Od założeń do praktyki: bariery i wyzwania w realizacji edukacji zdrowotnej w polskich szkołach podstawowych
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.21.3.02Słowa kluczowe:
kompetencje zdrowotne, edukacja zdrowotna, szkoły podstawowe, wywiady eksperckie, myślenie krytyczneAbstrakt
W artykule autorki analizują wyzwania związane z kształtowaniem kompetencji zdrowotnych w polskich szkołach podstawowych na podstawie wywiadów z dziesięcioma ekspertami z kluczowych obszarów kształtowania treści edukacyjnych. Badanie jakościowe pozwoliło im zrozumieć prakseologię konstruowania programów nauczania oraz praktyczne aspekty edukacji zdrowotnej na poziomie szkoły podstawowej. Wyniki wskazują na istotne luki w programach, zwłaszcza w zakresie rozwijania krytycznego myślenia i integracji treści zdrowotnych, co ogranicza efektywność nauczania. Zmiany w kontekście pandemii COVID-19 oraz potrzeba dynamicznego dostosowywania programów uwidoczniły dodatkowe trudności w kształtowaniu kompetencji zdrowotnych uczniów. Artykuł formułuje rekomendacje dla polityki edukacyjnej, koncentrując się na potrzebie lepszego wsparcia nauczycieli, integracji teoretycznych podstaw z praktyką oraz systematycznej ewaluacji realizacji treści zdrowotnych.
Pobrania
Bibliografia
Bergsma Linda J., Carney Mary E. (2008), Effectiveness of health-promoting media literacy education: A systematic review, „Health Education Research”, vol. 23(3), s. 522–542.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/her/cym084
Bogner Alexander, Littig Barbara, Menz Wolfgang (2009), Interviewing Experts, London: Palgrave Macmillan.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1057/9780230244276
Borowiec Anna, Lignowska Iwona (2012), Zdrowie i jego konteksty, [w:] Anna Borowiec, Iwona Lignowska (red.), Zdrowie i style życia. Wybrane zagadnienia, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, s. 9–30.
Google Scholar
Bourdieu Pierre (1986), The Forms of Capital, [w:] John Richardson (red.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, New York: Greenwood Press, s. 241–258.
Google Scholar
Cairns Kate, Johnston Josée (2015), Choosing health: Embodied neoliberalism, postfeminism, and the “do-diet”, „Theory and Society”, vol. 44, s. 153–175.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s11186-015-9242-y
Coleman James S. (1988), Social Capital in the Creation of Human Capital, „American Journal of Sociology”, vol. 94(Supplement), s. S95–S120, https://doi.org/10.1086/228943
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1086/228943
Crawford Robert (1980), Healthism and the Medicalization of Everyday Life, „International Journal of Health Services”, vol. 10(3), s. 365–388, https://doi.org/10.2190/3H2H-3XJN-3KAY-G9NY
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2190/3H2H-3XJN-3KAY-G9NY
Crawford Robert (2000), The Ritual of Health Promotion, [w:] Simon J. Williams, Jonathan Gabe, Michael Calnan (red.), Health, Medicine and Society: Key Theories, Future Agendas, London: Routledge, s. 219–235.
Google Scholar
Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S. (2009), The SAGE Handbook of Qualitative Research, Thousand Oaks: Sage Publications.
Google Scholar
Erikson Erik H. (1980), Identity and the Life Cycle, New York: W.W. Norton & Company.
Google Scholar
Fijałkowska Anna, Oblacińska Anna, Dzielska Anna, Nałęcz Hanna, Korzycka Magdalena, Okulicz-Kozaryn Katarzyna, Bójko Martyna, Radiukiewicz Katarzyna (2022), Zdrowie dzieci w pandemii COVID-19, Warszawa: Instytut Matki i Dziecka.
Google Scholar
Glaser Barney G., Strauss Anselm L. (1967), The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research, Chicago: Aldine Publishing Company.
Google Scholar
Gudelj Rakić Jelena, Hamrik Zdenek, Dzielska Anna, Felder-Puig Rosemarie, Oja Leila, Bakalár Peter (2024), A focus on adolescent physical activity, eating behaviours, weight status and body image in Europe, central Asia and Canada. Health Behaviour in School-aged Children international report from the 2021/2022 survey, Copenhagen: WHO Regional Office for Europe.
Google Scholar
Hawe Penelope, Shiell Alan (2000), Social capital and health promotion: A review, „Social Science & Medicine”, vol. 51(6), s. 871–885.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/S0277-9536(00)00067-8
Kemmis Stephen, Wilkinson Jane, Edwards-Groves Christine, Hardy Ian, Grootenboer Peter, Bristol Laurette (2014), Changing Practices, Changing Education, Singapore: Springer.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-4560-47-4
Korporowicz-Żmichowska Violetta (2023), Nierówności w health literacy – aspekty przestrzenne i edukacyjne, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, nr 73, s. 75–91.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15584/nsawg.2023.1.5
Korzeniowska Elżbieta, Puchalski Krzysztof (2015), Nierówności edukacyjne a zachowania zdrowotne i zdrowie, [w:] Włodzimierz Piątkowski (red.), Socjologia medycyny w Polsce z perspektywy półwiecza, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 269–282.
