Glottodidactics in the ecolinguistic approach

Authors

  • Magdalena Steciąg Uniwersytet Zielonogórski, Zakład Komunikacji Językowej image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.05

Keywords:

glottodidactics, ecolingustics, glottodidactic model, didactics of multi- or plurilingalism

Abstract

The paper discusses the ecolingustic perspective in theoretical glottodidactics. The description of general models of glottodidactics and its heuristic value is the starting point. However, even a brief overview of different models shows that the organization of language education is strictly involved in wider socio-cultural context, which in effect connects glottodidactics with language policy. Recognizing the ideological background of language education, the author discusses the thesis that didactics of multi- or plurilingualism (with respect to the language rights) in ecolinguistic approach may be regarded as the inspiring offer for contemporary glottodidactics.

References

Bańczerowski J., 1979, Kilka uwag o modelach lingwistycznych, modelu nauczania języka i języku, [w:] Polska myśl glottodydaktyczna 1945–1975. Wybór artykułów z zakresu glottodydaktyki ogólnej, red. F. Grucza, Warszawa, s. 17–30.
Google Scholar

Bauman Z., 2011, 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, Kraków.
Google Scholar

Blackledge A, 2008, Language Ecology and Language Ideology, [w:] Language and Ecology, red. A. Creese, P. Martin, N.H. Hornberger, New York, s. 27–40.
Google Scholar

Blackledge A., Creese A., 2010, Multilingualism: A Critical Perspective, London–New York.
Google Scholar

Buraczyński R.M., Status i prestiż języka sąsiada na pograniczu polsko-saksońskim – wyniki badańankietowych, [w:] Język jako klucz do współpracy. Status i prestiż języka sąsiada na pograniczu polsko-saksońskim (w druku).
Google Scholar

Dąbrowski M., 2009, Komparatystyka dyskursu – dyskurs komparatystyki, Warszawa.
Google Scholar

Denison N., 2001, A Linguistic Ecology for Europe?, [w:] The Ecolinguistic Reader. Language, Ecology and Environment, red. A. Fill, P. Mühlhäusler, London–New York, s. 75–83.
Google Scholar

Dörnyei Z., 2009, The L2 Motivational Self System, [w:] Language Identities and the L2 Self, red. Z.Dörnyei, E. Ushioda, Bristol–Buffalo–Toronto, s. 9–42.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/jj.30945943.5

Dörnyei Z., Ushioda E., 2009, Motivation, Language Identities and the L2 Self: A TheoreticalOverview, [w:] Language Identities and the L2 Self, red. Z. Dörnyei, E. Ushioda, Bristol–Buffalo–Toronto, s. 1–8.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/jj.30945943.4

Grucza F., 1978, Glottodydaktyka w świetle modeli komunikacji językowej, [w:] Teoria komunikacji językowej a glottodydaktyka, red. F. Grucza, Warszawa, s. 7–26.
Google Scholar

Grucza F., 1979, Rozwój i stan glottodydaktyki polskiej w latach 1945–74, [w:] Polska myśl glottodydaktyczna 1945–1975. Wybór artykułów z zakresu glottodydaktyki ogólnej, red. F. Grucza, Warszawa, s. 5–16.
Google Scholar

Hornberger N.H., Wang, S.C., 2008, Who are our heritage language learners? Identity and biliteracy in heritage language education in the United States, [w:] Heritage Language Education: A New Field Emerging, red. D.M. Brinton, O. Kagan, S. Bauckus, New York, s. 3–35.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9781315092997-2

Hornberger, N.H., 2002, Multilingual language policies and the continua of biliteracy: An ecological approach, “Language Policy”, nr 1.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1023/A:1014548611951

Hufeisen B., 2010, Wielojęzyczność kształcenia – dydaktyka różnojęzyczności, http://www.goethe.de/ges/spa/prj/sog/mud/pl2984181.htm [12.04.2014].
Google Scholar

Jaffe A., 2008, Language Ecologies and the Meaning of Diversity: Corsican Bilingual Education and the Concept of ‘Polynomie’, [w:] Language and Ecology, red. A. Creese, P. Martin, N.H. Hornberger, New York, s. 225–235.
Google Scholar

