Teaching Polish studies in the new era: strategy and methods based on the example of the curriculum of teaching translation and interpreting

Authors

  • Li Yinan Beijing Foreign Studies University, Faculty of European Languages and Cultures, Chair of the Polish Language, Xisanhuan Beilu 2, Haidian, Beijing, China 100089

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.20

Keywords:

Polish studies, teaching, Polish language, translation

Abstract

Polish studies in China have a history of over 65 years. The oldest centre of Polish studies was established in Beijing (Beijing Foreign Studies University) in 1954. In the last decade, several centres teaching Polish language and culture have emerged in China. The development, implementation, and modifications of the curricula of teaching Chinese students Polish constitutes an important issue and a major challenge for centres of Polish studies in China. This article discusses the latest curriculum of teaching Polish at Beijing Foreign Studies University, with the oldest Polish courses in China, and presents the strategy and methods for implementing the curriculum using the example of translation classes. I shall answer the question of what role in the Chinese-Polish exchange Polish studies in China can play, and what the objective of producing Polish studies graduates in China is and how that is fulfilled.

References

Austin J.L., 1993, Mówienie i poznawanie, Warszawa.
Google Scholar

Gębal P.E., 2018, Od nauczania międzykulturowego do zintegrowanej dydaktyki języków obcych, in: Polonistyka na początku XX wieku. Diagnozy – koncepcje – perspektywy, vol. V: W kręgu (glotto)dydaktyki, Katowice.
Google Scholar

Grice H.P., 1980, Logika a konwersacja, in: Stanosz B. (ed.), Język w świetle nauki, Warszawa.
Google Scholar

Li Jintao, 2013, Od programu kształcenia do przedmiotu tłumaczenie ustne, in: Spotkania Polonistyk Trzech Krajów–Chiny–Korea–Japonia, year 2012/2013, Seul.
Google Scholar

Mao Rui, 2018, Chińscy studenci o rocznych studiach językowych w Polsce, “Kwartalnik Polonicum”, issue 30, pp. 57–66.
Google Scholar

Miodunka W.T., 2020, Rozpowszechnianie, zachowywanie i nauczanie języka polskiego w świecie w latach 1918–2018, “Poradnik Językowy”, issue 2.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.33896/PorJ.2020.2.1

Ruszer A., 2018, Licencjaty w Chinach – rekonesans: wyzwania w nauczaniu sprawności pisania, in: Spotkania Polonistyk Trzech Krajów–Chiny–Korea–Japonia, year 2018/2019, Seul.
Google Scholar

Ruszer A., Mao Rui, 2018, Realia polskie i chińskie na zajęciach tłumaczeniowych w Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie Uniwersytetu Jagiellońskiego, in: Polonistyka na początku XX wieku. Diagnozy – koncepcje – perspektywy, vol. V: W kręgu (glotto)dydaktyki, Katowice.
Google Scholar

Zarzycka G., 2018, Podejście interkulturowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Bilans i perspektywy, in: Polonistyka na początku XX wieku. Diagnozy – koncepcje – perspektywy, vol. V: W kręgu (glotto)dydaktyki, Katowice.
Google Scholar

Downloads

Published

2020-12-23

How to Cite

Yinan, L. (2020). Teaching Polish studies in the new era: strategy and methods based on the example of the curriculum of teaching translation and interpreting . Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 27, 349–365. https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.20