The use of the plain language concept to simplify texts for testing knowledge of Polish as a foreign language
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.31Keywords:
plain language, text simplification, reading comprehension testing, text readability indicators, Polish as a foreign language certificate examsAbstract
The article shows that the rules for creating texts in accordance with the plain language standard as well as the tools used for measuring their readability can also be used in the process of adapting texts for testing knowledge of Polish as a foreign language. It is required to modify original (authentic) texts used in exam tasks in order to adapt those texts in a way that they correspond with exam standards requirements. Yet, the initial analysis of sample tasks aimed at testing reading comprehension in Polish as a foreign language exams shows that the underlying original texts were transformed according to the plain language rules. Therefore, when preparing texts for testing knowledge of Polish as a foreign language it is possible to apply the text simplification patterns described by researchers of plain Polish. The level of difficulty of those texts can be determined using automatic measurement tools as an auxiliary method.
References
Angielsko-polsko-słoweński glosariusz terminów z zakresu testowania biegłości językowej, 2004, Kraków.
Google Scholar
Banach M., 2011, Tekst trudny, czyli jaki? O czynnikach wpływających na trudność tekstu, „Polonica”, t. 31, s. 27–35.
Google Scholar
Berry K., Lee D., 1982, Readability and the Choice of Textbooks, „Journal of College Science Teaching”, nr 11(3), s. 152–156. http://www.jstor.org/stable/42966403 [10.05.2020].
Google Scholar
Gruszczyński W., Broda B., Nitoń B., Ogrodniczuk M., 2015, W poszukiwaniu metody automatycznego mierzenia zrozumiałości tekstów informacyjnych, „Poradnik Językowy”, z. 2, s. 9–22.
Google Scholar
Iluk J., 2012, Wpływ czytelności tekstów edukacyjnych na efektywność nauczania w warunkach szkolnych, „Kształcenie Językowe”, nr 10(20), s. 73–89.
Google Scholar
Kerr M.,1949, Use of Readability Formulas in Selecting Textbooks, „The Elementary School Journal” l, 49(7), s. 411–414. http://www.jstor.org/stable/998903 [10.05.2020].
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1086/459067
Listy zagadnień kontrolnych do analizy tekstów biegłości językowej, 2004, Kraków.
Google Scholar
Łobos A., 2013, Czytelność tekstu w wybranych podręcznikach do nauczania muzyki w szkole podstawowej, w: H. Synowiec, M. Kubarek (red.), Odmiany polszczyzny w szkole: teoria i praktyka, Katowice, s. 202–219.
Google Scholar
Markowski A. (red.), 2003, Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa.
Google Scholar
Matyjaszczyk O., 2018, Prosty język jako narzędzie do adaptacji tekstów na potrzeby nauczania języka polskiego jako obcego – przegląd badań, „Oblicza Komunikacji 11” (w druku).
Google Scholar
Piekot T., Maziarz M., 2014, Styl „plain language” i przystępność języka publicznego jako nowy kierunek w polskiej polityce językowej, „Język a Kultura”, t. 24, s. 307–324.
Google Scholar
Piekot T., Zarzeczny G., Moroń E., 2015, Upraszczanie tekstu użytkowego jako (współ)działanie. Perspektywa prostej polszczyzny, w: S. Niebrzegowska Bartmińska, M. Nowosad Bakalarczyk, T. Piekot (red.), Działania na tekście. Przekład – redagowanie– ilustrowanie, Lublin, s. 99–116.
Google Scholar
Piekot T., Zarzeczny G., Moroń E., 2019, Standard plain language w polskiej sferze publicznej, w: M. Zaśko-Zielińska, K. Kredens (red.), Lingwistyka kryminalistyczna. Teoria i praktyka, Wrocław, s. 197–214.
Google Scholar
Pisarek W., 1966, Recepty na zrozumiałość wypowiedzi, „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 2–3, s. 38–53.
Google Scholar
Pisarek W., 1969, Jak mierzyć zrozumiałość tekstu?, „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 4, s. 35–48.
Google Scholar
Seretny A., 2006, Wskaźnik czytelności tekstu jako pomoc w określaniu stopnia jego trudności, „Ling-Varia”, nr 2(2), s. 87–98.
Google Scholar
Seretny A., 2015, Słownictwo w dydaktyce języka. Świat słów na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12797/9788376386041
Zarzeczny G., 2016, Dyskurs glottodydaktyczny w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego wydanych w USA i Wielkiej Brytanii po 1945 r. (niepublikowana rozprawa doktorska), Wrocław.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.