Testing Polish as a foreign language of young learners

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.26

Keywords:

certificate exams, language testing, language proficiency, young learners, bilingualism, multilingualism

Abstract

The article deals with the issue of testing Polish as a foreign language of bilingual and multilingual young learners. Authors of the article present different educational solutions to testing and certifying foreign language skills in Poland, Ireland, Germany and in the United States of America. Different language tests are discussed, especially German school-leaving exams in Polish (Abiturprüfung Polnisch) as well as German telc exam in Polish or Irish Leaving Certificate exam in Polish, American Seal of Biliteracy and Languages Other Than English exams (LOTE). The article includes results of the survey conducted among the young learners who decided to take the Polish certificate exam at B1 level in Poland in 2017. The participants of the research confirmed the meaningful role of the certificate exams in Polish as a foreign language. At the end of the article the specific character of the Polish language exams abroad is also discussed in comparison with the Polish language test available for the young learners at the age of 14–17.

 

References

ESOKJ – Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, Warszawa.
Google Scholar

Janowska I., Stolarczyk B. (2017), Certyfikacja znajomości języka polskiego w Niemczech, „Polski w Niemczech. Pismo Federalnego Związku Nauczycieli Języka Polskiego/Polnisch in Deutschland. Zeitschrift der Bundesvereinigung der Polnischlehrkräfte”, nr 4, s. 20–32, http://polnischunterricht.de/wp-content/uploads/2017/03/2016_4.pdf [dostęp 27.04.2020]
Google Scholar

KMK (2013), Einheitliche Prüfungsanorderungen in der Abiturprüfung Polnisch (Beschluss der Kultusministerkonferenz vom 15.10.1993 i. d. F. vom 06.06.2013), http://www.kmk.org/fi-leadmin/Dateien/veroeffentlichungen_beschluesse/1993/1993_10_15-EPA-Polnisch.pdf [dostęp 29.04.2020]
Google Scholar

KMK (2017), Zur Situation des Polnischunterrichts in der Bundesrepublik Deutschland (Beschluss der Kultusministerkonferenz vom 22.08.1991 i. d. F. vom 02.05.2017), http://www.kmk.org/fileadmin/Dateien/veroeffentlichungen_beschluesse/1991/1991_08_22-Situation_Polnischunterricht.pdf [dostęp 28.04.2020]
Google Scholar

KMK (2019), Basic structure of the educational system in the Federal Republic of Germany (Diagram), https://www.kmk.org/fileadmin/Dateien/pdf/Dokumentation/en_2019.pdf [dostęp 27.04.2020]
Google Scholar

Rabiej A., Testowanie biegłości językowej uczniów w wieku szkolnym w ramach egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego (w przygotowaniu).
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dn. 26 lutego 2016 r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20160000405 [dostęp 07.09.2020]
Google Scholar

Telc GmbH (2013), Egzaminpróbny 1. Język polski szkoła. Przygotowaniedoegzaminu. B1·B2, http://www.telc.net/fileadmin/user_upload/uebungstest_polnisch.pdf [dostęp 02.05.2020]
Google Scholar

Telc Sprachenzertifikate. Leitfaden für Schulen, https://www.telc.net/fileadmin/user_upload/Informationsmaterial/leitfaden_fuer_schulen.pdf [dostęp 02.05.2020]
Google Scholar

Telus M. (2013), Die Situation der polnischen Sprache in Deutschland, „Polski w Niemczech. Pismo Federalnego Związku Nauczycieli Języka Polskiego/Polnisch in Deutschland. Zeitschrift der Bundesvereinigung der Polnischlehrkräfte”, nr 1, s. 8–21, http://polnischunterricht.de/wp-content/uploads/2016/08/gazeta2013.pdf [dostęp 29.04.2020]
Google Scholar

