Rola emocji w pracy mediatora w sporach zbiorowych

Autor

  • Leszek Cichobłaziński Politechnika Częstochowska, Wydział Zarządzania, al. Armii Krajowej 19 B, 42-201 Częstochowa

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.9.2.07

Słowa kluczowe:

emocje w organizacji, konflikt organizacyjny, spór zbiorowy, mediacje

Abstrakt

Prezentowany artykuł poświęcony będzie roli emocji w pracy mediatora w sporach zbiorowych między związkami zawodowymi i pracodawcami. Sytuacje konfliktowe często wyzwalają intensywne emocje, które są dla mediatora poważnym wyzwaniem. Główne problemy, jakie wówczas przed nim stają, to: kiedy pozwolić na swobodną ekspresję emocji, nawet negatywnych, a kiedy próbować je łagodzić; na ile mediator może pozwolić sobie na ekspresję własnych emocji, a kiedy starać się je ukrywać. Kolejnym problemem jest ocena stopnia intensywności ujawnianych emocji w kontekście kultury organizacyjnej właściwej danemu przedsiębiorstwu. Powyższe zagadnienia ujęte zostaną z perspektywy transformacyjnego modelu mediacji Busha i Folgera. Socjologiczną podstawę do analizy stanowić będzie teoria dramaturgiczna Ervinga Goffmana oraz podejście Arlie Russell Hochschild.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Leszek Cichobłaziński - Politechnika Częstochowska, Wydział Zarządzania, al. Armii Krajowej 19 B, 42-201 Częstochowa

Leszek Cichobłaziński, dr, absolwent socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim, pracuje jako adiunkt na Wydziale Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, pełniąc funkcję zastępcy dyrektora Instytutu Socjologii i Psychologii Zarządzania. Zajmuje się zarządzaniem zasobami ludzkimi, szczególnie problematyką komunikacji organizacyjnej, konfliktu, negocjacji i mediacji. Jest autorem książki Negocjacje w sporach zbiorowych, a także mediatorem w sporach zbiorowych na Liście Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

Bibliografia

Andreski Stanisław (1992) Maxa Webera olśnienia i pomyłki. Przełożył Kazimierz Z. Sowa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Andreski Stanisław (2002) Czarnoksięstwo w naukach społecznych. Przełożyli Stanisław Andreski, Jan Sowa. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar

Baruch Bush Robert A., Folger Joseph P. (2005) The Promise of Mediation: The Transformative Approach to Conflict. San Francisco: Jossey-Bass.
Google Scholar

Bazerman Max H., Neale Margaret E. (1997) Negocjując racjonalnie. Przełożyła Magdalena Kunicka. Olsztyn: Polskie Towarzystwo Psychologiczne; „Libra”.
Google Scholar

Burdziej Stanisław (2011) Niektóre problemy z tłumaczeniem Frame Analysis Ervinga Goffmana – perspektywa tłumacza [dostęp 2.11.2012 r.]. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 7, nr 2, s. 46–56. Dostępny w Internecie www.przegladsocjologiijakosciowej.org
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.7.2.04

Cloke Kenneth (2001) Mediating Dangerously. The Frontiers of Conflict Resolution. San Francisco: Jossey-Bass.
Google Scholar

Cohen Orna, Dattner Naomi, Luxemburg Abron (1999) The Limits of the Mediator’s Neutrality. „Mediation Quarterly”, vol. 16, no. 4, s. 341–348.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/crq.3900160404

van Ginkel Eric (2004) The Mediator as a Face Giver. „Negotiation Journal”, vol. 20, no. 4, s. 475–487.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1571-9979.2004.00039.x

Goffman Erving (2008) Człowiek w teatrze życia codziennego. Przełożyli Helena Datner-Śpiewak i Paweł Śpiewak. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Google Scholar

Goffman Erving (2010) Analiza ramowa. Esej z organizacji doświadczenia. Przełożył Stanisław Burdziej. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.
Google Scholar

Goleman Daniel (2007) Inteligencja emocjonalna. Przełożył Andrzej Jankowski. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.
Google Scholar

Hochschild Arlie R. (2009) Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć. Przełożył Jacek Konieczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Katz Jameson Jessica, Bodtker Andrea M., Jones Tricia S. (2006) Like Talking to a Brick Wall: Implications of Emotion Metaphors for Mediation Practice. „Negotiation Journal”, vol. 22, no. 1, s. 199–207.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1571-9979.2006.00095.x

Kemper Theodore K. (2005) Modele społeczne w wyjaśnianiu emocji [w:] Michael Lewis, Jeannette M. Haviland-Jones, eds., Psychologia emocji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Przełożyła Magdalena Kacmajor, s. 72–87.
Google Scholar

Konecki Krzysztof T. (2000) Studium przypadku, „Master of Business Administration”, nr 5, s. 45–49.
Google Scholar

Konecki Krzysztof T. (2009) Odwoływalne „prawo utraty twarzy” a odwaga. Kilka uwag o niewspółmierności tego, co odczuwamy z tym, co wypada nam robić, „Zeszyty Karmelitańskie” t. 47, nr 2, s. 69–73.
Google Scholar

Kristensen Henrik, Gärling Tommy (1997) The Effects of Anchor Points and Reference Points on Negotiation Process and Outcome. „Organizational Behavior and Human Decision Processes”, vol. 71, no. 1, s. 85–94.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1006/obhd.1997.2713

Krokowski Marcin, Rydzewski Piotr (2002) Zarządzanie emocjami: inteligencja emocjonalna. Vademecum użytkownika. Łódź: Imperia.
Google Scholar

Lipińska-Grobelny Agnieszka, red., (2007) Klimat organizacyjny i jego konsekwencje dla funkcjonowania pracowników. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Pawłowska Beata (2012) Emotions Management in Organizations [w:] Csaba Balint Illes, ed., Human Resource Management and Corporate Competitiveness. Gödöllő: Szent Istvan University Publishing, s. 328–340.
Google Scholar

Putnam Linda L., Holmer Majia (1992) Framing, Reframing, and Issue Development [w:] Linda L. Putnam i Michael E. Rollof, eds., Communication and Negotiation. Newbury Park: Sage Publications, s. 127–155.
Google Scholar

Rivera Lauren A. (2010) Status Distinctions in Interaction: Social Selection and Exclusion at an Elite Nightclub. „Qualitative Sociology”, vol. 33, no. 3, s. 229–255.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/s11133-010-9152-2

Selye Hans (1977) Stres okiełznany. Przełożył Tomasz Zalewski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Smilovitz Joshua (2008) Emotions in Mediation: Disputant Perception of the Mediator. Antwerp: Netherlands Institute of International Relations “Clingendael”.
Google Scholar

Solomon Robert C. (2005) Filozofia emocji [w:] Michael Lewis, Jeannette M. Haviland-Jones, eds., Psychologia emocji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Przełożyła Magdalena Kacmajor, s. 19–20.
Google Scholar

Turner Jonathan H., Stets Jan E. (2009) Socjologia emocji. Przełożyła Marta Bucholc. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2013-05-31

Jak cytować

Cichobłaziński, L. (2013). Rola emocji w pracy mediatora w sporach zbiorowych. Przegląd Socjologii Jakościowej, 9(2), 152–163. https://doi.org/10.18778/1733-8069.9.2.07

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.