Kanno Y., 2008, Language Minority Education in Japan, [w:] Language and Ecology, red. A. Creese, P. Martin, N.H. Hornberger, New York, s. 237–248.
Google Scholar

Kramsch C., 2008, Ecological perspectives on foreign language education, “Language Teaching”, nr 41.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/S0261444808005065

Lubaś W., 2003, Nowe zadania polityki językowej w świecie słowiańskim, [w:] Języki słowiańskie w perspektywie ekolingwistycznej, red. W. Lubaś, I. Ohnheiser, Z. Topolińska, Opole, s. 35–60
Google Scholar

McKinney C., Norton B., 2008, Identity in Language and Literacy Education, [w:] The Handbook of Educational Linguistics, red. B. Spolsky, F.M. Hult, Oxford, s. 193–205.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/9780470694138.ch14

Miodunka W., 2007, Wprowadzenie, [w:] Krakowska dyskusja o kształceniu językowym na studiach filologicznych, Kraków, s. 13–22.
Google Scholar

Mühlhäusler P., 2001, Babel Revisited, [w:] The Ecolinguistics Reader: Language, Ecology and Environment, red. A. Fill, P. Mühlhäusler, London–New York, s. 159–165.
Google Scholar

Mühlhäusler P., 2003, Language of Environment, Environment of Language. A course in Ecolinguistics, London.
Google Scholar

Pahl K, 2008, The ecology of literacy and language: discourses, identities, and practices in homes, schools and communities, [w:] Language and Ecology, red. A. Creese, P. Martin, N.H. Hornberger, New York, s. 305–316.
Google Scholar

Phillipson R., 1992, Linguistic Imperialism, Oxford–New York.
Google Scholar

Phillipson R., 2008, Lingua franca or lingua frankensteinia? English in European integration and globalisation, ”World Englishes”, nr 2.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-971X.2008.00555.x

Puppel S. (red.), 2007a, Ochrona języków naturalnych, Poznań.
Google Scholar

Puppel S., 2007b, Interlingwalizm czy translingwalizm? Interkomunikacja czy transkomunikacja? Uwagi w kontekście współistnienia języków naturalnych w ramach globalnej wspólnoty kulturowo-językowo-komunikacyjnej, „Scripta de Communicatione Posnaniensi”, t. I.
Google Scholar

Puppel S., Puppel J., 2005, Zagadnienie percepcji języka naturalnego w triadzie: język ojczysty – język globalny – język sąsiedni na przykładzie triady: język polski – język angielski – język niemiecki w ujęciu ekolingwistycznym: próba typologii, „Scripta Neophilologica Poznaniensa” t. VII.
Google Scholar

Skutnabb-Kangas T., Phillipson R., 2008, A human rights perspective on language ecology, [w:] Language and Ecology, red. A. Creese, P. Martin, N. H. Hornberger, New York, s. 3–13.
Google Scholar

Stern H.H., 1983, Fundamental Concepts of Language Teaching, Oxford–New York.
Google Scholar

Sundqvist P., 2012, Informal learning of English among young learners, [w:] English for young learners, red. A.I. Allström, A.M. Pinter, Uppsala, s. 122–132.
Google Scholar

Tabakowska E., 2007, Głos w dyskusji, [w:] Krakowska dyskusja o kształceniu językowym na studiach filologicznych, Kraków, s. 33–34.
Google Scholar

Wiertelska J., 2011, Translingwalne nauczanie języka angielskiego w triadzie: język ojczysty – język globalizujący – inny język obcy: podejście ekolingwistyczne, [w:] Transkomunikacja. W stronę sprofilowania przestrzeni publicznej jako wielopłaszczyznowej przestrzeni komunikacyjnej, t. III, red. S. Puppel, Poznań, s. 145–157.
Google Scholar

Wilczyńska W., 2007, Głos w dyskusji, [w:] Krakowska dyskusja o kształceniu językowym na studiach filologicznych, Kraków, s. 51–61
Google Scholar

Zaliwska-Okrutna U., 1978, Modele działalności komunikacyjnej a przyswajanie języka, [w:] Teoria komunikacji językowej a glottodydaktyka, red. F. Grucza, Warszawa, s. 27–40.
Google Scholar

Published

2014-01-01

How to Cite

Steciąg, M. (2014). Glottodidactics in the ecolinguistic approach. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 21, 51–62. https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.05