The errors made by students from Ukraine. Prevention and elimination in mixed ability groups

Authors

  • Agnieszka Górska Uniwersytet Opolski, Centrum Partnerstwo Wschodnie, Studium Kultury i Języka Polskiego dla Obcokrajowców image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.22.24

Keywords:

Polish as a foreign language, linguistic error, language interference, mixed ability groups

Abstract

The author presents her experience in teaching Polish language at the Polish Language Study Centre at the Faculty of the Polish Language and Culture at the Opole University (Studium Kultury i Języka Polskiego dla Obcokrajowców Instytutu Polonistyki i Kulturoznawstwa UO). The main purpose of the article was to show the most popular linguistic errors made by Ukrainian students and the connection between those errors and negative transfer. Many teaching techniques used in mixed ability groups, and presented in the second part of the article, may help eliminate errors caused by negative transfer between Ukrainian and Polish

References

Cudak R., Tambor J. (red.) 2001, Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury języka polskiego jako obcego. Katowice.
Google Scholar

Dąbrowska A., Pasieka M., 2008, Nowa typologia błędów popełnianych przez cudzoziemców w języku polskim, w: M. Kita, M. Czempka-Wewióra, M. Ślawska (red.), Błąd językowy w perspektywie komunikacyjnej. Katowice, s. 73–102.
Google Scholar

Encyklopedia języka polskiego, 1999, pod red. S. Urbańczyka i M. Kucały, Wrocław.
Google Scholar

Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, 1999, pod red. K. Polańskiego, Wrocław.
Google Scholar

Encyklopedia wiedzy o języku polskim, 1978, pod red. S. Urbańczyka, Wrocław.
Google Scholar

Gass S. M., Selinker L., 2008, Second language acquisition. An introductory course. New York and London.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780203932841

Grys M., Zehetbauer W., Madelska L., 2013, Tak się nie mówi – o poprawianiu błędów w wypowiedziach ustnych, w: A. Rabczuk (red.) Edukacja Międzykulturowa. Forum Glottodydaktyczne. Materiały z Konferencji Naukowej. Warszawa, s. 185–196.
Google Scholar

Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P. (red.), 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2. Kraków.
Google Scholar

Kita M., Czempka-Wewióra M., Ślawska M. (red.), 2008, Błąd językowy w perspektywie komunikacyjnej. Katowice.
Google Scholar

Krawczuk A., 2013, Co i jak myślą o polszczyźnie jej Ukraińskojęzyczni użytkownicy (na podstawie badań nad świadomością normatywną studentów polonistyki lwowskiej), w: A. Rabczuk (red.) Edukacja Międzykulturowa. Forum Glottodydaktyczne. Materiały z Konferencji Naukowej. Warszawa, s. 95–116.
Google Scholar

Krawczyk-Neifar E., 2008, Fałszywych przyjaciół poznaje się w biedzie, czyli czy to znaczy to, co ja myślę, że znaczy?, w: M. Kita, M. Czempka-Wewióra, M. Ślawska (red.), Błąd językowy w perspektywie komunikacyjnej. Katowice, s. 117–128.
Google Scholar

Lipińska E. 2012, Z polskim na ty. Podręcznik do nauki języka polskiego. Kraków.
Google Scholar

Malinowska M., Wronowska A., 2013, Gry jako narzędzie pracy na zajęciach indywidualnych z dorosłymi, w: A. Rabczuk (red.) Edukacja Międzykulturowa. Forum Glottodydaktyczne. Materiały z Konferencji Naukowej. Warszawa, s. 326–332.
Google Scholar

Mazur J. (red.), 1995, Kształcenie sprawności komunikacyjnej Polaków ze Wschodu. Lublin.
Google Scholar

Poprawna polszczyzna. Hasła problemowe, 2008, Jadacka H., Markowski A., Zdunkiewicz-Jedynak D., Warszawa.
Google Scholar

Pösingerowa K., 2001, Interferencja i nauczanie języka polskiego, w: R. Cudak, J. Tambor (red.) Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury języka polskiego jako obcego. Katowice, 258–262.
Google Scholar

Rabczuk A. (red.), 2013, Edukacja Międzykulturowa. Forum Glottodydaktyczne. Materiały z Konferencji Naukowej. Warszawa.
Google Scholar

Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

Seretny A., 2006, Metody nauczania języków obcych a nauczanie języka polskiego – zarys, w: A. Seretny, E. Lipińska (red.), 2006, Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków, s. 131–154.
Google Scholar

Seretny A., Lipińska E. (red.), 2006, Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

Skalska A., Skalski T., 1995, Pułapka komunikatywności, w: J. Mazur (red.) Kształcenie sprawności komunikacyjnej Polaków ze Wschodu. Lublin, s. 49–57.
Google Scholar

Słownik terminologii językoznawczej, 1970, Gołąb Z., Heinz A., Polański K., Warszawa.
Google Scholar

Tice J., 1997, The mixed ability class. London.
Google Scholar

Published

2015-01-01

How to Cite

Górska, A. (2015). The errors made by students from Ukraine. Prevention and elimination in mixed ability groups. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 22, 357–370. https://doi.org/10.18778/0860-6587.22.24