Old pilots on the bridge, that is the discreet charm of the alternations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.08

Keywords:

Polish as a foreign language, morphonological alternations, flexion, word formation, glottodidactic awareness

Abstract

Polish is wrongly regarded as a particularly difficult language. Morphonological alternations that occur in verbs, nouns, adjectives, numerals, pronouns and participles, in gradation, as well as in word-formation, seem to be difficult, indeed. This article demonstrates that a few simple rules suffice to organise the seemingly chaotic world of Polish alterations. When teaching Polish as a foreign language, it is worth introducing these rules step by step from the initial stage of learning. Furthermore, properly presented examples can be more instructive than lengthy metalinguistic comments. With this approach, numerous grammatical forms do not appear to be an ocean of exceptions, but a network of waterways that can be navigated safely.

References

Bańko M., Komosińska, D., Stankiewicz, A., 2003, Indeks a tergo do Uniwersalnego słownika języka polskiego, Warszawa.
Google Scholar

Bisko A., 2014, Polska dla średniozaawansowanych. Współczesna polskość codzienna, Kraków.
Google Scholar

Engel, U., 2000, Deutsch-polnische kontrastive Grammatik, Warszawa.
Google Scholar

Grochala B., 2016, Metajęzyk w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 23, G. Zarzycka, M. Biernacka, (red.), s. 73–82. http://dx.doi.org/10.18778/0860-6587.23.06
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.23.06

Karasek M., Gaze M., 2019, Świadomość lingwistyczna (przyszłych) lektorów języka polskiego jako obcego – kilka uwag o znajomości fleksji imiennej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 26, G. Zarzycka, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik (red.), s. 139–148. http://dx.doi.org/10.18778/0860-6587.26.08
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.08

Kowalik K., 1997, Struktura morfonologiczna współczesnej polszczyzny, Kraków.
Google Scholar

Laskowski R., 1975, Studia nad morfonologią współczesnego języka polskiego, Wrocław.
Google Scholar

Madelska L., 2005, Słownik wariantywności fonetycznej współczesnej polszczyzny, Kraków.
Google Scholar

Madelska L., 2007, Polnisch entdecken, Kraków.
Google Scholar

Madelska L., 2008, Praxis-Grammatik Polnisch, Poznań.
Google Scholar

Madelska L., 2009, Polski na tle języków świata a nauczanie wymowy w glottodydaktyce, „Poradnik Językowy” z. 6 (665), s. 38–55.
Google Scholar

Madelska L., 2010, Posłuchaj, jak mówię. Podręcznik ucznia; Poradnik dla rodziców i nauczycieli; film dydaktyczny Powiedz mi, co widzisz, Wiedeń.
Google Scholar

Madelska L., 2012, Prakticzeskaja grammatika polskogo jazyka, Kraków.
Google Scholar

Madelska L., Schwartz, G., 2010, Discovering Polish. A Learner’s Grammar, Kraków.
Google Scholar

Madelska L., Warchoł-Schlottmann, M., 2008, Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

Orbitowski Ł., 2019, Kult, Warszawa.
Google Scholar

Pałuszyńska E., 2019, Kategoria rodzaju gramatycznego w systemie językowym, dyskursie i glottodydaktyce, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 26, G. Zarzycka, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik (red.), s. 413–424. http:dx.doi.org/10.18778/0860-6587.26.28
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.28

Perlin J., 2013, O potrzebie, a nawet konieczności uwzględnienia infiksów w opisie polskiej fleksji werbalnej, „Linguistica Copernicana” 1 (9), s. 203–213.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12775/LinCop.2013.010

Pyzik J., 2000, Przygoda z gramatyką. Fleksja i słowotwórstwo imion, Kraków.
Google Scholar

Tokarski J., 1993, Schematyczny indeks a tergo polskich form wyrazowych, Warszawa. https://pl.wiktionary.org/wiki/Kategoria:polski_(indeks_a_tergo) [30.05.2020].
Google Scholar

Wicherkiewicz W., 1911, Polnische Konversations-Grammatik, Heidelberg.
Google Scholar

Published

2020-12-23

How to Cite

Madelska, L. (2020). Old pilots on the bridge, that is the discreet charm of the alternations . Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 27, 155–176. https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.08