Towards polishness. From the experience of Polish as foreign language teacher
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.06Keywords:
polishness, Polish as a foreign language, glottodidactics, culture in teaching Polish as a foreign language, the criteria for polishness, surveyAbstract
The study is concerned with the idea of polishness as a bisemic concept. It reveals the complexity of references connected with this idea, amongst the teachers as well as amongst the students of PAFL (Polish as Foreign Language) courses who have Polish origins. The article also seeks to define the factors influencing the understanding of polishness by the PAFL teacher and young Poles from the East.
The teacher’s concept of polishness is formed by years of humanistic studies. Still, social changes and tasks set by the glottodidactic course confront that concept with the one formed in different social groups, like PAFL students.
Sociological investigations indicate that the real attitude of Poles to their cultural heritage differs from the one created by mass media. The criteria of polishness set by the young generation of Poles (born in Poland), formed the basis of a questionnaire aimed to analyze the attitude of PAFL students.
The results show that the majority of students officially belong to the Polish society, with 54% emotionally identifying themselves with it (and 52% with the Roman Catholic faith), while the identity of the rest cannot be unequivocally described. 88% of them had been learning Polish before, and 96% declare familiarity with Polish customs, while only 25% practice them. The majority (66%) would like to stay in Poland after having graduated, and none of them opposes to this idea.
References
Bagłajewska-Miglus E., Szpigiel R., 2009, Witaj Polsko! Band 2, Wiesbaden
Google Scholar
Burkat A., Jasińska A., Małolepsza M., Szymkiewicz A., 2009, Hurra!!! Po polsku 3. Podręcznik studenta, Kraków.
Google Scholar
Gębal P.E., 2004, Program nauczania cudzoziemców realiów polskich, [w:] Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne, red. W.T. Miodunka, Kraków.
Google Scholar
Garncarek P., Kajak A., Zieniewicz A. (red.), 2010, Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa.
Google Scholar
Jan Paweł II, 1984, Musicie od siebie wymagać, Poznań
Google Scholar
Jestal J., 2001, Tożsamość narodowa Polaków. Na przykładzie młodzieży południowo-wschodniej Polski, Rzeszów.
Google Scholar
Kiklewicz A., 2006, Polisemia vs. ambisemia (na przykładzie polskiego przymiotnika wirtualny oraz jego odpowiedników w języku niemieckim – virtuell oraz w języku rosyjskim – виртуальный), http://pracownicy.uwm.edu.pl/aleksander.kiklewicz/polisemia_vs_ambisemia.pdf, [28.03.14].
Google Scholar
Kita M., recenzja książki: Karwatowska M., 2012, Młodzież i autorytety, Lublin, http://www.bristol.us.edu.pl/przeczytane.php?a=14 [28.03.2014].
Google Scholar
Kłoskowska A. (red.), 1990, Oblicza polskości, Warszawa.
Google Scholar
Miodunka W.T. (red.), 2004, Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne, Kraków.
Google Scholar
Nowicka E., Łodziński S., 2001, U progu otwartego świata. Poczucie polskości i nastawienie Polaków wobec cudzoziemców w latach 1988–1998, Kraków.
Google Scholar
Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny, 2001, red. H. Zgółkowa, Poznań.
Google Scholar
Polskość wciąż popularna, http://www.stefczyk.info/wiadomosci/polska/polskosc-wciaz-popularna,5861561940 [15.03.2014].
Google Scholar
Rostek E.M., 2010, Polen kompakt (Un)kompliezierte deutsch-polnische Gespraeche. (Nie)skomplikowane rozmowy niemiecko-polskie, Poznań.
Google Scholar
Słownik języka polskiego, 1979, red. M. Szymczak, Warszawa.
Google Scholar
Stempek I., Stelmach A., [b.r.], Polski krok po kroku. Poziom A2. Seria materiałów do nauki języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Wartości Polaków a dziedzictwo Jana Pawła II. Raport z badań społecznych Centrum Myśli Jana Pawła II, http://www.centrumjp2.pl/wp-content/uploads/2013/02/CMJPII_raport_badania_spoleczne_III_2008.pdf [01.03.2014].
Google Scholar
Wierzbicki A.M., 2012, Papież, który żył Polską. Jana Pawła II interpretacja polskości, [w:]„Ojczyzna – kiedy myślę”. Polskość jako ojczyzna duszy Karola Wojtyły, red. T. Chlipała, J. Michalewski, Świdnica.
Google Scholar
Zarzeczny G., Piekot T., 2010, Inny punkt widzenia – treści kulturowe w podręcznikach oczami cudzoziemców, [w:] Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. P. Garncarek, P. Kajak, A. Zieniewicz, Warszawa
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

