The achievements and development prospects of teaching Polish as a non-native language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.34

Keywords:

achievements, prospects, development, teaching Polish as a non-native language, discourse community, discourse of teaching Polish as a non-native language

Abstract

The discussion begins by indicating the strengths and weaknesses of teaching Polish as a non-native language today while focussing on how approaches to individual issues have changed. The main body of the article, devoted to the achievements of, and development prospects for, teaching Polish as a non-native language, is divided into three parts. The first includes remarks on the necessity to engage in further research into such subdisciplines of teaching Polish as a non-native language as the acquisition of Polish as a foreign and a second language, the preparation and evaluation of materials for teaching Polish as a non-native language, computer-aided teaching PFL, the reality of Polish studies in different countries and world regions, and the history of teaching Polish as a foreign language. The second part applies to the development of teaching Polish as a heritage and second language within the context of its development as a foreign language. The third part refers to people working for the growth of teaching Polish as a non-native language, and offers a discussion of the outcomes of a study by Grażyna Zarzycka of the discourse community of researchers and instructors of Polish as a non-native language and the discourse of teaching Polish as a non-native language itself.

References

Benešová M., Rusin Dybalska R., Zakopalová L., 2013, 90 let pražské polonistiky – dĕjiny a současnost. 90 lat praskiej polonistyki – historia i współczesność, Praha.
Google Scholar

Besters-Dilger J., Dąbrowska A., Krajewski G., Żurek A. (eds.), 2016, Utrata i odzyskiwanie języka polskiego. Językoznawcze i glottodydaktyczne aspekty niepełnej polsko-niemieckiej dwujęzyczności, Łódź.
Google Scholar

Burzyńska A., 2002, Jakże rad bym się nauczył polskiej mowy... O glottodydaktycznych aspektach relacji „język a kultura” w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Wrocław.
Google Scholar

Dąbrowska A., 2014, Glottodydaktyka polonistyczna w SJPiK. Kierunki badań naukowych, in: A. Dąbrowska, U. Dobesz (eds.), 40 lat wrocławskiej glottodydaktyki polonistycznej. Teoria i praktyka, Wrocław, pp. 255–276.
Google Scholar

ESOKJ – Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, Warszawa.
Google Scholar

Garncarek P., 2006, Przestrzeń kulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa.
Google Scholar

Gębal P.E., 2013, Modele kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce i w Niemczech. W stronę glottodydaktyki porównawczej, Kraków.
Google Scholar

Gębal P.E., 2014, Krakowska szkoła glottodydaktyki porównawczej na tle rozwoju glottodydaktyki ogólnej i polonistycznej, Kraków.
Google Scholar

Gębal P.E., 2018a, Podstawy dydaktyki języka polskiego jako drugiego. Podejście integracyjno-inkluzyjne, Kraków.
Google Scholar

Gębal P.E., 2018b, Rozwój teorii i praktyki nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego w latach 1950–2015. Uwagi na marginesie "Glottodydaktyki polonistycznej" W.T. Miodunki, "Język Polski" XCVIII, issue 2, pp. 123–134, www.ceeol.com/search/article-detail?id=691160
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31286/JP.98.2.8

Głuszkowski M., 2011, Socjologiczne i psychologiczne uwarunkowania dwujęzyczności staroobrzędowców regionu suwalsko-augustowskiego, Toruń.
Google Scholar

Grabias S., 1994, Język w zachowaniach społecznych, Lublin.
Google Scholar

Hymes D., 1974, Foundations in Sociolinguistics. An Ethnographic Approach, Philadelphia.
Google Scholar

Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

Laskowski R., 2009, Język w zagrożeniu. Przyswajanie języka polskiego w warunkach polsko-szwedzkiego bilingwizmu, Kraków.
Google Scholar

Laskowski R., 2013, Język a tożsamość etniczna. Kształtowanie się poczucia narodowego młodej polskiej diaspory w warunkach wielokulturowości, "LingVaria", 8, issue 2 (16), pp. 77–93, www.akademicka.pl/doi/10.12797/LV.08.2013.16.05
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12797/LV.08.2013.16.05

Lipińska E., Seretny A., 2012, Między językiem ojczystym a obcym. Nauczanie i uczenie się języka odziedziczonego na przykładzie chicagowskiej diaspory polonijnej, Kraków.
Google Scholar

Miodunka W.T., 2010, Glottodydaktyka polonistyczna w dobie globalizacji i informatyzacji, in: R. Nycz, W. Miodunka, T. Kunz (eds.), Polonistyka bez granic. IV Kongres Polonistyki Zagranicznej, vol. 2, Kraków, pp. 41–54.
Google Scholar

Miodunka W.T., 2016, Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy, Kraków.
Google Scholar

