Genre pattern of a complaint letter in teaching Polish as a foreign language

Authors

  • Kamila Kwiatkowska Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców, ul Weteranów 18, 20-400 Lublin https://orcid.org/0000-0003-2419-1983

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.12

Keywords:

teaching Polish as a foreign language, genre competence, genre pattern of complaint letter

Abstract

The purpose of the article is to present results of an analysis of how students of Polish as a foreign language implement the genre pattern of a complaint letter. The study group included Slavic students of the Centre of Polish and Polish Culture for Polish People from Abroad and Foreigners UMCS in Lublin. The research was conducted twice – at the beginning and in the end of the academic year. Therefore it’s results show the increase of learners communication competences and the elements that should be given special attention in the teaching process. The article also stresses that teachers of Polish as a foreign language should pay more attention to achievements of genre studies. It also presents a description of the genre pattern of a complaint letter.

References

Bachtin M., 1986, Estetyka twórczości słownej, Warszawa.
Google Scholar

Busiło S., 2017, Cudzoziemiec w urzędzie. Elementy języka prawa i administracji publicznej w programach nauczania języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 24, G. Zarzycka, M. Karasek (red.), s. 45–60. https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.04
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.04

Dunin-Dudkowska A., 2016, Gatunki urzędowo-prawne w perspektywie glottodydaktycznej, w: W. Próchniak, M. Smoleń-Wawrzusiszyn (red.), Nauczanie języka polskiego jako obcego. Tradycje i innowacje, Lublin, s. 65–77.
Google Scholar

Dunin-Dudkowska A., 2018, Gatunki wypowiedzi w kontekście glottodydaktycznym, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 25, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik (red.), s. 111–122. https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.10
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.10

Dunin-Dudkowska A., 2019, The cover letter as a genre of speech in teaching Polish as a foreign language, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 26, G. Zarzycka, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik (red.), s. 221–229. https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.16
Google Scholar

ESOKJ – Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, Warszawa.
Google Scholar

Gajda S., 2001, Gatunek jako konwencja kulturowo-językowa, w: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin, s. 255–268.
Google Scholar

Grochala B., 2019, O kształtowaniu kompetencji genologicznej w nauczaniu języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 26, G. Zarzycka, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik, (red.), s. 221–229. https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.15
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.15

Janowska I. i in. (red.), 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.
Google Scholar

Kwiatkowska K., 2011, Miejsce życiorysu w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: K. Pluskota, K. Taczyńska (red.), Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego II, Toruń, s. 266–280.
Google Scholar

Kwiatkowska K., 2012, „Zgłaszam się do Was w pytaniu o...”, czyli o tym, jak Polacy ze Wschodu realizują wybrane aspekty wzorca gatunkowego podania, „Język a Kultura”, t. 23, A. Burzyńska-Kamieniecka (red.), s. 257–272.
Google Scholar

Makarewicz H., 2007, Pisanie po rosyjsku. Zasady, wzory, ćwiczenia, Warszawa
Google Scholar

Malinowska E., 2001, Wypowiedzi administracyjne. Struktura i pragmatyka, Opole.
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego.
Google Scholar

Ruszer A., 2010, Oswoić tekst. Podręcznik kompozycji i redakcji tekstów użytkowych dla poziomów B2 i C1, Kraków.
Google Scholar

Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, Dz.U. 1960 nr 30 poz. 168 z późn. zm.
Google Scholar

Wojtak M., Wprowadzenie do genologii, Lublin 2019.
Google Scholar

Wyrwas K., 2000, Wzorzec gatunkowy skargi i jego realizacje (na przykładzie tekstów literackich oraz skarg do instytucji), w: D. Ostaszewska (red.), Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 1: Mowy piękno wielorakie, Katowice, s. 119–135.
Google Scholar

Wyrwas K., 2002, Skarga jako gatunek mowy, Katowice.
Google Scholar

Zaśko-Zielińska M., Majewska-Tworek A., Piekot T., 2006, Wzory tekstów użytkowych, w: M. Bańko (red.), Polszczyzna na co dzień, Warszawa, s. 659–800.
Google Scholar

Published

2020-12-23

How to Cite

Kwiatkowska, K. (2020). Genre pattern of a complaint letter in teaching Polish as a foreign language . Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 27, 225–240. https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.12