Rola nauczyciela (języków obcych) w kształceniu kompetencji komunikacyjnej uczestników procesu dydaktycznego
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.09Słowa kluczowe:
proces dydaktyczny, nauczyciel, kompetencje, kompetencje komunikacyjneAbstrakt
Proces przekazywania i nabywania wiedzy, choć stanowi podstawę rozwoju wszelkich cywilizacji, to jednocześnie jedno z najmniej jasnych pojęć pedagogicznych i dlatego wraz z jego uczestnikami: nauczycielem i uczniem jest przedmiotem ciągłych badań. Obecnie definiuje się go w literaturze przedmiotu jako proces kształcenia, obejmujący swym zasięgiem nauczanie i uczenie się oraz wychowanie, tj. rozwój całej osobowości. Efektywność procesu zależy od jego organizacji, przyjętych celów, dobranych treści, metod, środków dydaktycznych oraz dostosowania go do konkretnej grupy docelowej. Osobą odpowiedzialną za jego przygotowanie, przeprowadzenie, a następnie ewaluację jest nauczyciel, który powinien dysponować odpowiednią wiedzą i umiejętnościami oraz posiadać stosowne kompetencje, które pomogą mu w dopasowaniu tego procesu do ucznia. Jedną z nich jest interpersonalna kompetencja komunikacyjna, która warunkuje cały proces kształcenia. Dzięki niej możliwe jest komunikowanie się w sytuacjach życia codziennego, a w procesie kształcenia rozwijanie kompetencji komunikacyjnej, tj. recepcji i produkcji językowej, odbierania i przekazywania komunikatów, innymi słowy – nauczanie i uczenie się.
Bibliografia
Altet M., 1997, Les pédagogies de l’apprentissage, Paris.
Google Scholar
Arends R.I., 1994, Uczymy się nauczać, Warszawa.
Google Scholar
Bacus C., Romain Ch., 1992, Développez votre créativité, Bruxelles.
Google Scholar
Bimmel P., Karst B., Neuner G., 1993, Arbeit mit Lehrwerklektionen, München.
Google Scholar
Coste D., North B., Sheils J., Trim J., 2001, Europejski System Opisu Kształcenia Językowego, Warszawa.
Google Scholar
Filipiak E., 2012, Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle, Sopot.
Google Scholar
Fontana D., 1992, Psychology for Teachers, Basingstoke.
Google Scholar
Grucza F., 1978, Teoria komunikacji językowej a glottodydaktyka, Warszawa
Google Scholar
Jenkins H.O., 1991, Getting it Right: A Handbook for successful School Leadership, Oxford Blackwell.
Google Scholar
Jastrzębska E., 2011, Strategie psychodydaktyki twórczości w kształceniu językowym, Kraków.
Google Scholar
Kreutz M., 1959, Osobowość nauczyciela-wychowawcy, [w:] Osobowość nauczyciela, red. W. Okoń, Warszawa, s. 114–184.
Google Scholar
Krumm H-J, 1995, Der Fremdsprachenlehrer, [w:] Handbuch Fremdsprachenunterricht, red. K.-R. Bausch, H. Christ, H.-J. Krumm, Tübingen und Basel, s. 475–480.
Google Scholar
Kupisiewicz Cz., 1994, Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa.
Google Scholar
Kuziak M., 2008, Sztuka mówienia. Poradnik praktyczny, Warszawa, Bielsko-Biała.
Google Scholar
Okoń W., 1962, Problemy osobowości nauczyciela, Warszawa.
Google Scholar
Okoń W., 2003, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa.
Google Scholar
Okoń W., 2004, Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa
Google Scholar
Pauels W., 1995, Kommunikative Übungen, [w:] Handbuch Fremdsprachenunterricht, red.K.-R. Bausch, H. Christ, H.-J. Krumm, Tübingen und Basel, s. 236–238
Google Scholar
Pearson A. T., 1994, Nauczyciel. Teoria i praktyka w kształceniu nauczycieli, Warszawa.
Google Scholar
Pfeiffer W., 2001, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań.
Google Scholar
Półturzycki J., 2002, Dydaktyka dla nauczycieli, Płock.
Google Scholar
Rampillon U., 1995, Deutsch als Fremdsprache, München.
Google Scholar
Rogers C.R., 1992, Metody tworzenia wolności, [w:] Edukacja i wyzwolenie, red. K. Blusz, Kraków, s. 147–170.
Google Scholar
Silberman M., 2005, Uczymy się uczyć, Gdańsk.
Google Scholar
Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J., 2004, Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań.
Google Scholar
Szuman St., 1959, Talent pedagogiczny, [w:] Osobowość nauczyciela, red. W. Okoń, Warszawa, s. 74–104
Google Scholar
Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., 2010, Metodologia badań w glottodydaktyce, Kraków.
Google Scholar
Woźniewicz W., 1987, Kierowanie procesem glottodydaktycznym, Warszawa.
Google Scholar
Mały słownik języka polskiego PWN, 1989, pod red. S. Skorupki, Warszawa.
Google Scholar
www.dybinska.pl/elzbieta-dybinska.htm [02.05.2014].
Google Scholar
http://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=2 [09.04.2014].
Google Scholar
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19720160114 [09.04.2014].
Google Scholar
www.repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/3096/1/strykowski.pdf [24.04.2014].
Google Scholar
http://mpsoft.nazwa.pl/wsp_old/dokumenty/cechy_nauczyciela.pdf [04.04.2014].
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