Miodunka W.T., 2020, Rozpowszechnianie, zachowywanie i nauczanie języka polskiego w świecie w latach 1918–2018, “Poradnik Językowy”, part 1: col. 1, pp. 7–25, https://www.researchgate.net/publication/342281825_A_R_T_Y_K_U_L_Y_I_R_O_Z_P_R_A_W_Y
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.33896/PorJ.2020.1.1

Miodunka W.T., 2020, Rozpowszechnianie, zachowywanie i nauczanie języka polskiego w świecie w latach 1918–2018, “Poradnik Językowy”, part 2: col. 2, pp. 7–28, https://www.researchgate.net/publication/342281959_Rozpowszechnianie_zachowywanie_i_nauczanie_jezyka_polskiego_w_swiecie_w_latach_1918-2018_Czesc_II_Polszczyzna_i_Polonia_w_swiecie_w_latach_1944-2018
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.33896/PorJ.2020.2.1

Miodunka W.T., 2020, Rozpowszechnianie, zachowywanie i nauczanie języka polskiego w świecie w latach 1918–2018, “Poradnik Językowy”, part 3: col. 3: pp. 7–33; http://www.poradnikjezykowy.uw.edu.pl/wydania/poradnik_jezykowy.772.2020.03.01-W.T.%20Miodunka.pdf
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.33896/PorJ.2020.3.1

Pfeiffer W., 2001, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań.
Google Scholar

Prizel-Kania A., 2013, Rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu w języku polskim jako obcym, Kraków.
Google Scholar

Pułaczewska H., 2017, Wychowanie do języka polskiego w Niemczech na przykładzie Ratyzbony. Dwujęzyczność dzieci z perspektywy rodziców, Łódź.
Google Scholar

Sekiguchi T., 2013, Bristol, Kongresy, SPTK... Przyczynek do historii organizowania międzynarodowych wspólnot polonistów, in: Spotkania polonistyk trzech krajów – Chiny, Korea, Japonia, Rocznik 2012/2013, HUFS, Seoul, pp. 15–22.
Google Scholar

Seretny A., 2011, Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego jako obcego w świetle badań ilościowych, Kraków.
Google Scholar

Stawicka M., 2015, W poszukiwaniu nowej równowagi w nauczaniu języków obcych w szkole wyższej. Na przykładzie projektu edukacyjnego English++, Kraków.
Google Scholar

Swales J.M., 1990, Genre Analysis. English in academic and research settings, Cambridge–New York.
Google Scholar

Szul R., 2003, Europa językowa, “Języki Obce w Szkole”, issue 6, pp. 5–26.
Google Scholar

Szulc A.,1984, Podręczny słownik językoznawstwa stosowanego, Warszawa.
Google Scholar

Wróblewska-Pawlak K., 2014, O naturalnej dwujęzyczności i przekazywaniu języka dzieciom w sytuacji imigracji, “LingVaria” 9, issue 1 (17), pp. 239–250, http://www.akademicka.pl/doi/10.12797/LV.09.2014.17.14
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12797/LV.09.2014.17.14

Zarzeczny G., 2014, Przewodnik bibliograficzny – baza danych glottodydaktyki polonistycznej, in: A. Dąbrowska, U. Dobesz (eds.), 40 lat wrocławskiej glottodydaktyki polonistycznej. Teoria i praktyka, Wrocław, pp. 397–408.
Google Scholar

Zarzeczny G., (forthcoming), Dyskurs glottodydaktyczny w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego. Badania korpusowe, Wrocław.
Google Scholar

Zarzycka G., 2016, O wspólnocie dyskursywnej glottodydaktyków polonistycznych, in: I. Janowska, P.E. Gębal (eds.), O lepsze jutro studiów polonistycznych w świecie. Glottodydaktyka polonistyczna dziś, Kraków, pp. 15–34.
Google Scholar

Zarzycka G., 2017, Glottodydaktyka polonistyczna w procesie rozwoju. Rozważania na marginesie monografii Władysława T. Miodunki, “Poradnik Językowy”, col. 8, pp. 56–73.
Google Scholar

Zarzycka G., 2018, Dyskurs – dyskursologia – glottodydaktyka polonistyczna, “Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, 25, pp. 27–42, https://czasopisma.uni.lodz.pl/kpc/article/view/4304
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.03

Zechenter K. (ed.), 2015, Po polsku na Wyspach. Poradnik dla rodziców dzieci dwujęzycznych, Londyn.
Google Scholar

Żurek A., 2018, Strategie komunikacyjne osób dwujęzycznych. Na przykładzie polszczyzny odziedziczonej w Niemczech, Kraków.
Google Scholar

Downloads

Published

2020-12-23

How to Cite

Miodunka, W. T. (2020). The achievements and development prospects of teaching Polish as a non-native language. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 27, 13–39. https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.34