Naruszenie praw konsumenta w reklamie usług finansowych

Autor

  • Jacek Śliwa Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Prawa i Administracji
  • Izabela Sadowska

DOI:

https://doi.org/10.18778/2391-6478.2.14.07

Słowa kluczowe:

konsument, kredyt konsumencki, reklama usług finansowych, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, obowiązki informacyjne

Abstrakt

Niniejsza publikacja dotyczy obowiązków informacyjnych, które ustawodawca narzuca kredytodawcom i pośrednikom kredytowym już na etapie reklamy kredytów konsumenckich. Obowiązki te, wynikające z ustawy o kredycie konsumenckim, nie zawsze jednak są respektowane przez instytucje finansowe, świadczące tego typu usługi. Wnioski takie można wyciągnąć przede wszystkim z analizy ostatnich decyzji Prezesa UOKiK, który wskazał na liczne nieprawidłowości w tym zakresie. W niniejszym opracowaniu omówione zostaną obowiązków informacyjne w zakresie oferowania usług kredytowych zawarte w ustawie o kredycie konsumenckim.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Dyrektywa 2006/114/WE z dnia 12 grudnia 2006 r. dotycząca reklamy wprowadzającej w błąd i reklamy porównawczej, Dz.U. UE L 2006 r., Nr 376, str. 21, wersja ujednolicona.
Google Scholar

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/48/WE z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie umów o kredyt konsumencki oraz uchylająca dyrektywę Rady 87/102/EWG, Dz.U. UE. L. 2008 r., Nr 133, str. 66 z późn. zm.
Google Scholar

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/17/UE z dnia 04 lutego 2014 r. w sprawie konsumenckim umów o kredyt związanych z nieruchomościami mieszkalnymi i zmieniającej dyrektywy 2008/48/WE i 2013/36/UE, Dz.U. L 60 z 28.2.2014 r., s. 34–85.
Google Scholar

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 02 kwietnia 1997 r., Dz.U., nr 78, poz. 483.
Google Scholar

Obwieszczenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 07 stycznia 2016 r. w sprawie wysokości odsetek ustawowych, M.P. 2016, poz. 46.
Google Scholar

Ustawa z dnia 09 października 2015 r. o zmianie ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, ustawy – Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2015, poz. 1830.
Google Scholar

Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, tj. Dz.U. 2016, poz. 1528.
Google Scholar

Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, t.j. Dz.U. 2003, nr 153, poz. 1503 z późn. zm.
Google Scholar

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, tj. Dz.U. 2017, poz. 459.
Google Scholar

Ustawa z dnia 23 marca 2017 r. o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami, Dz.U. 2017, poz. 819.
Google Scholar

Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, t.j. Dz.U. 2016, poz. 3 z późn. zm.
Google Scholar

Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, t.j. Dz.U. 2016, poz. 639 z późn. zm.
Google Scholar

Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, t.j. Dz.U. 2017, poz. 683.
Google Scholar

Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 20 czerwca 2006 r. Sygn. III SK 7/06 – OSNP 2007 nr 13–14 poz. 207, LEX Omega 2015.
Google Scholar

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 21 kwietnia 2004 r. Sygn. K 33/03, OTK-A 2004, nr 4, poz. 31.
Google Scholar

Chruściak M., Kopeć A., Kłoda M., Kott G., Ostrowski T., Szakun M., 2012, Ustawa o kredycie konsumenckim. Rekomendacje interpretacyjne podstawowych regulacji. Komentarz, Legalis, Warszawa.
Google Scholar

Czech T., 2012, Kredyt konsumencki. Komentarz, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis.
Google Scholar

Doroszewski W. (red.), Słownik języka polskiego, www.sjp.pwn.pl
Google Scholar

Góral L., 2012, Reklama a informacja o usługach bankowych, [w:] M. Namysłowska (red.), Reklama. Aspekty prawne, wyd. 1, Wolters Kluwer Polska S.A.
Google Scholar

Kopeć-Kowalczyk M., 2014, Reklama kredytu konsumenckiego w świetle ustawy o kredycie konsumenckim, „Studia Iuridica”, nr 58.
Google Scholar

