Developing mediation activities from the basic level – Polish as a foreign language for dental students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.17

Keywords:

action-oriented approach, mediation activities, English for Specific Purposes

Abstract

The aim of this paper was to present how to support mediation activities and strategies at the A1 level. An example was a course of Polish as a foreign language for dental students who study at the Foreign Languages Center of the Medical University of Lodz. The analysis of needs was described. It resulted in planning 40 hours of a specialty course, as well as the main assumptions of the course – in accordance to the action-oriented approach. There are no textbooks for teaching Polish as a foreign language (even general language) at the A1 level based on the action-oriented approach. Therefore, CEFR (2001) and CEFR-CV (2020) quoted information justifying the specific rules for designing such a course. On the basis of selected mediation tasks, the possibilities and difficulties of introducing mediation activities at such a low level were discussed. Finally, the results of the evaluation surveys were presented, confirming the effectiveness of the proposed methodological solutions.

References

Bączar K., 2023, O tekstach autentycznych w nauczaniu języka obcego w szkole średniej, „Języki Obce w Szkole”, nr 2, s. 35–42.
Google Scholar

Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment – Companion volume, 2020, [CEFR-CV; CEFR – Companion volume], Strasbourg, [online], https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4 [20.03.2023].
Google Scholar

Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, [ESOKJ], Warszawa.
Google Scholar

Gajewska E., Sowa M., 2014, LSP, FOS, Fachsprache… Dydaktyka języków specjalistycznych, Lublin.
Google Scholar

Gębal E.P., 2016, Od dydaktyki tekstów specjalistycznych do dydaktyzacji potrzeb i działań komunikacyjnych. Kierunki i koncepcje glottodydaktyki specjalistycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 23, s. 19–33. http://dx.doi.org/10.18778/0860-6587.23.02
Google Scholar

Gębal E.P., 2019, Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa.
Google Scholar

Gębal E.P., Miodunka T.W., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa.
Google Scholar

Janowska I., 2010, Tekst i jego rozumienie w podejściu zadaniowym, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 17, s. 561–571.
Google Scholar

Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

Janowska I., Plak M., 2021, Działania mediacyjne w uczeniu się i nauczaniu języków obcych. Od teorii do praktyki, Kraków.
Google Scholar

Jasińska A., Szymkiewicz A., Małolepsza M., 2010, Polski w pracy, Berlin.
Google Scholar

Ligara B., Szupelak W., 2012, Lingwistyka i glottodydaktyka języków specjalistycznych na przykładzie języka biznesu, Kraków.
Google Scholar

Long M., 2005, Methodologicalissues in learnerneedsanalysis, w: M. Long (red.) Sec­ond lan­guage­needsanalysis, Cambridge, s. 19–76. https://doi.org/10.1017/CBO9780511667299.002
Google Scholar

Sowa M., 2020, Gramatyka jako element treści nauczania języków obcych dla potrzeb zawodowych, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 93–101.
Google Scholar

Swoboda-Rydz U., 2015, Język polski dla stomatologów, Warszawa.
Google Scholar

Zarzycka G., 2000, Dialog międzykulturowy. Teoria oraz opis komunikowania się cudzoziemców przyswajających język polski, Łódź.
Google Scholar

http://stomatologiajarzebiny.pl/ [20.03.2023].
Google Scholar

Published

2023-12-07 — Updated on 2024-02-16

Versions

How to Cite

Biernacka, M. B. (2024). Developing mediation activities from the basic level – Polish as a foreign language for dental students. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 30, 265–282. https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.17 (Original work published December 7, 2023)