Ustawa z dnia 12 czerwca 2015 r. o zmianie o języku polskim, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20150001132 [dostęp 7.09.2020]
Google Scholar

http://certyfikatpolski.pl/wp-content/uploads/2017/03/1_Ustawa.pdf [dostęp 07.09.2020]
Google Scholar

http://certyfikatpolski.pl/wp-content/uploads/2017/03/2_Rozporzadzenie-o-PKdsPZJPjO.pdf [dostęp 7.09.2020]
Google Scholar

http://certyfikatpolski.pl/wp-content/uploads/2018/05/rozp_26_2_16.pdf [dostęp 07.09.2020]
Google Scholar

http://szkolajp.com/zajecia-pozaszkolne-2/ [dostęp 08.05.2020]
Google Scholar

http://www.centralapolskichszkol.org/egzaminy/egzamin-lote [dostęp 08.05.2020].
Google Scholar

http://www.dobrapolskaszkola.com/seal-of-biliteracy-a-egzaminy-lote-i-ap/ [dostęp 09.05.2020]
Google Scholar

http://www.dobrapolskaszkola.com/seal-of-biliteracy-czyli-kredyty-za-dwujezycznosc/ [dostęp 09.05.2020]
Google Scholar

http://www.dziennik.com/publicystyka/artykul/wszystko-o-egzaminie-regents-z-jezyka-polskiego [dostęp 08.05.2020]
Google Scholar

http://www.education.ie/en/The-Education-System/Post-Primary/ [dostęp 06.05.2020]
Google Scholar

https://avantassessment.com/stamp4s [dostęp 11.05.2020]
Google Scholar

https://dobraszkolanowyjork.com/przylacz-sie-do-akcji-zebrania-funduszy-na-egzamin-z-jezyka-polskiego-w-usa/ [dostęp 09.05.2020]
Google Scholar

https://dobraszkolanowyjork.com/szkoly-polonijne-moga-ubiegac-sie-o-global-seal-of-biliteracy-dla-uczniow/ [dostęp 11.05.2020]
Google Scholar

https://migration.bildung-rp.de/herkunftssprachen-unterricht-hsu/telc-sprachzertifikat.html [dostęp 02.05.2020]
Google Scholar

https://sealofbiliteracy.org/faq/ [dostęp 11.05.2020]
Google Scholar

https://sealofbiliteracypopolsku.com/2019/07/17/poziomy-wymagane-do-programu-seal-of-bilite-racy-w-poszczegolnych-stanach/ [dostęp 12.05.2020]
Google Scholar

https://sealofbiliteracypopolsku.com/2019/07/17/tabela-porownawcza-poziomow-bieglosci-jezykowej-stamp4s-actfl-i-europejskiego-systemu-opisu-ksztalcenia-jezykowego/ [dostęp 12.05.2020]
Google Scholar

https://sealofbiliteracypopolsku.com/ [dostęp 11.05.2020]
Google Scholar

https://stamp4s.avantassessment.com/avant/do/samplelogin [dostęp 11.05.2020]
Google Scholar

https://theglobalseal.com/ [dostęp 11.05.2020]
Google Scholar

https://www.education.ie/en/Learners/Information/Leaving-Certificate-Grading-Scale-and-Revised-Common-Points-Scale/Leaving-Certificate-Grading-Scale-and-Revised-Common-Points-Scale.html [dostęp 06.05.2020]
Google Scholar

https://www.examinations.ie/?l=en&mc=ex&sc=eu [dostęp 06.05.2020]
Google Scholar

https://www.examinations.ie/exammaterialarchive/ [dostęp 06.05.2020]
Google Scholar

https://www.examinations.ie/statistics/ [dostęp 06.05.2020]
Google Scholar

https://www.kmk.org/kmk/information-in-english.html [dostęp 27.04.2020]
Google Scholar

https://www.kmk.org/themen/berufliche-schulen/duale-berufsausbildung/kmk-fremdsprachenzertifikat.html [dostęp 28.04.2020]
Google Scholar

https://www.mk.niedersachsen.de/startseite/aktuelles/presseinformationen/mehrsprachig-erfolgreich-sein--kultusministerin-heiligenstadt-zeichnet-rund-90-schuelerinnen-und-schueler-mit-sprachzertifikat-ihrer-herkunftssprache-aus-137424.html [dostęp 02.05.2020]
Google Scholar

https://www.telc.net/pruefungsteilnehmende/sprachpruefungen/pruefungen/detail/telc-jezyk-polski-b1b2-szkola.html [dostęp 02.05.2020]
Google Scholar

Published

2020-12-23

How to Cite

Rabiej, A., & Banach, M. (2020). Testing Polish as a foreign language of young learners. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 27, 451–467. https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.26