianem], sł. H. Heine; sł. pol. J. Chęcińskiego. Warszawa, F. Hösick.
Google Scholar

Moniuszko, Stanisław ([1909]). Milda, kantata mitologiczna litewska partytura orkiestrowa sprawdzona i do druku przyg. przez P. Maszyńskiego, sł.: J. I. Kraszewski. Warszawa: Warszawskie Towarzystwo Muzyczne, Sekcja im. S. Moniuszki; sgł. Gebethner i Wolff.
Google Scholar

Moniuszko, Stanisław ([po 1908]). Halka, ouverture pour Piano a deux mains. Warszawa: Gebethner & Wolff.
Google Scholar

Moniuszko, Stanisław (cenz. 11.06.1901). Dla czego [na baryton z towarzyszeniem fortepianu], sł.: autor nieznany. Warszawa: Gebethner i Wolff (Litogr.: J. Mękarski).
Google Scholar

Moszkowski, Maurycy (cenz. 1883). Oczęta = Mädchenaug, sł. pol. M. Radziszewskiego. Varsovie: chez Kruziński et Lewi (w Lit. Mękarskiego 38 Krak. Przedm. w Warszawie).
Google Scholar

Münchheimer, Adam ([po 1908]). Graduale ze Mszy Solennej, na Bas lub Baryton z towarzyszeniem organu lub fortepianu. Warszawa: Gebethner i Wolff (Druk. W. Piekarniaka).
Google Scholar

Ohrt, Janina (oprac.) (1969). Towarzystwo imienia Fryderyka Chopina: katalog zbiorów, nuty. Warszawa: Towarzystwo im. Fryderyka Chopina.
Google Scholar

Pankiewicz, Eugeniusz ([1912–1915]). Sześć pieśni weselnych ludowych polskich, w formie suity na dwa głosy żeńskie (albo chór żeński) i fortepian na cztery ręce. Warszawa: Gebethner i Wolff.
Google Scholar

Przegląd Bibliograficzny Księgarni Gebethnera i Wolffa w Warszawie, wrzesień 1913 nr 9. Pobrane 17 października 2018, z: http://bc.wbp.lublin.pl/dlibra/plain–content?id=14096
Google Scholar

Schubert, Franz ([około 1890]). Zdrowaś Marya = Modlitwa matki D:839 na głos wysoki z tow. fortepianu, przeł. z niem. J. Chęciński; sł. franc. P. Bélanger. Warszawa: F. Hösick.
Google Scholar

Schubert, Franz (cenz. 1899). Ostatnia nadzieja = Letzte Hoffnung, sł. pol. naśladował z poezji Hajoty W. Aleksandrowicz. Warszawa: Wydawnictwo Stanisława Sadowskiego (Lit. Konarzewskiego Nowy Świat 38 w Warszawie).
Google Scholar

Singer, Zygmunt ([około 1912]). Méthode pour Hautbois Théorique et Pratique:… l'usage des joueurs avancés pour le développement artistique en VI parties, [1], op. 12. Varsovie: Gebethner & Wolff; Berlin: Albert Stahl.
Google Scholar

Starczewski, Feliks (1916). Biją się dwaj Cyganie, śpiew z towarzyszeniem fortepianu. Warszawa; Kraków: nakład i własność wydawców Gebethner i Wolff (Lit. J.F. Konarzewski i J. Mękarski, Nowy Świat 47 w Warszawie).
Google Scholar

Suppé, Franz von (cenz. 1915). Poëte et Paysan, ouverture pour piano. Varsovie: Gebethner & Wolff (Druk L. Bilińskiego i W. Maślankiewicza, Warszawa, Nowogrodzka 17).
Google Scholar

Troschel, Wilhelm ([około 1880]). Mój kwiatek, wiersz M.B. Antoniewicza. Warszawa: G. Sennewald (Lipsk: sztych i druk C.G. Rödera).
Google Scholar