Google Scholar
Langford Rebecca, Bonell Chris P., Jones Hayley E., Pouliou Theodora, Murphy Simon M., Waters Elizabeth, Campbell Rona (2015), The WHO Health Promoting School framework for improving the health and well-being of students and their academic achievement, „Cochrane Database of Systematic Reviews”, no. 4, https://doi.org/10.1002/14651858.CD008958.pub2
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/14651858.CD008958.pub2
Lupton Deborah (2014), Critical Perspectives on Digital Health Technologies, „Sociology Compass”, vol. 8(12), s. 1344–1359, https://doi.org/10.1111/soc4.12226
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/soc4.12226
McGregor Sue (2001), Neoliberalism and health care, „International Journal of Consumer Studies”, vol. 25(2), s. 82–89.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1470-6431.2001.00183.x
Meuser Michael, Nagel Ulrike (2009), The expert interview and changes in knowledge production, [w:] Alexander Bogner, Beate Littig, Wolfgang Menz (red.), Interviewing Experts, London: Palgrave Macmillan, s. 17–42.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1057/9780230244276_2
Nettleton Sarah (1997), If health promotion is everybody’s business what is the fate of the health promotion specialist?, „Sociology of Health and Illness”, vol. 19(1), s. 23–47, https://doi.org/10.1111/j.1467-9566.1997.tb00014.x
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9566.1997.tb00014.x
Nutbeam Don (2000), Health literacy as a public health goal: A challenge for contemporary health education and communication strategies into the 21st century, „Health Promotion International”, vol. 15(3), s. 259–267, https://doi.org/10.1093/heapro/15.3.259
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/heapro/15.3.259
Patton Michael Quinn (2002), Qualitative Research & Evaluation Methods, Thousand Oaks: Sage Publications.
Google Scholar
Piłat-Kobla Aleksandra, Świątkiewicz-Mośny Maria, Ślusarczyk Magdalena, Prokop-Dorner Anna, Ożegalska-Łukasik Natalia, Potysz-Rzyman Aleksandra, Zarychta Marianna, Bała Małgorzata M. (2024), Krytyczne spojrzenie na treści zdrowotne: analiza podręczników szkolnych w Polsce z lat 2017–2022, „Kultura i Społeczeństwo”, t. 68, nr 4, s. 205–230.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2024.68.4.10
Popham Frank, Iannelli Cristina (2021), Does comprehensive education reduce health inequalities?, „SSM – Population Health”, vol. 15, 100834.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ssmph.2021.100834
Prokop-Dorner Anna, Piłat-Kobla Aleksandra, Ślusarczyk Magdalena, Świątkiewicz-Mośny Maria, Ożegalska-Łukasik Natalia, Potysz-Rzyman Aleksandra, Bała Małgorzata M. (2024), Teaching methods for critical thinking in health education of children up to high school: A scoping review, „PLoS ONE”, vol. 19, e0307094, https://doi.org/10.1371/journal.pone.0307094
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0307094
Putland Christine, Baum Fran, Ziersch Anna, Arthurson Kathy, Pomagalska Dorota (2013), Enabling pathways to health equity: developing a framework for implementing social capital in practice, „BMC Public Health”, vol. 13, 517, https://doi.org/10.1186/1471-2458-13-517
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1186/1471-2458-13-517
Schneider-Kamp Andreas (2021), Health capital: toward a conceptual framework for understanding the construction of individual health, „Social Theory & Health”, vol. 19, s. 205–219, https://doi.org/10.1057/s41285-020-00145-x
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1057/s41285-020-00145-x
Shim Janet K. (2010), Cultural Health Capital and Health Inequality: A Theoretical Proposal, „Journal of Health and Social Behavior”, vol. 51(1), s. 1–15.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/0022146509361185
Świątkiewicz-Mośny Maria, Ślusarczyk Magdalena, Prokop-Dorner Anna, Ożegalska-Łukasik Natalia, Potysz-Rzyman Aleksandra (2022), Edukacja społeczna szczepionką na infodemię? Eksploracja kapitału zdrowotnego podczas pandemii COVID-19 w Polsce, „Przegląd Socjologiczny”, vol. 71(2), s. 115–140.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.26485/PS/2022/71.2/5
Tones Keith, Tilford Sylvia (2001), Health Promotion: Effectiveness, Efficiency and Equity, Cheltenham: Nelson Thornes.
Google Scholar
Tulchinsky Theodore (2018), Marc Lalonde, the health field concept and health promotion, „Case Studies in Public Health”, 523.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-804571-8.00028-7
World Health Organization (1948), Konstytucja Światowej Organizacji Zdrowia, Dz.U. z 1948 r., Nr 61, poz. 477.
Google Scholar
World Health Organization (2016), Growing up unequal: Gender and socioeconomic differences in young people’s health and well-being. Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study: International report from the 2013/2014 survey, Copenhagen: WHO Regional Office for Europe.
Google Scholar
World Health Organization, UNESCO (2021), Making every school a health promoting school, Geneva, https://www.who.int/initiatives/making-every-school-a-health-promoting-school [dostęp: 29.01.2025].
Google Scholar
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Funding data
-
Narodowe Centrum Nauki
Grant numbers 2020/39/B/HS6/0097