Ofiarski Z., 2015, Ustawa o kredycie konsumenckim. Komentarz, LEX.
Google Scholar

Reklamy kredytów konsumenckich – decyzje UOKiK, https://uokik.gov.pl/aktualno-sci.php?news_id=12283.
Google Scholar

Rogoń D., 2015, Kredyt hipoteczny w „pakiecie” z usługą dodatkową w świetle dyrektywy hipotecznej, [w:] M. Kućka, K. Pałka (red.), Nie tylko hipoteka… Zeszyt jubileuszowy dedykowany profesorowi Jerzemu Pisulińskiemu, Warszawa.
Google Scholar

Rutkowska-Tomaszewska E., 2011, Nieuczciwe praktyki na rynku bankowych usług konsumenckich, wyd. 1, Wolters Kluwer Polska S.A., [za:] Międzynarodowy Kodeks Etyczny Reklamy Izba Handlowa w Paryżu 1939 r., LexOmega 2015.
Google Scholar

Rutkowska-Tomaszewska E., 2014a, Bankowość konsumencka, [w:] W. Góralczyk (red.), Problemy współczesnej bankowości, wyd. 1, Wolters Kluwer Polska S.A., (LEX).
Google Scholar

Rutkowska-Tomaszewska E., 2014b, Obowiązki informacyjne w ustawie o kredycie konsumenckim, [w:] W. Góralczyk (red.), Problemy współczesnej bankowości, wyd. 1, Wolters Kluwer Polska S.A., (LEX).
Google Scholar

Rutkowska-Tomaszewska E., 2014c, Praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów na rynku usług finansowych ze szczególnym uwzględnieniem rynku usług bankowych na przykładzie wybranych najnowszych decyzji Prezesa UOKiK, Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny, nr 5(3) – www.ikar.wz.uw.edu.pl.
Google Scholar

Tereszkiewicz P., 2014, Obowiązki informacyjne w umowach o usługi finansowe, wyd. 1, Wolters Kluwer Polska S.A.
Google Scholar

Decyzja częściowa Prezesa UOKiK Delegatura w Bydgoszczy nr RBG – 10/2014 z 22 maja 2014 r.
Google Scholar

Decyzja Prezesa UOKiK Nr DDK 3/2016 z 09 marca 2016 r.
Google Scholar

Decyzja Prezesa UOKiK Nr DDK 4/2016 z 09 marca 2016 r.
Google Scholar

Decyzja Prezesa UOKiK Nr DDK 5/2016 z 09 marca 2016 r.
Google Scholar

Decyzja Prezesa UOKiK Nr DDK 6/2016 z 09 marca 2016 r.
Google Scholar

Decyzja Prezesa UOKiK Nr DDK 7/2016 z 09 marca 2016 r.
Google Scholar

European Commission, Commission staff working document Guidelines on the application of directive 2008/48/WE (consumer credit directive) in relation to costs and the annual percentage rate of charge, SWD(2012) 128 final, Bruksela 08.05.2012.
Google Scholar

Kanon Dobrych Praktyk Rynku Finansowego, www.rf.gov.pl.
Google Scholar

Pismo Komisji Nadzoru Finansowego z 13.04.2012 r., nr DOK/WPR/0735/5/1/12/BK.
Google Scholar

Pismo Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z 20.02.2012 r., nr DDK-076-118/11/BK.
Google Scholar

Raport kwartalny z marca 2017 r. Biura Informacji Kredytowej Kredyt Trendy opracowany przez Departament Business Intelligence w Biurze Informacji Kredytowej S.A.
Google Scholar

Uzasadnienie projektu ustawy o kredycie konsumenckim z dnia 15 listopada 2010 r., Druk Sejmu VI kadencji, Nr 3596, www.sejm.gov.pl.
Google Scholar

Uzasadnienie rządowego projektu ustawy o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami, Druk Sejmu VIII kadencji, Nr 1210, www.sejm.gov.pl.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-06-25

Jak cytować

Śliwa, J., & Sadowska, I. (2017). Naruszenie praw konsumenta w reklamie usług finansowych. Finanse I Prawo Finansowe, 2(14), 79–99. https://doi.org/10.18778/2391-6478.2.14.07

Numer

Dział

Artykuł