Troschel, Wilhelm ([po 1910?]). Mój kwiatek, romans [na głos i fortepian], wiersz M.B. Antoniewicza. Warszawa: Gebethner i Wolff (Druk. i Lit. Jana Cotty w Warszawie).
Google Scholar

Troschel, Wilhelm (cenz. 1887). Czarodziejka, śpiew, sł. Deotymy. Warszawa: nakład G. Sennewalda (lit. Mękarskiego 40 Krak. Przedm. w Warszawie).
Google Scholar

Verdi, Giuseppe ([około 1910]). Traviata: Violetta [na mezzosopran lub baryton i fortepian]. Warszawa: nakład i własność wydawców Gebethner i Wolff.
Google Scholar

Wieniawski, Henryk ([po 1913]). Modlitwa do Najświętszej Maryi Panny Ostrobramskiej op. 16 [na głos wysoki z towarzyszeniem organu lub fortepianu], sł. Domher. Warszawa: Gebethner & Wolff (Lit. C. Witanowski, Oboźna 9).
Google Scholar

Wroński, Adam (cenz. 1899). Tęsknota, piosenka z tow. fortepianu op. 149, sł. N. N. Warszawa: Gebethner & Wolff (Lit. Mękarski, Krakowskie Przedmieście 40 w Warszawie).
Google Scholar

Żeleński, Władysław (cenz. 1900). Łaskawa dziewczyna op. 25 nr 5 [na głos i fortepian]. Warszawa: F. Hösick.
Google Scholar

Arct, Stanisław & Pawłowska, Elżbieta (1961). Wydawcy warszawscy w latach 1878–1914. W: S. Tazbir (red.) Z dziejów książki i bibliotek w Warszawie (s. 320–384). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Bibliografia Polska 1901–1939 (1986–). Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Google Scholar

Bułhak, Henryk (1977). Metoda typograficzna w badaniach nad dawną książką. Uwagi i refleksje, Biuletyn Poligraficzny, 2, 37–52.
Google Scholar

Chomiński, Józef M. & Turło, Teresa D. (1990). Katalog dzieł Fryderyka Chopina. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Google Scholar

Mazur, Krzysztof (1970). Pierwodruki Stanisława Moniuszki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Mazur, Krzysztof (1971). Polskie edytorstwo muzyczne między powstaniem listopadowym a styczniowym. W: Z. Chechlińska (red.), Szkice o kulturze muzycznej XIX w., Studia i materiały z XIX w., t. 1 (s. 51–89). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Poniatowska, Irena (2000). Moszkowski Moritz. W: E. Dziębowska (red.), Encyklopedia Muzyczna PWM, część biograficzna [T. 6] (s. 384–385). Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Google Scholar

Prosnak, Antoni (1993). Chopinowskie cimelia nutowe w Bibliotece AMFC. Warszawa: Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.
Google Scholar

Prosnak, Antoni (1997). Dawne nuty drukowane w cimeliach AMFC. Warszawa: Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.
Google Scholar

Prosnak, Antoni (2003). Cimelia AMFC po 1850. Warszawa: Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.
Google Scholar

Sawicki, M. (1965). Matryce nutowe. Wiadomości Graficzne. Czasopismo Związku Zawodowego Pracowników Poligrafii, R. 45, 6, 5.
Google Scholar

Spózowie, Andrzej & Irena (2000). Katalog polskich druków muzycznych 1801–1875 w zbiorach Biblioteki, Muzeum i Archiwum Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego im. Stanisława Moniuszki. Warszawa: Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki.
Google Scholar

Tomaszewski, Wojciech (1992a). Bibliografia warszawskich druków muzycznych 1801–1850, Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Google Scholar

Tomaszewski, Wojciech (1992b). Warszawskie edytorstwo muzyczne w latach 1772–1865, Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Google Scholar

Published

2018-12-30

How to Cite

Walkusz, M. (2018). Characteristics of Varsavianas published in the years 1875–1918 stored in the Main Library of the Stanisław Moniuszko Music Academy in Gdańsk. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 2(27), 13–36. https://doi.org/10.18778/0860-7435.27.01

Issue

Section

Articles