Rola emocji w pracy mediatora w sporach zbiorowych
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.9.2.07Słowa kluczowe:
emocje w organizacji, konflikt organizacyjny, spór zbiorowy, mediacjeAbstrakt
Prezentowany artykuł poświęcony będzie roli emocji w pracy mediatora w sporach zbiorowych między związkami zawodowymi i pracodawcami. Sytuacje konfliktowe często wyzwalają intensywne emocje, które są dla mediatora poważnym wyzwaniem. Główne problemy, jakie wówczas przed nim stają, to: kiedy pozwolić na swobodną ekspresję emocji, nawet negatywnych, a kiedy próbować je łagodzić; na ile mediator może pozwolić sobie na ekspresję własnych emocji, a kiedy starać się je ukrywać. Kolejnym problemem jest ocena stopnia intensywności ujawnianych emocji w kontekście kultury organizacyjnej właściwej danemu przedsiębiorstwu. Powyższe zagadnienia ujęte zostaną z perspektywy transformacyjnego modelu mediacji Busha i Folgera. Socjologiczną podstawę do analizy stanowić będzie teoria dramaturgiczna Ervinga Goffmana oraz podejście Arlie Russell Hochschild.
Pobrania
Bibliografia
Andreski Stanisław (1992) Maxa Webera olśnienia i pomyłki. Przełożył Kazimierz Z. Sowa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Andreski Stanisław (2002) Czarnoksięstwo w naukach społecznych. Przełożyli Stanisław Andreski, Jan Sowa. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar
Baruch Bush Robert A., Folger Joseph P. (2005) The Promise of Mediation: The Transformative Approach to Conflict. San Francisco: Jossey-Bass.
Google Scholar
Bazerman Max H., Neale Margaret E. (1997) Negocjując racjonalnie. Przełożyła Magdalena Kunicka. Olsztyn: Polskie Towarzystwo Psychologiczne; „Libra”.
Google Scholar
Burdziej Stanisław (2011) Niektóre problemy z tłumaczeniem Frame Analysis Ervinga Goffmana – perspektywa tłumacza [dostęp 2.11.2012 r.]. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 7, nr 2, s. 46–56. Dostępny w Internecie www.przegladsocjologiijakosciowej.org
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.7.2.04
Cloke Kenneth (2001) Mediating Dangerously. The Frontiers of Conflict Resolution. San Francisco: Jossey-Bass.
Google Scholar
Cohen Orna, Dattner Naomi, Luxemburg Abron (1999) The Limits of the Mediator’s Neutrality. „Mediation Quarterly”, vol. 16, no. 4, s. 341–348.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/crq.3900160404
van Ginkel Eric (2004) The Mediator as a Face Giver. „Negotiation Journal”, vol. 20, no. 4, s. 475–487.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1571-9979.2004.00039.x
Goffman Erving (2008) Człowiek w teatrze życia codziennego. Przełożyli Helena Datner-Śpiewak i Paweł Śpiewak. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Google Scholar
Goffman Erving (2010) Analiza ramowa. Esej z organizacji doświadczenia. Przełożył Stanisław Burdziej. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.
Google Scholar
Goleman Daniel (2007) Inteligencja emocjonalna. Przełożył Andrzej Jankowski. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.
Google Scholar
Hochschild Arlie R. (2009) Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć. Przełożył Jacek Konieczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Katz Jameson Jessica, Bodtker Andrea M., Jones Tricia S. (2006) Like Talking to a Brick Wall: Implications of Emotion Metaphors for Mediation Practice. „Negotiation Journal”, vol. 22, no. 1, s. 199–207.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1571-9979.2006.00095.x
Kemper Theodore K. (2005) Modele społeczne w wyjaśnianiu emocji [w:] Michael Lewis, Jeannette M. Haviland-Jones, eds., Psychologia emocji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Przełożyła Magdalena Kacmajor, s. 72–87.
Google Scholar
Konecki Krzysztof T. (2000) Studium przypadku, „Master of Business Administration”, nr 5, s. 45–49.
Google Scholar
Konecki Krzysztof T. (2009) Odwoływalne „prawo utraty twarzy” a odwaga. Kilka uwag o niewspółmierności tego, co odczuwamy z tym, co wypada nam robić, „Zeszyty Karmelitańskie” t. 47, nr 2, s. 69–73.
Google Scholar
Kristensen Henrik, Gärling Tommy (1997) The Effects of Anchor Points and Reference Points on Negotiation Process and Outcome. „Organizational Behavior and Human Decision Processes”, vol. 71, no. 1, s. 85–94.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1006/obhd.1997.2713
Krokowski Marcin, Rydzewski Piotr (2002) Zarządzanie emocjami: inteligencja emocjonalna. Vademecum użytkownika. Łódź: Imperia.
Google Scholar
Lipińska-Grobelny Agnieszka, red., (2007) Klimat organizacyjny i jego konsekwencje dla funkcjonowania pracowników. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Pawłowska Beata (2012) Emotions Management in Organizations [w:] Csaba Balint Illes, ed., Human Resource Management and Corporate Competitiveness. Gödöllő: Szent Istvan University Publishing, s. 328–340.
Google Scholar
Putnam Linda L., Holmer Majia (1992) Framing, Reframing, and Issue Development [w:] Linda L. Putnam i Michael E. Rollof, eds., Communication and Negotiation. Newbury Park: Sage Publications, s. 127–155.
Google Scholar
Rivera Lauren A. (2010) Status Distinctions in Interaction: Social Selection and Exclusion at an Elite Nightclub. „Qualitative Sociology”, vol. 33, no. 3, s. 229–255.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s11133-010-9152-2
Selye Hans (1977) Stres okiełznany. Przełożył Tomasz Zalewski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Smilovitz Joshua (2008) Emotions in Mediation: Disputant Perception of the Mediator. Antwerp: Netherlands Institute of International Relations “Clingendael”.
Google Scholar
Solomon Robert C. (2005) Filozofia emocji [w:] Michael Lewis, Jeannette M. Haviland-Jones, eds., Psychologia emocji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Przełożyła Magdalena Kacmajor, s. 19–20.
Google Scholar
Turner Jonathan H., Stets Jan E. (2009) Socjologia emocji. Przełożyła Marta Bucholc. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.