Rola nauczyciela (języków obcych) w kształceniu kompetencji komunikacyjnej uczestników procesu dydaktycznego

Autor

  • Sylwia Rapacka-Wojtala Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Językoznawstwa Niemieckiego i Stosowanego, Zakład Językoznawstwa Stosowanego image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.09

Słowa kluczowe:

proces dydaktyczny, nauczyciel, kompetencje, kompetencje komunikacyjne

Abstrakt

Proces przekazywania i nabywania wiedzy, choć stanowi podstawę rozwoju wszelkich cywilizacji, to jednocześnie jedno z najmniej jasnych pojęć pedagogicznych i dlatego wraz z jego uczestnikami: nauczycielem i uczniem jest przedmiotem ciągłych badań. Obecnie definiuje się go w literaturze przedmiotu jako proces kształcenia, obejmujący swym zasięgiem nauczanie i uczenie się oraz wychowanie, tj. rozwój całej osobowości. Efektywność procesu zależy od jego organizacji, przyjętych celów, dobranych treści, metod, środków dydaktycznych oraz dostosowania go do konkretnej grupy docelowej. Osobą odpowiedzialną za jego przygotowanie, przeprowadzenie, a następnie ewaluację jest nauczyciel, który powinien dysponować odpowiednią wiedzą i umiejętnościami oraz posiadać stosowne kompetencje, które pomogą mu w dopasowaniu tego procesu do ucznia. Jedną z nich jest interpersonalna kompetencja komunikacyjna, która warunkuje cały proces kształcenia. Dzięki niej możliwe jest komunikowanie się w sytuacjach życia codziennego, a w procesie kształcenia rozwijanie kompetencji komunikacyjnej, tj. recepcji i produkcji językowej, odbierania i przekazywania komunikatów, innymi słowy – nauczanie i uczenie się.

Bibliografia

Altet M., 1997, Les pédagogies de l’apprentissage, Paris.
Google Scholar

Arends R.I., 1994, Uczymy się nauczać, Warszawa.
Google Scholar

Bacus C., Romain Ch., 1992, Développez votre créativité, Bruxelles.
Google Scholar

Bimmel P., Karst B., Neuner G., 1993, Arbeit mit Lehrwerklektionen, München.
Google Scholar

Coste D., North B., Sheils J., Trim J., 2001, Europejski System Opisu Kształcenia Językowego, Warszawa.
Google Scholar

Filipiak E., 2012, Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle, Sopot.
Google Scholar

Fontana D., 1992, Psychology for Teachers, Basingstoke.
Google Scholar

Grucza F., 1978, Teoria komunikacji językowej a glottodydaktyka, Warszawa
Google Scholar

Jenkins H.O., 1991, Getting it Right: A Handbook for successful School Leadership, Oxford Blackwell.
Google Scholar

Jastrzębska E., 2011, Strategie psychodydaktyki twórczości w kształceniu językowym, Kraków.
Google Scholar

Kreutz M., 1959, Osobowość nauczyciela-wychowawcy, [w:] Osobowość nauczyciela, red. W. Okoń, Warszawa, s. 114–184.
Google Scholar

Krumm H-J, 1995, Der Fremdsprachenlehrer, [w:] Handbuch Fremdsprachenunterricht, red. K.-R. Bausch, H. Christ, H.-J. Krumm, Tübingen und Basel, s. 475–480.
Google Scholar

Kupisiewicz Cz., 1994, Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa.
Google Scholar

Kuziak M., 2008, Sztuka mówienia. Poradnik praktyczny, Warszawa, Bielsko-Biała.
Google Scholar

Okoń W., 1962, Problemy osobowości nauczyciela, Warszawa.
Google Scholar

Okoń W., 2003, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa.
Google Scholar

Okoń W., 2004, Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa
Google Scholar

Pauels W., 1995, Kommunikative Übungen, [w:] Handbuch Fremdsprachenunterricht, red.K.-R. Bausch, H. Christ, H.-J. Krumm, Tübingen und Basel, s. 236–238
Google Scholar

Pearson A. T., 1994, Nauczyciel. Teoria i praktyka w kształceniu nauczycieli, Warszawa.
Google Scholar

Pfeiffer W., 2001, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań.
Google Scholar

Półturzycki J., 2002, Dydaktyka dla nauczycieli, Płock.
Google Scholar

Rampillon U., 1995, Deutsch als Fremdsprache, München.
Google Scholar

Rogers C.R., 1992, Metody tworzenia wolności, [w:] Edukacja i wyzwolenie, red. K. Blusz, Kraków, s. 147–170.
Google Scholar

Silberman M., 2005, Uczymy się uczyć, Gdańsk.
Google Scholar

Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J., 2004, Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań.
Google Scholar

Szuman St., 1959, Talent pedagogiczny, [w:] Osobowość nauczyciela, red. W. Okoń, Warszawa, s. 74–104
Google Scholar

Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., 2010, Metodologia badań w glottodydaktyce, Kraków.
Google Scholar

Woźniewicz W., 1987, Kierowanie procesem glottodydaktycznym, Warszawa.
Google Scholar

Mały słownik języka polskiego PWN, 1989, pod red. S. Skorupki, Warszawa.
Google Scholar

www.dybinska.pl/elzbieta-dybinska.htm [02.05.2014].
Google Scholar

http://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=2 [09.04.2014].
Google Scholar

http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19720160114 [09.04.2014].
Google Scholar

www.repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/3096/1/strykowski.pdf [24.04.2014].
Google Scholar

http://mpsoft.nazwa.pl/wsp_old/dokumenty/cechy_nauczyciela.pdf [04.04.2014].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2014-01-01

Jak cytować

Rapacka-Wojtala, S. (2014). Rola nauczyciela (języków obcych) w kształceniu kompetencji komunikacyjnej uczestników procesu dydaktycznego . Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 21, 99–107. https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.09