The entry in the „Lexicon of emblems of polish culture” and glottodidactic practice. Proposals for solutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.17

Keywords:

lexicon, emblem, polish culture, glottodidactics of polish language, glotto-cultural studies

Abstract

The article is a part of a “two-voice story” – with Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn – about the Lexicon of emblems of Polish culture.
The concept of the lexicon was developed at a scientific workshop held in September 2019 at the University of Freiburg in Switzerland in cooperation with The John Paul II Catholic University of Lublin and the University of Lodz as part of the grant awarded by the Swiss National Science Foundation.
The article presents a draft of the above mentioned lexicon and the results of the workshop. The author focuses on the glottodidactic dimension of the specific proposals for entries, and discusses the usage of sample exercises, which in a pragmatic perspective will develop and complement the entries.
She also poses questions as to the best way of finding the necessary lexicographic material.

References

Bartmiński J., 2007, Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin.
Google Scholar

Bartmiński J., Panasiuk J., 2001, Stereotypy językowe, w: J. Bartmiński (red.) Współczesny język polski, Lublin, s. 371–395.
Google Scholar

Burkhardt H., 2008, Kulturemy i ich miejsce w teorii przekładu, „Język a Kultura”, t. 20, s. 197–211.
Google Scholar

Fleischer M., 2003, Polska symbolika kolektywna, Wrocław.
Google Scholar

Garncarek P., 2005, Projekt słownika egzotyzmów polskich dla cudzoziemców, w: P. Garncarek (red.), Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej, Warszawa, s. 290–294.
Google Scholar

Gotteri N., 2019, Do czego przygotowujemy uczących się języka polskiego, w: K. Zioło-Pużuk (red.), Panorama glottodydaktyki polonistycznej, Wyzwania, pytania, kierunki, Warszawa, s. 47–56.
Google Scholar

https://sjp.pwn.pl/szukaj/emblemat.html [09.04.2020].
Google Scholar

Kajak P., 2020, Kultura popularna w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego. Wstęp do kulturoznawstwa glottodydaktycznego, Warszawa.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323541264

Levi-Strauss C., 2003, Kultura i język, w: G. Godlewski (red.), Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa, s. 21–24.
Google Scholar

Łaziński M., Słowa klucze prasy polskiej. Słowa dnia i słowa roku UW, http://www.slowanaczasie.uw.edu.pl/wp-content/uploads/klucze.pdf [15.10.2018].
Google Scholar

Nagórko A., 1994, Z problemów etnolingwistyki – jak porównać języki i kultury?, „Poradnik Językowy”, nr 4, s. 4–14.
Google Scholar

Nagórko A., 2004, Metody konfrontatywne a etnolingwistyka (lingwistyka kulturowa), w: E. Forian (red.), Wielokulturowość, tożsamość, mniejszości na Węgrzech i w Polsce. Język – literatura – kultura, Debreczyn, s. 25–33.
Google Scholar

Nagórko A., Łaziński M., Burkhardt A., 2004, Dystynktywny słownik synonimów, Kraków.
Google Scholar

Ornat D., 2013, O polskim przekładzie hiszpańskich kulturemów, w: I. Kasperska, A. Żuchelkowska A. (red.), Przekład jako akt komunikacji międzykulturowej, Poznań, s. 167–194.
Google Scholar

Pisarek W., 2003, Polskie słowa sztandarowe i ich publiczność, Kraków.
Google Scholar

Przybylska R., 2005, Projekt słownika egzotyzmów polskich dla cudzoziemców, w: P. Garncarek (red.), Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej, Warszawa, s. 290–294.
Google Scholar

Rak M., 2015, Kulturemy podhalańskie, Kraków.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12797/9788376386027

Vaucher F., 2016, Polskie pigułki / Pilules polonaises 2, Warszawa.
Google Scholar

Wierzbicka A., 1999, Emocje, Język i „skrypty kulturowe”, w: A. Wierzbicka, Język – umysł – kultura, Warszawa, s. 163–189.
Google Scholar

Wierzbicka A., 2007, Słowa klucze. Różne języki – różne kultury, Warszawa.
Google Scholar

Zarzycka G., 2004, Mały leksykon kultury polskiej dla cudzoziemców. Opis koncepcji, w: W. T. Miodunka (red.), Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Kraków, s. 151–160.
Google Scholar

Zarzycka G., 2008, Kultura, lingwakultura, socjokultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: A. Seretny, E. Lipińska (red.), Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym, Kraków, s. 143–160.
Google Scholar

Zarzycka G., 2019, Kulturemy polskie – punkty widzenia, techniki ich wydobywania i negocjowania. Stosowanie perspektywy etnolingwistycznej w glottodydaktyce polonistycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 26, red. G. Zarzycka, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik (red.), s. 425–442.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.29

Published

2020-12-23

How to Cite

Kułak, B. (2020). The entry in the „Lexicon of emblems of polish culture” and glottodidactic practice. Proposals for solutions . Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 27, 307–321. https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.17